Plot

entomophobiac

Low Prep High Play
För att inte skräpa ned sandboxtråden mer så flyttar jag detta svaret till ny tråd.

Jag gillar att det finns en plot i sandlådan som kan lösas på valfritt sätt. Exempelvis att hitta en grej. Den som vill ha ett mer öppet spel kan ju bara strunta i den där grejen.
Det jag tycker är viktigt är att gå in på vad "plot" är, eller åtminstone vad vi vill få ut av att ha den skriven i förväg. Plot är ju "the sequence of events where each affects the next one through the principle of cause-and-effect" (WikiPedia). I en klassisk chat med skaparna av South Park skissar de upp ett antal ord du kan använda för att bygga scener ("beats") till plot. Om vi därför utgår från vad plot tolkas som i annat skrivande så handlar det om att skriva vad pilarna mellan scener innebär. Det tror jag inte vi vill ha, för det skulle i praktiken ta bort betydelsen av saker som tärningsslag. (Däremot hade det varit lite intressant att skriva ett regelsystem som genererar Men, Därför, etc., mellan beats i Parker/Stone-variant istället för att hantera handlingar...)

1656922953928.png
Snolånat diagram från WikiPedia.

I tråden refereras däremot till övergripande mål. "Hitta prylen". Jag tänker mig "Rädda tronarvingen" eller "Döda draken". Vad som helst egentligen. Saker som går att ha som övergripande mål. Men detta förutsätter egentligen ingenting alls.

Det som blir viktigt (för mig) med dylika mål är:
  • Att de kan misslyckas utan att spelet går sönder eller blir tråkigt eller antiklimaktiskt. Att mål finns får inte vara en garanti för att de uppnås. Jag har exempelvis spellett Beyond the Mountains of Madness två gånger, men vi har aldrig spelat det skrivna slutet. Det blev helt enkelt inte så.
  • Att de kan ignoreras. ("Fuck that, det är skitlångt till Stället med Prylen. Vi drar till tavernan.")
  • Att de kan tolkas helt fel. (De dödar tronarvingen och räddar draken; mitt eviga exempel.)
  • Att de kan leda till nya mål, som gruppen själva skapar. ("Konspirationen leder till monarken... Men hen är ju schysst! Vi låter det vara. Det kanske är den här dåren som gjort något fuffens?!")
  • Att vi även kan spela utan målen som författaren kommit på, för att vi kom på något mycket coolare själva, och det skall inte göra materialet svårare att använda.
Det känns som att "plot" och "tema" ofta blir samma sak i det här sammanhanget. Jag känner att jag inte vill ha plot. Men jag har gärna en färdriktning.

Vad är plot för er, vad vill ni få ut av den, och vilka brasklappar lägger ni helst till?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tror att jag använder ordet "plot" fel nästan jämt. Eller, i filmsammanhang tror jag att jag beskriver ungefär det Wikipedia säger, men i rollspel brukar jag snarare mena något i stil med de grundläggande strukturerna som ligger bakom det rollpersonerna börjar nysta i.

Så i ett äventyr skulle jag kunna säga att plotten är att en herrklubb som egentligen är en kult av Gula Kungen-tillbedjare kidnappar ungmöer och tvingar dem att bära olika masker i rituella mord snedstreck uppsättningar av Pjäsen. Och att de steg för steg eskalerar, och förr eller senare kommer de att manifestera Carcosa i centrala London; och det är det här som är anledningen till att allt fler människor börjat drömma både sanndrömmar och drömmar om Staden, vilket är vad som drar in rollpersonerna i soppan.

Möjligen är det den tysta delen, den som är så självklar att den inte behöver sägas ("…och det är det rollpersonerna börjar nysta i, och steg för steg undersöker de det hela för att till slut kanske hindra sällskapet. Eller gå med i det, och kliva in i Carcosa för att aldrig synas bland människor igen"), som tekniskt sett gör det till en plot? Jag vet inte.

Jag vet inte, kanske är det mer "situation" jag menar när jag säger "plot", även om "situation" fär mig känns lite för passivt och statiskt.

