Nekromanti Platt visning

Staffan

Myrmidon
Eftersom jag sitter och harvar på modem så använder jag ofta platt visning i stora trådar (så man kan ladda ner hela härket på en gång medan man kollar i ett annat fönster). Jag har dock två förslag på förbättring av platt visning:

1. En snabb länk till "äldsta nya inlägg", alltså så att man automagiskt hamnar på det första inlägg i tråden man inte redan läst.

2. Om man går till platt visning från ett inlägg skulle det vara trevligt om man automatiskt hamnade på det inlägget även i den platta visningen.

Jag är ingen expert på området, men det känns inte som om dessa features borde vara så ninjasvåra att lägga in. Jag vet att den första i alla fall finns som en standardmöjlighet i vBulletin.

[H2O]

Veteran
En sak som skulle kunna göra det platta läget lite smidigare är om det till varje inlägg fanns länkar till alla inlägg som svarat på det. Dessa länkar ska ju då inte öppnas i ett nytt fönster utan vara "ankare" till inlägg på den jättesidan man precis laddat in. Då kan man ju ladda ner hela tråden på en gång men ändå kunna hänga med ner trådarna trådar iväg...

Kanske overkill. Vet inte hur många som använder platt läge.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Platt visning - ankare

"En sak som skulle kunna göra det platta läget lite smidigare är om det till varje inlägg fanns länkar till alla inlägg som svarat på det. Dessa länkar ska ju då inte öppnas i ett nytt fönster utan vara "ankare" till inlägg"
Du menar alltså såhär?

från denna sidas page source said:
<td rowspan="3" width="17%" valign="top" class="darktable">
<a name="Post675014"></a>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
Saken är att det finns och har funnits ett bra tag, men att det inte alltid funkar.. Speciellt illa funkar det när man klickat sig vidare från ett sökresultat (väl ungefär 10-20% chans att det funkar).. Om man däremot klickar på en delsida av en tråd (om minimerat läge) så är det väl 75% till 80% chans att man hoppar till det senaste inlägget.. Det hela tråden måste dock laddas och det funkar väl inte om servern är för belastad (eller något).. Om man däremot klickar på "Visa alla" (återigen, i minimerad visning) så har jag för mig att ankaret inte funkar..

/Han som sällan brukar använda "Visa alla" då han besöker dessa forum rätt frekvent

[H2O]

Veteran
Re: Platt visning - ankare

Okej, så ankaren finns redan. Smidigt.
Det jag menar är att efter varje inlägg (enbart i platt läge när man visar alla inlägg i en hel tråd) så bör det finnas en länk till varje ämne som har svarat på just det ämnet.

Alltså. I den här trådens första inlägg finns (i slutet) en länk till mitt svar på det. Och i slutet av mitt svar finns en länk till ditt svar.

På så sätt blir det lite lättare att hoppa genom en diskussion. Tror jag iaf. Jaja, jag använder oftast trådad visning iaf.

Tyr

Hero
Nästan platt visning

Tveksamt om någon kommer läsa detta inlägg eftersom tråden är aningen förlegad, men jag skriver ändå. Jag kan ju alltid länka tillbaka till det vid ett senare tillfälle.

Denna tråden fick mig att tänka på en visningsinställning som jag saknar. Jag vet ej fan vad den kallas, men jag ska beskriva hur den funkar. Det är en blandning mellan platt visning och trådvisning som är hur skön som helst! Längst ner syns inläggsträdet, precis som vid trådvisningen. Skillnaden ligger i att över inläggsträdet så finns inläggen uppraddade i platt visning, med inlägget du klickade på överst. Den platta visningen går i rak linje tillbaka till startinlägget, så det är alltid en logisk ordning på det hela. För personer med trådvisning innebär det färre klickanden/snabbare forumsläsning, och för personer med platt visning så innebär det mer struktur/snabbare forumsläsning. Jag tror att denna visningsinställning är en kompromiss som alla diggar.

Om denna visningsinställning redan finns, och att jag bara är för dum för att hitta det, så meddela mig omedelbums!

Rickard

Urverk speldesign
Hybridvisning

Seinet hade en idé och en snygg ASCII-bild som visade hur idén skulle se ut.. Visningsalternativet finns inte på forumet och jag vet inte om det kommer, men om det fanns så skulle jag nog använda det..

/Han som mest ville visa att folk läste inlägget

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Nästan platt visning [ANT]

Det är samma system som forumet på helgon.net har. Jag håller med dig, det är kanon!

- Vulf

seinet

Swashbuckler
Re: Hybridvisning

Ja just det ja, men det är en felaktig ASCII-skiss på det hela, det är ju inte så det ser ut :gremtongue:

/Seinet Wintermute - Men jag tycker fortfarande det är en bra idé