Åkej, här är ett pluginsystem jag har hittat på för att hantera hyfsat storskaliga konflikter (runt 10-40 man på rollpersonernas sida) där rollpersoner deltar, antingen som soldater eller som befäl. Jag har tänkt använda det när jag spelleder Ulvriket: den längsta marschen, men det bör fungera med de flesta hyfsat traditionella system, även om det kanske är riktat främst mot strider där skjutvapen är vanliga.
Centralt för systemet är Mål och Strapatspoäng. Mål utses normalt av befälhavare, och heter saker i stil med "Inta östra kullen" och "Få kavalleriet att förfölja er". Mål kan även sättas av situationen ("Rädda tredje kompaniet") och av rollpersonerna själva, även om de är meniga ("Fly fort sam fan").
Ett mål skrivs ned på en lapp och spelledaren sätter ett gränsvärde på det. När målet har fått lika många Strapatspoäng som dess gränsvärde anger, så är det uppnått.
Om rollpersonen är menig soldat:
Varje runda riskerar du att bli skjuten. Grundrisken är tre T6:or, där varje etta innebär att du blir skjuten en gång. Generellt sett så har du även ett Strapatspoäng att bidra med per runda. Dock kan SL justera detta om du har en nyckelroll i uppgiften, om du är väldigt duktig, eller om du hittar ett smart sätt att bidra på. Alltså, skall kullen intas och du är med i anstormningen och slår för Gevär så bidrar du kanske med ett, men om du väljer att smyga runt och aptera sprängämnen i tunnlarna under kullen så kan SL anse att det bidrar med två, tre eller ännu fler poäng. Naturligtvis kan SL även anse att det ökar grundrisken att bli skjuten ... Finns det perfekta slag i systemet så bör detta bidra med fler poäng, och fummel kan gärna ta bort poäng, om man är sadistisk.
Rollpersonen kan även välja att agera Modigt eller Fegt (du kan ändra beteckningarna beroende på tonen du vill ha i kampanjen) till en valfri grad. Lägger man sig mittemellan så ligger man på grundrisken att bli skjuten och utan modifikation på sitt färdighetsslag. För varje grad av Fegt så tar man bort en tärning från grundrisken, och modifierar sitt färdighetsslag nedåt. För varje grad av Modigt lägger man till en tärning, och modifierar sitt färdighetsslag uppåt. I Mutant hade jag tänkt använda plus minus 15% som färdighetsmodifikation, med tillägget att agerar du Fegt till tredje graden, så att du inte riskerar att bli skjuten alls, så får du heller inte slå något färdighetsslag. Man kan även, om man vill, lägga till eller dra bort tärningar för att modifiera antalet Strapatspoäng man bidrar med vid ett lyckat färdighetsslag. Ett extra Strapatspoäng för två extra tärningar. Spelledaren bör notera hur rollpersonerna agerar i striden och låta deras befäl hylla eller skälla ut dem efter striden.
Huruvida man skall tillåtas bidra med Strapatspoäng om man dör i samma runda beror på vilken känsla man vill ha. Gillar man heroiska uppoffringar så bör det tillåtas, och kanske till och med ge ett extra Strapatspoäng eller två. Gillar man meningslös död så bör det inte tillåtas, eller endast vid perfekta färdighetsslag.
Runtomkring:
Pust. Hänger ni med så långt? Inte? Läs om eller fråga i tråden. Om ni hänger med, skall vi se vad mer som händer runtomkring. Rollpersonerna är ju knappast de enda i striden, och även om de sitter och kurar i en skyttegrav så kan ju striden vinnas av andra. Följande regler sköts av spelledaren om ingen rollperson är befälhavare. Är en rollperson befälhavare så kan hon ta befäl över vissa av mannarna, alternativt allihop. Mannarna representeras nämligen av T6:or, så de kan delas upp mellan olika befälhavare. Tärningarna placeras ut på olika Mål, eller hålls i reserv. En genomsnittlig rekryt bidrar med ett Strapatspoäng på 5-6, och dör på en etta. Dåligt utrustat, oerfaret manskap bidrar endast på en sexa och dör på ettor och tvåor. Veteraner bidrar på 4-6 och dör på 1. Alternativt kan deras ettor slås om, och de dör endast på ett omslag av 1-3. Använd olika färger på tärningarna för att hålla ordning på de olika sorterna soldater.
