entomophobiac
Low Prep High Play
En sak som är fascinerande med en del rollspelsregler är "plugin-system": system som är hyfsat fristående och som därför kan beskrivas som enskilda enheter och användas efter tycke och smak under tiden spelet pågår. De har även den extra fördelen att de blir lätta att hacka, modda, och leka med.
Exempel på detta är moves i PbtA, regler för biljakter, fordonsstrider, sjöslag, rymdskepp, hasardspel, sociala konflikter, eller varför inte playsets till Fiasco.
Alla har gemensamt att de bjuder på ett spel i spelet, i stor eller liten utsträckning, och kan erbjuda lite mer fokus under en begränsad period. De kan också hjälpa samtalet runt spelbordet på olika sätt.
Nu undrar jag: vad tycker ni är de bästa exemplen på dylika plugin-system, och varför? Samt, vad kan en plugin ge som vanliga hederliga regler inte ger?
Eller är plugins djefvulens påfund från första början?
Exempel på detta är moves i PbtA, regler för biljakter, fordonsstrider, sjöslag, rymdskepp, hasardspel, sociala konflikter, eller varför inte playsets till Fiasco.
Alla har gemensamt att de bjuder på ett spel i spelet, i stor eller liten utsträckning, och kan erbjuda lite mer fokus under en begränsad period. De kan också hjälpa samtalet runt spelbordet på olika sätt.
Nu undrar jag: vad tycker ni är de bästa exemplen på dylika plugin-system, och varför? Samt, vad kan en plugin ge som vanliga hederliga regler inte ger?
Eller är plugins djefvulens påfund från första början?