Nekromanti Play By Forum - Intressekoll

Feuflux

omjonasson.se
Hej forumet

Med en knappt 2 veckor gammal bebis i huset så är jag för tillfället utelåst från fysiskt bordsrollspel och längre skype-spelande. Lika glad jag är över mitt tredje barn är jag abstinensifierad (yes, you heard me right) över rollspelsbrist. 2017 var ett mycket bra spelår för mig, men hur ska jag rädda upp (inledningen av) 2018?

Jo, en tanke var att damma av PBF, Play By Forum, som jag inte rört på åratal (och väldigt lite över huvud taget). Ett koncept pyr i bakhuvudet, men jag vill stämma av lite om det finns något intresse för spelformen på wrnu innan jag lägger för mycket tid på äventyrsdesign (tid är en bristvara).

Så, en kort pitch:
----------

Juristen harklar sig och de runt bordet tystnar.
- Ni är de kvarvarande släktingarna till den nyligen bortgångne greve Vanderbilt och mottagare av hans testamente. Alla hans tillgångar är knutna till hans enorma herrgård, Bitmore Estate, och det saknas bankkonton eller övrig kvarlåtenskap. Det ni ärver är helt enkelt nyckeln till herrgården, samt all dess interiör. Jag har en planritning här att visa för er.

En ensam nyckel presenteras på bordet och planritningen vandrar mellan arvingarnas händer. 4 våningar inklusive källaren, och enorma ytor.

- Jag känner att jag behöver informera er om herrgårdens rykte i det fall ni inte redan känner till det, fortsätter juristen. Lokalbefolkningen håller sig på avstånd och hävdar allt från att det finns en portal till andra dimensioner där inne till att greven är någon slags nekromantiker. Att han är den enda som någonsin lämnar, förlåt lämnade, herrgården och att alla förnödenheter levereras till dörren och överlämnas där. Tjänstefolket kan ses genom fönstren, men aldrig utomhus. Nå, det finns förstås inga tecken på oegentligheter, men nu är ni i alla fall informerade. Ni är förhoppningsvis fortfarande sugna på att resa dig och ta en titt på era nya ägor och prata med tjänarna. De vill förstås träffa sina nya arbetsgivare också.

Det blir tyst en stund.

- Just det ja, jag höll på att glömma. Ni har fått varsitt kuvert också, men tydliga instruktioner att ni inte får öppna dem innan ni ankommit till Herrgården.

----------

Förslag på regelsystem (om nu inte alla hellre kör regellöst):
Styrka: används för att flytta på hinder, samt vid fysisk strid.
Reflex: används för att undkomma fällor, samt för att hantera mekaniska lås.
Bildning: används för att förstå skriven text, samt för att motstå visioner.
Psyke: används vid mental strid, samt för att lyckas med saker under stress.
Ett tärningsslag är 2T6+attribut mot en svårighetsgrad.
18 poäng ska fördelas på attributen. Om ett attribut når 0 så kollapsar man och är ute ur spel.

Kommer grevens arvingar att överleva hans mansion of madness?

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Intresset finns, beroende på hur hög inläggstakt som kommer krävas (jag har trots allt ett jobb att sköta i första hand :).

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Intresserad är jag, men inläggstakt och möjlighet till att pausa spelande under t.ex. Sportlov/påsklov när familjen är på resande fot, kan vara avgörande.

Feuflux

omjonasson.se
4 fler intresserade än befarat. Härligt! :)

Vad gäller inläggstakt så har jag inte funderat på det, men när jag nu gör det så känner jag att minst ett dagligt inlägg nog är en bra målsättning för alla inblandade. Ska man spendera en vecka på resande fot så bör det enkelt lösa sig med att den informationen postas och så tar antingen alla en paus eller så får man missa lite action.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ett daglig inlägg och pauser för semester låter helt klart görbart för mig. Eventuellt också ett faktiskt inläggstak på två eller tre.

Jag minns Anchormans zombie-spel där inläggen rasade i i sånt tempo att det var svårt att hänga med trots att jag vid tillfället var arbetslös och imte ens deltog utan bara läste :)

Feuflux

omjonasson.se
Ja i Zombie-spelet var det väl 3-4 stycken spelare som skrev typ 20 inlägg om dagen, och sen några som jag som skrev typ 1...

Känns inte som om det behöver bestämmas en tak-gräns redan nu, det kanske blir aktuellt när/om vi får igång ett spel. Det bästa är ju om alla deltagare kan hålla ungefär samma inläggs-tempo.

Jag ska försöka komma igång och skissa plot-hooks nu.

Mogger

Hipsteranka
Jag är lite småsugen. Om det finns plats när det närmar sig hoppar jag jag sannolikt på.

Feuflux

omjonasson.se
Jag hade glömt hur trött man blev av att ha en bebis i huset... Inte nog med att man inte kan åka iväg på aktiviteter, man orkar inte göra någonting alls. Så det händer inte så mycket här, men jag kan se om någon är intresserad av att bolla regelsystem/färdigheter med mig.

Anledning till att jag tänkte ha tärningsrullande är:
* Jag har inte provat det förut i PBF, och det är kul att prova nya saker.
* De deltagande rollerna blir lite olika och skapar diskussioner av typen "vi måste hämta Aristoteles för bara han är bildad nog att förstå det här pergamentet, var det i källaren vi såg honom senast?".
* Lite mer spelighet, att man inte bara kan skriva att man dödar monstret utan att man tar en reell risk.
* Att spelet ändras när deltagarna tappat i färdigheter och desperationen ökar.

Anledning till att jag tvivlar på att det är en bra idé:
* Risk att spelet stoppas upp, att det blir flera inlägg fram och tillbaka mellan spelare/SL för att åstadkomma något.
Spelare: Jag öppnar dörren och går in i rummet.
SL: Dörren är låst. Rulla Reflex för att försöka få upp låset, svårighetesgrad 12.
Spelare: 13! Jag öppnar dörren och går in i rummet.
Dvs det blev tre inlägg istället för ett för samma slutresultat, med potentiellt flera timmars väntetid mellan inläggen.

Åsikter?

Tant Ragnar

Gamle usling
Spontant får det gärna vara få tärningsrull för min del. Kranks Kutulu skulle exempelvis passa mig bra. Om vi ändå kör tärningar kanske du kan sköta alla slag. På så sätt slipper man iallafall ett av slagen ovan.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är helt okej med tärningsslag. En idé kan ju vara en kompromiss;

Man har ett färdighetsvärde 1-6, och i normsla omständigheter jämför du det värdet rakt av mot en svårighetsgrad och avgör om vi lyckas eller inte.

I dramatiska lägen slår man så många tärningar man har i värdet, och varje tärning som visar 4+ är lyckad. Får man lika många framgångar som svårighetsgraden lyckas man.

Antingen om du slår eller man slår själv. Jag är okej med vilket som.

Rangertheman

Myrmidon
Tant Ragnar;n274719 said:
Spontant får det gärna vara få tärningsrull för min del. Kranks Kutulu skulle exempelvis passa mig bra. Om vi ändå kör tärningar kanske du kan sköta alla slag. På så sätt slipper man iallafall ett av slagen ovan.
Minimalt med tärningsslag ser jag också gärna. Om SL eller spelare lår dem är egalt för mig. Jag litar på att alla är ärliga.

Feuflux

omjonasson.se
Ja minimalt med tärningsslag lär det bli (och det är nog smidigast att jag sköter dem), men jag hade tänkt ha några platser/event där man inte kan räkna med att lyckas rakt av utan att det finns en risk att misslyckas, eller att man måste samarbeta, eller att man behöver likt Rymdhamster skriver ha ett värde högre än svårighetsgraden.

Faktum är att jag nog snor det där regelsystemet. :)

Som sagt går det väldigt långsamt med förberedelserna... men den som väntar på något gott etc etc...

Anchorman

Swashbuckler
Jag kommer inte vara med då jag inte har tid men tänkte jag kan dela med mig lite tankar baserat på min erfarenhet av att spelleda zombie spelet.

