Nekromanti Plottkort och stjärnstatus

MrG

Swashbuckler
I mitt såparollspel som jag kört ett tag, har jag valt att inte introducera alla element på en gång (mest för att minska röran och vänta med bitar till spelet flöt). Men nu börjar det bli dags att knyt ihop två bitar till. Kruxet är dock att jag haft en lös vision om hur att använda dem ihop, men nu inte är säker på vilken lösning jag ska välja. Så hjälp mig att bolla tankar och kom med åsikter och tips!

Stjärnstatus är det som delats ut som xp eller Golden Globes. Vid varje speltillfälle har spelarna fått nominera karaktärer till kvällens stjärnstatus och sedan enas om en av de nominerade som fått poängen. Vid sidan av det har det även markerats vilka karaktärer som funnits i bild i en spalt för medverkande. En eller två bitar av dessa skulle jag vilja använda till nästa detalj som är:

Plottkort - i och med att det är en såpa vill jag att större saker ska kunna drabba karaktärerna som rena intriger, mer eller mindre motiverade. Till detta kommer jag att införa plottkort som innehåller instruktioner för karaktärer och låta spelarna välja vilka som det ska drabba. Plottkorten kan vara t ex "NN blir ruinerad", "XX gör en helomvänding och blir vältränad", "YY förälskar sig i ZZ" eller "KK blir frälst och snäll mot alla". Men jag är inte säker på hur dessa kort ska fördelas, har funderat på om folk ska få dem att dela ut mot stjärnstatus, eller om det bara ska få "drabba" karaktärer med viss stjärnstatus eller närvaro. Hur skulle ni helst sköta en sån grej?

Rising

Vila i frid
Jag tycker generellt att instruktioner är roligast när de ges åt spelarna och inte åt karaktärer. Och med det menar jag inte att "YY förälskar sig i ZZ" skulle betyda att spelarna skulle bli förälskade i varandra, utan att deras uppgift skulle bli att berätta om hur en karaktär blev förälskad i en annan.

Skillnaden är just fördelningen. Om man fördelar kort över karaktärer så kan en och samma spelare berätta om flera av korten, men om man istället fördelar över spelarna så uppstår en jämn fördelning där alla spelare får lika mycket "att göra".

Jag vet inte om det ligger i linje med din vision.

I övrigt låter det klokt att låta korten just applicera på de viktiga karaktärerna, så att det krävs stjärnstatus/närvaro låter rimligt. Om det begränsar valen för spelarna så kan det dessutom bara bli roligt och stimulerande. Att berätta hur någon blir förälskad när det bara finns en enda karaktär kvar att använda kort på; det kan ju bli skitkul om det är en karaktär som det inte känns helt naturligt att hon skulle bli förälskad.

MrG

Swashbuckler
Jag tycker generellt att instruktioner är roligast när de ges åt spelarna och inte åt karaktärer. Och med det menar jag inte att "YY förälskar sig i ZZ" skulle betyda att spelarna skulle bli förälskade i varandra, utan att deras uppgift skulle bli att berätta om hur en karaktär blev förälskad i en annan.
Det har vi redan en annan bit för där spelarna lägger scenbeskrivningar till spelledaren som sedan lägg upp i spelet. Inte fullt det samberättande där du föreslår, men ett närmande där spelarna fortfarande har kontroll och rösten på sina karaktärer.

Ett förtydligande förresten, korten ska självklart kunna spelas på både sina och andras karaktärer. När man ser till stjärnstatus har den fallit halvjämt än så länge, men på fyra tillfällen är det pissigt statsikt underlag. Skulle kunna köra på att kort delas ut för spelare och bonuskort för status och sedan endast får spelas på karaktärer med mer kameratid än tre episoder?

Rising

Vila i frid
Skulle kunna köra på att kort delas ut för spelare och bonuskort för status och sedan endast får spelas på karaktärer med mer kameratid än tre episoder?
Ja, det låter iaf vettigt i mina öron.