Chryckan och Nässe, tack för era tankar om the Operator! Som jag skrev så har jag haft svårt att greppa playbooken, och era inlägg fördjupade min förståelse för den och gav nya uppslag.
Chryckan, fint tänk där!
En sak som jag börjat fundera på när jag skissat på Angelfokuset är det här med de olika skalorna rollpersonerna rör sig på. Det går aldrig att hävda att The Angel kan mäta sig med the Hardholder till exempel, så man får som spelledare hitta utmaningar som känns viktiga på de nivåer som rollpersonerna befinner sig på. Till exempel så kanske the Operator alltid gör slut på sitt barter och inte kan samla ihop en maktbas såsom the Hardholder t. ex, men om spelarens mål är att ta hand om Jackabacka, se till att Munster inte blir galen igen och försöka hitta Brons gamla borttapade high tech-gear som kanske kan hjälpa dalen så kan man lägga sig på den nivån och ge de här problemen lika mycket omsorg och intresse som svälten, kriget och nanomaskins-infektionen som the Hardholder brottas med. Alltså, huvudsaken är att det känns viktigt för att det ska vara viktigt.