Angående inläggstakt så är det några saker man måste acceptera.
Folk kommer ha olika inläggstakt, därför är det sls jobb att se till att personer paras ihop på ett vettigt sätt. Dem sämsta perioderna i zombie spelet var när alla var på samma plats och alla behövde vänta på andra eller folk blev stressade och kände att dem inte fick utrymme.

Nyckeln är att se hur inläggstakten är och sen pusha folk till att gruppera ihop sig med andra med samma inläggstakt. I grund och botten vill du att folk postar mycket, speciellt eftersom utan tvekan det mest intressanta med den här typen av spel är konversationer, och det kräver ju mycket inlägg.
Tvärtom så är det sämsta då det typiska "dungeon crawling" där man går runt och slår på monster och rullar tärning hela tiden.

Sen bör du ju vara medveten om att sl måste vara beredd att posta mycket. Inget tråkigare när hela spelet står still för att sl inte postar på hela dagen.
Ska sl posta lite bör den göra det vid satta tider för att undvika att man missar mycket.
Tex:
Jag som spelare postar kl 17 på Måndag. Sl går in och uppdaterar kl 22. Nästa dag postar andra under dagen, jag tänker skriva min post kl 20. Men aj aj, sl går in och postar uppdatering kl 18 idag istället. Så nu missade jag en hel rotation.
Så man har således två val, uppdatera ofta eller vid fasta tider.

Angående tärningslag så bör du endast ha det om du kommer ha mycket fighting. Annars borde det inte existera överhuvudtaget, det blir ett plåster för dåligt planerade scenarion. Tärningsslag har värdelös synergi med pbf, det stannar upp intressanta situationer och tillför ingenting. Det spelar på pbf svagheter inte styrkorna.
Styrkorna med pbf är intressanta karaktärer och karaktärsutveckling, det är djupa konversationer och relationer. Att slå om att öppna en dörr är booring som fan.

Så om du inte har fighting, slopa tärningsslagen.

Om du tvunget måste ha tärningsslag så anser jag det här:
Ta bort alla typer av sociala slag, återigen, styrkan i den här typen av spel är det sociala, att göra om det till tärningslag dödar spelet. Speciellt om det sker mellan spelare.

När du beskriver en scen, sätt svårigheterna och låt spelarna berätta vad som händer när dem slår sina slag. (spelarna ska självklart slå sina egna slag)

Tex:
Zombie har 3 i svårigher för skada, 5 i svårighet för döda.

SL:
Britt-Marie kommer in i rummet, genast rusar 3 zombies mot henne redo att bita halsen av henne.

Spelare:
Jag har katanan i hand och svingar den mot första zombien (tärningslag:8) jag hugger enkelt huvudet av den. Jag byter sedan fokus till zombie nummer 2 och svingar mot den (tärningsslag 4) träffen är sådär. Jag hugger av ena armen på den men den fortsätter mot mig. Jag beslutar ändå att den tredje zombien är ett större hot och hugger mot den istället (tärningsslag: 9) katanan klyver huvudet på mitten.

SL:
Den enarmade zombien försöker greppa tag i dig (tärningslag 5 mot Britt-Maries försvar 8) Den misslyckas och Britt Marie lägger en spark i huvudet på den som mosar honom.

Så mitt förslag är enkelt så länge spelaren lyckas med sina slag så kan den fortsätta men det finns ett tak så klart. Kanske 3 slag per inlägg.

Lite tankar, har många fler men jag nöjer mig här nu :p

Feuflux

omjonasson.se
Äsch Anchorman, här trodde jag att det var en intresseanmälan som kom.

Bra inlägg dock, och jag är som jag skrivit ovan rädd för att tärningsslag ska bromsa upp (så rädd att jag typ strök dem i min senaste post). Jag har lite att fundera på med slump/svårighetsgrader, men det du skriver att jag presenterar svårighetsgrader och låter spelarna slå låter ju rätt klockrent.

Vad gäller inläggsfrekvens från SL så är jag helt med på att jag måste posta oftare än en gång om dagen, och så länge som jag inte får spambot-spelare så är jag inte orolig. Jag kan spana på spelet från jobbet och posta då, men jag kan inte lägga 2 timmar arbetstid på att läsa ikapp.