Hej forumet
Med en knappt 2 veckor gammal bebis i huset så är jag för tillfället utelåst från fysiskt bordsrollspel och längre skype-spelande. Lika glad jag är över mitt tredje barn är jag abstinensifierad (yes, you heard me right) över rollspelsbrist. 2017 var ett mycket bra spelår för mig, men hur ska jag rädda upp (inledningen av) 2018?
Jo, en tanke var att damma av PBF, Play By Forum, som jag inte rört på åratal (och väldigt lite över huvud taget). Ett koncept pyr i bakhuvudet, men jag vill stämma av lite om det finns något intresse för spelformen på wrnu innan jag lägger för mycket tid på äventyrsdesign (tid är en bristvara).
Så, en kort pitch:
----------
Juristen harklar sig och de runt bordet tystnar.
- Ni är de kvarvarande släktingarna till den nyligen bortgångne greve Vanderbilt och mottagare av hans testamente. Alla hans tillgångar är knutna till hans enorma herrgård, Bitmore Estate, och det saknas bankkonton eller övrig kvarlåtenskap. Det ni ärver är helt enkelt nyckeln till herrgården, samt all dess interiör. Jag har en planritning här att visa för er.
En ensam nyckel presenteras på bordet och planritningen vandrar mellan arvingarnas händer. 4 våningar inklusive källaren, och enorma ytor.
- Jag känner att jag behöver informera er om herrgårdens rykte i det fall ni inte redan känner till det, fortsätter juristen. Lokalbefolkningen håller sig på avstånd och hävdar allt från att det finns en portal till andra dimensioner där inne till att greven är någon slags nekromantiker. Att han är den enda som någonsin lämnar, förlåt lämnade, herrgården och att alla förnödenheter levereras till dörren och överlämnas där. Tjänstefolket kan ses genom fönstren, men aldrig utomhus. Nå, det finns förstås inga tecken på oegentligheter, men nu är ni i alla fall informerade. Ni är förhoppningsvis fortfarande sugna på att resa dig och ta en titt på era nya ägor och prata med tjänarna. De vill förstås träffa sina nya arbetsgivare också.
Det blir tyst en stund.
- Just det ja, jag höll på att glömma. Ni har fått varsitt kuvert också, men tydliga instruktioner att ni inte får öppna dem innan ni ankommit till Herrgården.
----------
Förslag på regelsystem (om nu inte alla hellre kör regellöst):
Styrka: används för att flytta på hinder, samt vid fysisk strid.
Reflex: används för att undkomma fällor, samt för att hantera mekaniska lås.
Bildning: används för att förstå skriven text, samt för att motstå visioner.
Psyke: används vid mental strid, samt för att lyckas med saker under stress.
Ett tärningsslag är 2T6+attribut mot en svårighetsgrad.
18 poäng ska fördelas på attributen. Om ett attribut når 0 så kollapsar man och är ute ur spel.
Kommer grevens arvingar att överleva hans mansion of madness?
Med en knappt 2 veckor gammal bebis i huset så är jag för tillfället utelåst från fysiskt bordsrollspel och längre skype-spelande. Lika glad jag är över mitt tredje barn är jag abstinensifierad (yes, you heard me right) över rollspelsbrist. 2017 var ett mycket bra spelår för mig, men hur ska jag rädda upp (inledningen av) 2018?
Jo, en tanke var att damma av PBF, Play By Forum, som jag inte rört på åratal (och väldigt lite över huvud taget). Ett koncept pyr i bakhuvudet, men jag vill stämma av lite om det finns något intresse för spelformen på wrnu innan jag lägger för mycket tid på äventyrsdesign (tid är en bristvara).
Så, en kort pitch:
----------
Juristen harklar sig och de runt bordet tystnar.
- Ni är de kvarvarande släktingarna till den nyligen bortgångne greve Vanderbilt och mottagare av hans testamente. Alla hans tillgångar är knutna till hans enorma herrgård, Bitmore Estate, och det saknas bankkonton eller övrig kvarlåtenskap. Det ni ärver är helt enkelt nyckeln till herrgården, samt all dess interiör. Jag har en planritning här att visa för er.
En ensam nyckel presenteras på bordet och planritningen vandrar mellan arvingarnas händer. 4 våningar inklusive källaren, och enorma ytor.
- Jag känner att jag behöver informera er om herrgårdens rykte i det fall ni inte redan känner till det, fortsätter juristen. Lokalbefolkningen håller sig på avstånd och hävdar allt från att det finns en portal till andra dimensioner där inne till att greven är någon slags nekromantiker. Att han är den enda som någonsin lämnar, förlåt lämnade, herrgården och att alla förnödenheter levereras till dörren och överlämnas där. Tjänstefolket kan ses genom fönstren, men aldrig utomhus. Nå, det finns förstås inga tecken på oegentligheter, men nu är ni i alla fall informerade. Ni är förhoppningsvis fortfarande sugna på att resa dig och ta en titt på era nya ägor och prata med tjänarna. De vill förstås träffa sina nya arbetsgivare också.
Det blir tyst en stund.
- Just det ja, jag höll på att glömma. Ni har fått varsitt kuvert också, men tydliga instruktioner att ni inte får öppna dem innan ni ankommit till Herrgården.
----------
Förslag på regelsystem (om nu inte alla hellre kör regellöst):
Styrka: används för att flytta på hinder, samt vid fysisk strid.
Reflex: används för att undkomma fällor, samt för att hantera mekaniska lås.
Bildning: används för att förstå skriven text, samt för att motstå visioner.
Psyke: används vid mental strid, samt för att lyckas med saker under stress.
Ett tärningsslag är 2T6+attribut mot en svårighetsgrad.
18 poäng ska fördelas på attributen. Om ett attribut når 0 så kollapsar man och är ute ur spel.
Kommer grevens arvingar att överleva hans mansion of madness?
Attachments
-
39.2 KB Views: 0