Nekromanti Playing at the World - Hobbyns rötter

Eksem

Champion
Det har nyligen kommit ut en bok, en ganska rejäl sådan, med titeln: Playing at the World. Det är en bok som redogör för rollspelens, och framförallt Dungeons & Dragons, födelse och tidiga år. Istället för att likt tidigare försök (i den mån detta gjorts alls!) förlita sig på intervjuer och minnen bygger författaren Jon Peterson hela sin text på orginaldokument från de tidsperioder boken täcker. Inte ett påstående lämnas vind för våg, utan på lämpligt akademiskt vis följs allt av korrekta referenser och fotnoter.

Jag har inte så mycket mer att säga själv just nu, då jag bara är c:a 40 sidor in (av över 600!). Hursomhelst är jag redan helt såld. Gygax egna kartor över konventsområdet för första GenCon, det antagligen äldsta dokumenterade rollformuläret (från Blackmoor-kampanjen, åratal innan D&D), och ett faktiskt försök att redogöra för hur övergången från krigsspel till rollspelande gick till.

Vet inte om ni bryr er om hobbyns ursprung och historia, men jag tycker i alla fall att det är spännande och intressant. Om du också tycker det, så borde du kolla in boken: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0615642047

Författaren har även en blogg, som dock mest tar upp väldigt smala detaljer: http://playingattheworld.blogspot.se/

Rob_UBBT

Warrior
Bah vilken ful bok med tanke på det intressanta ämnet... den låter som att den är ett givet köp dock.

Kollade lite på blogginlägget där han gick igenom en battlereport ifrån Arnesons Blackmoor kampanj och jag hoppas att boken är i den stilen d v s extremt detaljerad och d&d nördig ^_^.

terje

xenomorf mystiker
Jo jag har bett biblioteket att ta hem den, men funderar på att köpa den själv hur som helst. Rollspelshistoria är verkligen intressant, och jag ser verkligen fram mot att läsa en så detaljerad redogörelse!