Ahh, PBM!
Nu känner jag mig som en dinosaurie men jag spelade lite PBM på den tiden Internet var något man var tvungen att studera datorteknik på universitetet för att få tillgång till. Det var något konstigt spel jag anmälde mig till där man spelade ett troll tror jag, som kunde gå runt och göra olika saker. Något sort mellanting mellan rollspel och strategi.
Det kostade ju dock en del när man bara var en unge, i varje svar skulle ett frankerat svarsbrev bifogas så det blev ju en del porto att betala. Långa svarstider var det också, ofta över en vecka. Jag höll dock inte på så länge då det snart blev rätt tråkigt (kanske var det just det spelet dock).
Jag har svårt att tro att det existerar fortfarande (eller ja, kanske någon nostalgisk själ sysslar med det, vad vet jag) när det är så mycket enklare med e-mail, forum, chat och online-klienter.
Att spela på forum och liknande är ju ganska rolig. Sedan vår spelargrupp splittrades och nu bor flygresor från varandra är det ett hyffsat substitut, även om Skype/Ventrilo i kombination med något typ OpenRPG eller Maptools fungerar bra och är mer likt "normalt" bordsrollspel.
Däremot tycker jag att PBM, PBEM och forumsrollspel har en viss charm i sig själv. Man får liksom tid att tänka igenom sina drag och det kan ofta bli en ganska trevlig litterär upplevelse, om spelarna är hyffsat duktiga på att skriva, och så har man ju en skriven krönika över spelandet helt automatiskt.