SL kan kräva slag av befälhavare för att förhindra att soldater flyr om de lider stora förluster. Eventuellt kan de även fixa extra Strapatspoäng genom bra slag. En befälhavare kan naturligtvis gå i bräschen och bidra med poäng "manuellt", men riskerar att bli skjuten, i vilket fall allt helvete bryter lös. Soldater utan befälhavare får ett slumpslag innan deras strapatsslag. 3-6 innebär olika Mål, medan 1-2 innebär reträtt eller kapitualtion (1-3 för oerfarna och endast ettor för veteraner).
Hur bidrar Målen till vinst av striden? Tja, det är upp till SL. Man kan sätta upp vinstkriterier i stil med "Om östra kullen intas och fienden inte har intagit den västra, så är slaget vunnet, alternativt om deras befälhavare dödas."
Saker att leka med:
* Öka risken för att bli skjuten för ett visst mål. Säg att "Här blir man skjuten på 1-2 istället för bara ettor."
* Sätt intressanta mål som inte nödvändigtvis måste lösas med skjutvapen, typ "Aptera sprängämnen under bron".
* Sätt tidsbegränsningar i form av rundor. "Om kullen inte intas inom fyra rundor så kommer gränsvärdet att dubblas eftersom de får in förstärkningar".
* Låt befälhavaren dö och ge någon rollperson fältbefodran.
* Låt befälhavaren vara inkompetent eller galen och ge dem order om närapå självmordsuppdrag.
* Skaffa en slumptabell som anger vilket vapen man blir skjuten med, baserat på fiendens beväpning. Du kan även låta flera träffar bytas ut mot större vapen. Får du två träffar blir de träffad av en granat, till exempel.
---
Tankar och synpunkter, tack!
Centralt för systemet är Mål och Strapatspoäng. Mål utses normalt av befälhavare, och heter saker i stil med "Inta östra kullen" och "Få kavalleriet att förfölja er". Mål kan även sättas av situationen ("Rädda tredje kompaniet") och av rollpersonerna själva, även om de är meniga ("Fly fort sam fan").
Ett mål skrivs ned på en lapp och spelledaren sätter ett gränsvärde på det. När målet har fått lika många Strapatspoäng som dess gränsvärde anger, så är det uppnått.
Om rollpersonen är menig soldat:
Varje runda riskerar du att bli skjuten. Grundrisken är tre T6:or, där varje etta innebär att du blir skjuten en gång. Generellt sett så har du även ett Strapatspoäng att bidra med per runda. Dock kan SL justera detta om du har en nyckelroll i uppgiften, om du är väldigt duktig, eller om du hittar ett smart sätt att bidra på. Alltså, skall kullen intas och du är med i anstormningen och slår för Gevär så bidrar du kanske med ett, men om du väljer att smyga runt och aptera sprängämnen i tunnlarna under kullen så kan SL anse att det bidrar med två, tre eller ännu fler poäng. Naturligtvis kan SL även anse att det ökar grundrisken att bli skjuten ... Finns det perfekta slag i systemet så bör detta bidra med fler poäng, och fummel kan gärna ta bort poäng, om man är sadistisk.