Jag tänker ju sällan i termer av dramaturgi när jag hittar på rollspelsäventyr eller sådär, så det är kanske därför mitt sätt att tänka om ordet "plot" inte stämmer med hur det används i film eller böcker (som ju är mer linjära medier)…

Jag vet inte.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tänker ju sällan i termer av dramaturgi när jag hittar på rollspelsäventyr eller sådär, så det är kanske därför mitt sätt att tänka om ordet "plot" inte stämmer med hur det används i film eller böcker (som ju är mer linjära medier)…
Det här går in på saker jag älskar att diskutera. Just hur olika etablerade uttryck och akademier blir svåra att applicera på saker utanför sig själva. Men jag tror inte de flesta intresserar sig nämnvärt för vad uttrycken är tänkta att betyda utan mest använder dem som andra använder dem. :)

Därför är det intressant att fundera på vad vi VILL ha, helt oavsett om det nu är eller inte är plot.

nano

Diehard, death or glory Toad
Jag tror att plot och story är snarlika ord som diverse teoretiker använder för att sätta upp helt egna dilemman. Varje gång jag söker på skillnaderna får jag en definition per sökresultat.

Lupus Maximus

Tekniker
Som sandbox-människa så använder jag i stort sett aldrig begreppet plot i samband med hur jag spelleder. När jag sitter och hobby-författar är det en annan sak, men då jag är en pantser/gardener är det ändå något som mer blir relevant om jag någonsin blir klar med ett första utkast och tittar tillbaka.

Spelarnas rollpersoner har dock mål/agendor/medel, och det finns NPCer med mål/agendor/medel. På så sett kan man se det som att det finns en plot. Men eftersom det är sandbox så kan det släppas för något annat.

I ett mer linjärt äventyr blir det en annan sak. Säg att jag sätter mig ned för att skapa ett äventyr till James Bond-rollspelet. Då har ju skurken en plan, och troligtvis en plan över hur rollpersonerna skall kunna omkullkasta den. Därmed en plot.

entomophobiac

Low Prep High Play
Säg att jag sätter mig ned för att skapa ett äventyr till James Bond-rollspelet. Då har ju skurken en plan, och troligtvis en plan över hur rollpersonerna skall kunna omkullkasta den. Därmed en plot.
Det intressanta här är ju att det blir en plot som i komplott. Skurkens plan. Då får ju ordet ytterligare en innebörd. :D

Men ja, det färgas helt klart av sammanhang, spelform, etc. Bra exempel.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Vad är plot för er, vad vill ni få ut av den, och vilka brasklappar lägger ni helst till?
Plot är ett sådant där ord, tillsammans med intrig som är dess synonym, som gjorde att jag kände en lättnad när jag övergav ordet i rollspelssammanhang för det känns som att plot tvingar tanken mot en linjär berättelse istället för utforskandet av ett mysterium, en konspiration och så vidare. I enkelhet skulle jag säga att plot betyder sammanhängande handling där sambandet blir tydligt. Därför skulle jag säga att "kungen dog, sen dog drottningen" inte är en plot även om det är en händelse medan det blir en plot om jag skriver "kungen dog varpå drottningen i sin sorg tog livet av sig" (exemplet är lånat från en rad artiklar jag läst någon gång).

Så personligen har jag övergett plot för att istället kika på situationer och målsättningar när jag skriver. För plot/intrig har en tendens att begränsa mitt eget tänkande. Med det sagt kan en välskriven plot i ett rollspelsmaterial lägga grunden för en otroligt bra spelomgång, jag har dock inte förmågan att skriva utifrån plots. :gremsmile:

crilloan

Swordsman
För en som är ett snäpp ifrån att vara oskuld på sandlåda, Mojängen i Marsklandet, kan det ses som en lagom plot?

Spelarna tog bra tid på sig och hade kontakt med alla fraktioner på ett eller annat sätt, tog hjälp av, tog livet av, hjälpte, innan de begav sig till kristallön och Mojängen (TM).
Där följde de inte heller manus. efter en diskussion med trollisen med anhang kom det fram till att en konfrontation vore allt för riskabel utan de letade efter en annan väg in.

För mig som är ovan vid sandlådor så känner jag att det kräver rätt sorts spelare och en SL som är van vid det och har tydliga intressenter i området.

Jag gillade att det fanns ett område där spelarna kunde speja runt efter eget gottfinnande, men personligen skulle jag sakna om det inte fanns några idéer/mål inbakat någonstans, men det kanske är en vanesak eller lättare om man har en bra prepp och är duktig på intriger.

C

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Det intressanta här är ju att det blir en plot som i komplott. Skurkens plan. Då får ju ordet ytterligare en innebörd. :D

Men ja, det färgas helt klart av sammanhang, spelform, etc. Bra exempel.
Jag använder nog ordet fel och detta är vad jag brukar syfta på. Komplott är ett bättre och tydligare ord helt klart!

