En av mina favoritanekdoter...
Krille har rätt: Bildat folk på medeltiden var fullt medvetna om att jorden var rund (Obildat folk trodde nog jorden var platt, men det gjorde de i stort fram tills folkskolans införande, och det har ingenting med just medeltiden att göra.)
Myten stadfästes på 1800-talet. Den upprepas fortfarande, till och med i läroböcker (lita ALDRIG på det som står i grundskolans historieböcker!).
Den leder mig till en av mina favoritanekdoter.
Minns ni Kristoffer Kolumbus, aka Christobal Colon, aka Christoffero Colombo? Folk trodde ju inte på hans plan att segla västerut för att nå Indien. Varför inte det, om de visste att Jorden är en sfär?
Jo, Columbus trodde Jorden var mycket mindre än den egentligen är. De flesta experter hans tilltänkta sponsorer anlitade antog att den var större än så - faktiskt ungefär så stor som man nu vet att den är.
Ta en världskarta. Plocka bort Nord- och Sydamerika. Säg att du är en ganska sansad kung, och det kommer en snubbe och påstår - och ha tidens bristfälliga navigation och skeppskonstruktioner i minnet - att det går att segla över allt det där vattnet, hitta vägen fram, och inte svälta eller törsta ihjäl på vägen. Han behöver bara en massa stålar av dej först...
Skulle du säga nej eller ja?
Sedan hade losern Kolumbus sådan tur* att han råkade upptäcka en kontinent som ingen anat som låg i vägen. Så skedde världshistoriens mest berömda geografiska upptäckt.
Nightowl, som rekommenderar Dick Harrisons "I Skuggan av Cathay" och "Stora Döden" samt Michael Nordqvists "Renässansmänniskan" och "Den Dynamiska Medeltiden" för mer om hur medeltiden egentligen var. Umberto Ecos "Serendipities" berättar mer om Kolumbus och andras fruktbara misstag (finns tyvärr bara på engelska).
*Eller så hade han hjälp av Tempelherrarna. Eller judarna. Eller Sionprioraterna. Konspirationstokarna har inte bara bestämt sig än. Men KK hade Tempelherrarnas symbol på skeppens segel, avseglade helt händelsevis den dag då alla judar måst lämna Spanien om de ville undgå dödsstraff, och ledarna för Sionprioraterna skall enligt myten (?) kalla sig Nautonniér - "navigatör", "lots". Läs mer i "Suppressed Transmissions 2: The Second Broadcast" av Kenneth Hite, eller gå direkt till bland annat "Sails of Hope" av Simon Wiesenthal (!). Den finns på svenska, men jag har glömt namnet...