Rollpersonen kan även välja att agera Modigt eller Fegt (du kan ändra beteckningarna beroende på tonen du vill ha i kampanjen) till en valfri grad. Lägger man sig mittemellan så ligger man på grundrisken att bli skjuten och utan modifikation på sitt färdighetsslag. För varje grad av Fegt så tar man bort en tärning från grundrisken, och modifierar sitt färdighetsslag nedåt. För varje grad av Modigt lägger man till en tärning, och modifierar sitt färdighetsslag uppåt. I Mutant hade jag tänkt använda plus minus 15% som färdighetsmodifikation, med tillägget att agerar du Fegt till tredje graden, så att du inte riskerar att bli skjuten alls, så får du heller inte slå något färdighetsslag. Man kan även, om man vill, lägga till eller dra bort tärningar för att modifiera antalet Strapatspoäng man bidrar med vid ett lyckat färdighetsslag. Ett extra Strapatspoäng för två extra tärningar. Spelledaren bör notera hur rollpersonerna agerar i striden och låta deras befäl hylla eller skälla ut dem efter striden.
Huruvida man skall tillåtas bidra med Strapatspoäng om man dör i samma runda beror på vilken känsla man vill ha. Gillar man heroiska uppoffringar så bör det tillåtas, och kanske till och med ge ett extra Strapatspoäng eller två. Gillar man meningslös död så bör det inte tillåtas, eller endast vid perfekta färdighetsslag.
Runtomkring:
Pust. Hänger ni med så långt? Inte? Läs om eller fråga i tråden. Om ni hänger med, skall vi se vad mer som händer runtomkring. Rollpersonerna är ju knappast de enda i striden, och även om de sitter och kurar i en skyttegrav så kan ju striden vinnas av andra. Följande regler sköts av spelledaren om ingen rollperson är befälhavare. Är en rollperson befälhavare så kan hon ta befäl över vissa av mannarna, alternativt allihop. Mannarna representeras nämligen av T6:or, så de kan delas upp mellan olika befälhavare. Tärningarna placeras ut på olika Mål, eller hålls i reserv. En genomsnittlig rekryt bidrar med ett Strapatspoäng på 5-6, och dör på en etta. Dåligt utrustat, oerfaret manskap bidrar endast på en sexa och dör på ettor och tvåor. Veteraner bidrar på 4-6 och dör på 1. Alternativt kan deras ettor slås om, och de dör endast på ett omslag av 1-3. Använd olika färger på tärningarna för att hålla ordning på de olika sorterna soldater.
SL kan kräva slag av befälhavare för att förhindra att soldater flyr om de lider stora förluster. Eventuellt kan de även fixa extra Strapatspoäng genom bra slag. En befälhavare kan naturligtvis gå i bräschen och bidra med poäng "manuellt", men riskerar att bli skjuten, i vilket fall allt helvete bryter lös. Soldater utan befälhavare får ett slumpslag innan deras strapatsslag. 3-6 innebär olika Mål, medan 1-2 innebär reträtt eller kapitualtion (1-3 för oerfarna och endast ettor för veteraner).
Hur bidrar Målen till vinst av striden? Tja, det är upp till SL. Man kan sätta upp vinstkriterier i stil med "Om östra kullen intas och fienden inte har intagit den västra, så är slaget vunnet, alternativt om deras befälhavare dödas."
Saker att leka med:
* Öka risken för att bli skjuten för ett visst mål. Säg att "Här blir man skjuten på 1-2 istället för bara ettor."
* Sätt intressanta mål som inte nödvändigtvis måste lösas med skjutvapen, typ "Aptera sprängämnen under bron".
* Sätt tidsbegränsningar i form av rundor. "Om kullen inte intas inom fyra rundor så kommer gränsvärdet att dubblas eftersom de får in förstärkningar".
* Låt befälhavaren dö och ge någon rollperson fältbefodran.
* Låt befälhavaren vara inkompetent eller galen och ge dem order om närapå självmordsuppdrag.
* Skaffa en slumptabell som anger vilket vapen man blir skjuten med, baserat på fiendens beväpning. Du kan även låta flera träffar bytas ut mot större vapen. Får du två träffar blir de träffad av en granat, till exempel.
---
Tankar och synpunkter, tack!