Bifur

Veteran
Jag skulle generellt använda intrig som betydelsen hypotetisk händelsekedja: det är utvecklingen om scenariot egentligen inte spelas. Det kan vara mer eller mindre definierat. I en sandlåda kan det (men måste nog inte) vara rätt vagt - en grupp eller persons agenda, i mer linjära strukturer finns det ofta mer hållpunkter (vanligen i form av händelseutveckling RPna inte har utrymme i att påverka). Det betyder i någon mening att oavsett vad RPna gör (inklusive att ignorera intrigen) händer saker i spelvärlden om en följd av den.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Jag använder nog ordet fel och detta är vad jag brukar syfta på. Komplott är ett bättre och tydligare ord helt klart!
Ja, det är nog så jag brukar tänka också. Något händer som spelarna får upptäcka, som herrklubben som är en kult, men det viktigaste för mig är ändå ett "varför" till deras mål. Det är vad jag ser fram emot att få avslöja på spelarna när de luskar i det hela, antingen genom att rota i ett mysterium eller via konsekvenser som sker när rollpersonernas mål korsar kultens (intrig).

Genesis

Ni dés ni maître
Jag kan inte sluta läsa ordet i den här tråden med långt ’o’. Rimmar med ”blot”. Det blir som när folk skriver ”blogg” med bara ett’g’ (rimmar med ”plog”).

Själv använder jag nog inte ordet alls när jag spelar rollspel. Antar att det är synonymt med ”handling”, men det är ett ord jag i rollspelssammanhang bara använder om en färdigspelad omgång. Innan spel finns aldrig en handling; bara en bakgrund.

Men det har väl säkert att göra med att jag aldrig spelar spel eller scenarion med ”framåtprepp”, bara preppad bakgrund.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Själv använder jag nog inte ordet alls när jag spelar rollspel. Antar att det är synonymt med ”handling”, men det är ett ord jag i rollspelssammanhang bara använder om en färdigspelad omgång. Innan spel finns aldrig en handling; bara en bakgrund.
Men om man använder "plot" i bemärkelsen "komplott" så kan den ju vara en del av bakgrunden. Dvs, en konspiration att mörda kungen finns redan när spelet börjar.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tror att plot och story är snarlika ord som diverse teoretiker använder för att sätta upp helt egna dilemman.
Det stämmer nog. Men bland manusförfattare verkar det ändå vara hyfsat etablerat som just hur beats kopplas samman.

Genesis

Ni dés ni maître
Men om man använder "plot" i bemärkelsen "komplott" så kan den ju vara en del av bakgrunden. Dvs, en konspiration att mörda kungen finns redan när spelet börjar.
Jo, så är det såklart. Jag har bara inte använt ordet "plott" på det sättet. Det känns för mig helt främmande att använda ordet så i svenska. Jag hade sagt "komplott". "En plott att mörda kungen" skulle jag tolka som att vi talar om en film, inte om en komplott.

Och vill man ha en komplott som är mer avancerad än typ "jag planerar att döda din rollperson" så brukar jag nog snarare improvisera den i spel, snarare än definiera den från början. Konspirationer och sådant är lite som mordmysterier: De mår bäst av att improviseras efterhand, snarare än fördefinieras.

JohanL

Champion
  • Att de kan misslyckas utan att spelet går sönder eller blir tråkigt eller antiklimaktiskt. Att mål finns får inte vara en garanti för att de uppnås. Jag har exempelvis spellett Beyond the Mountains of Madness två gånger, men vi har aldrig spelat det skrivna slutet. Det blev helt enkelt inte så.
Inte vi heller, kan jag tillägga här. Även om det gick tämligen OK för oss (min rollperson kom hem igen! :) ).

Mogger

Hipsteranka
"Plot" för mig är inte äventyrets struktur utan antagonistens plan. I efterhand kan vi tala om den, huruvida den uppfylldes eller inte, men innan dess är det bara en plan som är, eller inte är, satt i verket.

JohanL

Champion
"Plot" för mig är inte äventyrets struktur utan antagonistens plan. I efterhand kan vi tala om den, huruvida den uppfylldes eller inte, men innan dess är det bara en plan som är, eller inte är, satt i verket.
För övrigt ett av mina favoritsätt att strukturera ett äventyr på. "Det här är vad skurkarna tänker göra, och det kommer att lyckas om ingen stoppar dem."