Re: Bibliotekarie [OT naturligtvis.]
På rpg.net brukade jag signera brev med "Nightowl - the Eternal Library Assistant" eftersom jag dittills bara haft assistentjobb (nudge nudge Moorcock wink wink say no more).
En polare köpte f.ö. en Librarian till sina Space Marines det första han gjorde när han började med 40K, bara för att en bibliotekarie invigde honom i hobbyn.
Jag brukar slänga in bibliotekarier här och var i mina kampanjer som små trick (precis som jag slänger in ugglor); att mitt språkrör för allmänt knasiga teorier i Khelataar, Eerek Saarine, är voldigon (ungefär "klosterbibliotekarie") är ingen slump, inte heller att rollpersonernas chef i min Marvel Superheroes-kampanj gick under öknamnet "Librarian" (han hade officiellt varken kodnamn eller kostym, men kvällstidningarna envisades med att ge alla stackar personer med superkrafter tillnamn i alla fall, till vissa rollpersoner förtret).
Jag undviker direkta bibliotekarie-hänvisningar, eftersom de flesta rollspelare direkt associerar till Pratchett's orangutang, och även om jag är gammal Pratchett-fan (jag läste böckerna långt innan de kom ut på svenska, era spolingar) så vill jag inte skapa den associationen.
Nightowl, självcentrerad som fan, sorry
Nightowls tips på hur man INTE raggar:
Smyg INTE upp och blötviska "Pika-CHU!" i hennes öra.