Nekromanti Player Character Classes

G

Guest

Guest
Var drar ni gränsen för tillgängliga spelarraser? Vi kör en Forgotten Realms kampanj och håller oss till grundraserna i Players Handbook, samt Tiefling, Aasimar, Drow och de fyra elementliknande raserna (glömt bort deras namn!). Jag tycker gränsen för lämpliga spelarraser går ungefär där. Känner någon till andra raser som kan vara lämpliga för spelarkaraktärer och vilka är deras utmärkande drag i sådana fall?

Pom

Swashbuckler
Var drar ni gränsen för tillgängliga spelarraser?
Tråksvaret: det beror på kampanjen.
Men jag har mer och mer kommit att föredra apartheid i rollspel - PC bör ha samma ras. Jag tycker det blir trovärdigare kampanjer då och intressantare rollspel. Det är lätt hänt annars att rollpersonerna antingen blir lite stereotypa rasrepresentanter eller människor med kosmetika.

Är detta en absolut sanning? Nej, för bövelen! Det är bara så jag känner för närvarande.

Så, i en kampanj är alla PC människor. De får inte vara något annat eftersom de fåtaliga andra som kunde komma ifråga är olämpliga av olika kampanjskäl.

I en annan kampanj är alla nattalver (egen alvvariant). Eller var. Det börjar luckras upp lite nu på episk nivå och en dvärg har dykt upp från en annan värld och en av nattalverna har gått och blivit aasimar av religiösa skäl.

Känner någon till andra raser som kan vara lämpliga för spelarkaraktärer och vilka är deras utmärkande drag i sådana fall?
Ju konstigare ras, desto mer hjälp behöver ofta spelaren med bakgrundsinfo och psykologitips. Hur beter sig en beholder i vardagslivet med sina vänner?
Redan vid reptiler och insekter kan det bli knepigt att krypa under skinnet (exoskelettet) på rollpersonen.

Morgath

Warrior
Jag har satt ihop en Eberronkampanj nyligen. Förutom raserna i PHB och eberron Campaign setting, så tillåter jag Hobgoblin, Kenku (MMIII), Orc, Kobold, Lizardman, Goblin samt Drow.

I Eberron är inte till exempel goblinoiderna helt vansinniga mördarmaskiner, utan de har sin egen historia och plats i den civiliserade delen av världen.

Tyvärr valde ingen att spela någon av dessa, men ändå...