Jag har lyssnat på Adam WarRocks skiva
The war for infinity. Adam WarRock är en rappare som har gjort låtar och skivor om nördiga saker så som X-men, Oppenheimer, Firefly och Game of thrones. Jag skulle tveka att kalla honom nerdcore men det är antagligen vad han rör sig i för genre.
The war for infinity är en superhjälte historia i form av en rap skiva. Handlingen är kampen mellan superhjälten, Adam WarRock och superskurken Deminos som sjungs/spelas av rapparen Tribe one. Striderna tar formen av rap battles och spåren mellan dem täcker handlingen i övrigt.
Första spåret
I am him är bakgrundshistorien för Adam WarRock och är också en av de bättre låtarna på skivan. Den börjar långsamt och rytmiskt och bygger sedan upp desto längre låten pågår.
Andra spåret är
Absolute Truth som är en meditation på vad som skapar en hjälte och vad som gör det värt att vara en för vår huvudperson. Den här låten är mer en klassisk raplåt än det första spåret.
Bad Mother (Villainy) introducerar Deminos. Det här är ett av de svagaste spåren på skivan men det har åtminstone en trevlig beat.
Interlude - He Watches är ett kort spår som klar gör handlingen genom en berättad monolog.
The View From Eternity bryter lite handlingen på skivan och är en ganska långsam låt som behandlar sinnesstämningen hos Adam.
Battle (Introductions) är den första rap battlen och alltså den första striden i historien. Det här spåret är uppdelat i en första del med Deminos/tribe one och en andra del med Adam Warrock. Det här är ett av de bättre spåren på skivan.
Crooked Deal innehåller en rap av Djävulen men är annars inte särskilt intressant.
Interlude - The Gauntlet är en stämnings monolog och lite mer.
Special Bulletin består mest av spoken Word och ljudeffekter men har en del rap bitar. Mycket intressant låt som jag gillar men jag kan inte riktigt säga varför.
Heroes Requiem är absolut sämsta låten på skivan. Skippa den.
Battle (Reprise) en ganska långsam men väldigt engagerande rap batle som innehåller några av skivans bästa rim.
Interlude - Limbo är introt på:
Laxidazia som är en jazzig låt som är en ganska skön paus efter
Battle
Up & Adam en optimistisk låt som handlar om hjältens optimistiska återkomst.
Battle (Finale) skivans höjdpunkt och en fantastisk rap battle.
Lady Death Never Wanted Me As a Lover är skivans epilog. Det är ett långsamt och stämningsfullt avslut på skivan.
Skivan har också två bonus spår,
The Silver Age f/ Tribe One som handlar om rapparnas kärlek till serietidningar och
Ira Glass som handlar om, tja, Ira Glass.
Jag gillar verkligen den här skivan och rekommenderar den varmt ifall ni gillar rap eller superhjälte serietidningar.
Ni kan lyssna på och köpa skivan här:
http://adamwarrock.bandcamp.com/album/the-war-for-infinity