Så, efter att ha fått lite tips från folk på forumet har jag nu skrivit klart ett första utkast på en introduktion till Kanton på 1800-talet. Den blev … betydligt längre än jag tänkt mig. 18 440 ord, kompilerat med supersimpel layout från Scrivener. 77 A4-sidor i 12 punkters text, men de sista 23 sidorna är bilder, så 54 sidor faktisk text. Jag inser att det är rätt mycket begärt av er på forumet att läsa igenom allt detta, men jag tänkte att jag ändå gör ett försök med att be om kommentarer. Kanske får jag noll svar på detta, och det är okej. Men jag tänker såhär:
Dropbox-länk till dokumentet, som jag hoppas ska funka:
- Det finns ju en del folk på forumet som är intresserade av spelvärldsbygge och rimliga spelvärldar, och för dessa kanske en beskrivning av Kanton på 1800-talet vara av intresse och fungera som inspiration. Det är inte europeisk medeltid, i alla fall!
- Även om du bara skummar igenom det eller bara läser en liten del av det så är jag intresserad av kommentarer.
- Välkommen till Kanton! 1
- Att rollspela en kantones 6
- Kina under manchuriskt styre 18
- Lag och administration 21
- Religion 24
- Familjen 33
- Kvinnor och män 37
- Kläder 41
- Mat och dryck 48
- Artighetsgester 49
- Namn 50
- Tilltal 53
- Bilder 55
- Finns det någon information du känner att du saknar?
- Finns det information du känner att man kan rensa bort (med tanke på att texten blev såpass lång)?
- Är ordningen i vilket saker presenteras rimlig, eller borde texten struktureras om?
- Om du är insatt, finns det info du känner är felaktig/missvisande, eller har du annan info som skulle vara intressant att få med?
- Och överhuvudtaget: Är det intressant? Är det något som får dig att känna dig intresserad, eller är det tråkigt och segt att ta sig igenom? Det har ju pratats en del om hur man bör beskriva spelvärldar nyligen, och det här är mitt första försök, eftersom jag vanligtvis inte har några spelvärldar i mina rollspel.
Dropbox-länk till dokumentet, som jag hoppas ska funka:
Dropbox
www.dropbox.com
Last edited: