Nekromanti "PnP"-rollspel?

solvebring

Superhero
Ja, alltså rollspel enligt principen Plug and play, vilket vill säga rollspel som inte behöver massor av lästid eller förberedelser. Spel som man, mer eller mindre, kan sätta sig ned och spela direkt. Sådana är jag nyfiken på. Snabba och enkla spel intresserar mig ju trots allt alltmer nu för tiden.

Edit:
solvebring said:
Kort sagt - Plug and play-definitionen blev aningen lösare än jag tänkt mig. But still, spel som kräver tid, typ mer än max ett par timmars vård (inkl läsning), är inte värda att ta upp i den här tråden.
.... Ju färre sidor och enklare/effektivare mekanik desto bättre.

Så, vilka har ni på lager?
Berätta och rekommendera kortfattat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har två på lager, men de tror jag att du redan känner till =)

EDIT: Eller ja, nånstans rekommenderas ju att man roakr igenom hela grundboken (på typ 100 sidor)...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Love in the Time of Seid (om man inte räknar jobbet med att klippa ut korten) - Shakespeare och Wagner skriver en vikingasaga. Spelledarlöst.

Montsegur 1244 (om man inte räknar jobbet med att klippa ut korten) - Tragisk och stark historia om katarer som brinner på bål för sin tro. Spelledarlöst.

Lady Blackbird, skriv ut och kör. Spelledaren kan läsa in sina bitar medan spelarna läser rollerna.

Mogger

Hipsteranka
solvebring said:
Ja, alltså rollspel enligt principen Plug and play, vilket vill säga rollspel som inte behöver massor av lästid eller förberedelser. Spel som man, mer eller mindre, kan sätta sig ned och spela direkt. Sådana är jag nyfiken på. Snabba och enkla spel intresserar mig ju trots allt alltmer nu för tiden.

Omfattas det även av att läsa och eventuellt lära ut regler, eller är det själva scenariot du menar? I det senare fallet finns det massor, i det förra...är de inte så många.

Genesis

Ni dés ni maître
Paul Tevis A Penny for my Thoughts skall kunna spelas utan att någon ens hört talas om spelet innan man sätter sig vid bordet. Man börjar spelet genom att läsa högt och så följer man instruktionerna. Jag har dock inte spelat spelet, så jag vet inte om det är bra eller inte.

solvebring

Superhero
Måns said:
solvebring said:

Omfattas det även av att läsa och eventuellt lära ut regler, eller är det själva scenariot du menar? I det senare fallet finns det massor, i det förra...är de inte så många.
Allting är relativt, tolka det som du vill och rekommendera på. Så länge som inläsningen av regler och dylika inte är så omfattande. ... Spel man kan läsa lite raskt och spela så fort som helt enkelt. Ju snabbare och enklare desto bättre.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ally har skrivit ett spel som heter Social Observance. IMO är det mer av en uppvärmningsövning eller improvisationslek än ett riktigt spel, men det kanske ändå kan passa.

Spelet går inte att ladda ner än, men om man kontaktar henne genom bloggen får man spelet i ett mail.

http://gamingally.wordpress.com

Mogger

Hipsteranka
Ok, då säger jag Apocalypse World. Sätt en playbook i händerna på spelaren och släng ut lite riktlinjer och kör igång.

solvebring

Superhero
Genesis said:
Paul Tevis A Penny for my Thoughts skall kunna spelas utan att någon ens hört talas om spelet innan man sätter sig vid bordet. Man börjar spelet genom att läsa högt och så följer man instruktionerna. Jag har dock inte spelat spelet, så jag vet inte om det är bra eller inte.
Jag tror faktiskt att jag har PDF:en här någonstans. Vill minnas att jag köpte den.

Jag vill dock också minnas att jag blev avskräckt eftersom jag trodde mig köpa ett kvickt berättelsespel och fick ca 100 sidor snurrig spelstruktur, upplagd på ett synnerligen fantasifullt med förvirrande sätt.

Kan dock ha fått fel intryck. Borde kanske syna det igen.

Christoffer

It's all pig.
S/Lay w/Me. In a Wicked Age. Trollbabe (OMFG!!! TROLLBABE!!! VÄRLDENS BÄSTA ROLLSPEL!!!). Dirty Secrets. Annalise. Poison'd.

solvebring

Superhero
Poppe said:
S/Lay w/Me. In a Wicked Age. Trollbabe (OMFG!!! TROLLBABE!!! VÄRLDENS BÄSTA ROLLSPEL!!!). Dirty Secrets. Annalise. Poison'd.
Alltså, snart har du verkligen promotat Trollbabe så mycket att jag måste skaffa det. =)

Edit: ... Fast jag kan iof inte ens hitta vart man kan köpa det?

... solvebring lovar att kika på Trollbabe.

solvebring

Superhero
Poppe said:
Alla riktigt rollspel köper man från The Unstore. :gremgrin:
Ah, jag borde så klart ha kollat den. Fast den brukar dyka upp bland de första träffarna när jag googlar spel. I det här fallet gjorde den inte det.

Danke!

... skriver solvebring som börjar notera att många indiespel han alltid förväntat sig skulle vara billiga små häften, eller bara PDF:er, överraskar med ett hundratal sidor och medelmåttiga priser.

Max Raven

T12-kultist
Panty Explosion Perfect är ganska snabbt igång, inga större krångligheter... Men det beror förstås på hur snabbt man menar.

Blackbird är redan nämnt. Det är väl mina nuvarande favoriter bland snabbt startade spel.

solvebring

Superhero
Max Raven said:
Panty Explosion Perfect är ganska snabbt igång, inga större krångligheter... Men det beror förstås på hur snabbt man menar.

Blackbird är redan nämnt. Det är väl mina nuvarande favoriter bland snabbt startade spel.
Lady Blackbird har nämnts flera gånger nu, och jag har haft PDF:en i datorn ända sedan spelet dök upp för första gången här på forumet. Ändå har jag inte spelat det, för jag blir ärligt talat osäker på hur reglerna ska hanteras i praktiken. Sådant bromsar mig iof från många spel, eftersom jag alltid är paranoid för att "spela fel".

Men ja, det verkar ju snabbt. Speciellt eftersom wilper berättat om hur han verkligen har plug n play:at det från scratch på konvent.

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, tolkar man det så brett som de flesta verkar göra i den här tråden så är svaret "alla indiespel i hela världen förutom Dogs". Så det är bara att välja och vraka bland alla spel på the Unstore. Räknas Apocalypse World, indiespelens fetaste tegelsten, så räknas fan allt.

Om vi tolkar det hårt så att man inste skall ha behövt läsa igenom spelet alls kan jag bara komma på A Penny, som sagt. Så den definitionen är kanske inte så användbar.

Så jag drar till med en mellantolkning: spel som kräver ovanligt lite inläsning, även för att vara indiespel. Här finns två spel jag lirat många gånger: InSpectres och Best Friends. Bägge två har jag lirat på konvent utan att de andra spelat något liknande tidigare. Bägge två spelas helt utan förberedelser från SL och rollpersonsskapande sker på tio minuter. InSpectres är enklare att spelleda eftersom det mesta kommer från spelarna. Allt du behöver göra är att uppmuntra deras kreativitet. Best Friends kräver en del skicklighet i improviserat spelledande för att bli bra.

Bläck hör nog till samma kategori, men jag har aldrig läst det, bara spelat.

Christoffer

It's all pig.
Tolkningen de flesta gör är väl den Solve för fram själv, en person kan kunna spelet sen tidigare, förberedelserna så pass små eller finns inte så man börjar spela direkt. Där kvalificerar sig AW (liksom alla spel jag nämnde) helt klart om man nu ska misshandla det och bara spela en session, sen tvingas det fram prep. Däremot innebär det inte vad som från The Unstore, Sorcerer tex kräver rätt omfattande och detaljerade förberedelser som skrivs i två omgångar. Dogs är ju egentligen rätt lämpligt då by och karaktärer inte behöver syncas, så om personen som vill spelleda har ett gäng byar i bakfickan, så går det ju väldigt snabbt att börja.

Men det handlar väl också om person, för vissa tar der tio minuter att bygga en by för dogs, andra vill ha en hel dag eller helg.

Genesis

Ni dés ni maître
Poppe said:
Tolkningen de flesta gör är väl den Solve för fram själv, en person kan kunna spelet sen tidigare, förberedelserna så pass små eller finns inte så man börjar spela direkt. Där kvalificerar sig AW (liksom alla spel jag nämnde) helt klart om man nu ska misshandla det och bara spela en session, sen tvingas det fram prep.
Fast Solve sade också "som inte behöver massor av lästid eller förberedelser". Jag har inte läst AW, men spelet är ju tungt nog att klubba sälar med.

Däremot innebär det inte vad som från The Unstore, Sorcerer tex kräver rätt omfattande och detaljerade förberedelser som skrivs i två omgångar.
Jasså? Det måste ha varit därför spelet krashade totalt när jag försökte spelleda det ... :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Exakt. Egentligen borde man väl precisera hur spelen man rekommenderar passar in i formen... Kan man Dogs utan och innan är det enkelt att bara läsa in sig på en by i femton minuter och sen kasta sig in i spel. Kan man det inte är det en helt annan grej.

Med ditt "Jasså?" efterfrågar du då en utveckling av vad Sorcerer kräver för prepp?

Mogger

Hipsteranka
Genesis said:
Fast Solve sade också "som inte behöver massor av lästid eller förberedelser". Jag har inte läst AW, men spelet är ju tungt nog att klubba sälar med.
Nja, jag håller inte med. Texten är fullproppad av exempel, alla regler förklaras typ tre gånger och det är fullt av luftiga tabeller. Jag blev också avskräckt av sidantalet, men spelet som sådant är oerhört enkelt att lära sig.

Egentligen hade jag tänkt att skriva "ett AW-hack utan malströmmen" men Solve sa ju uttryckligen att det var upp till var och en att bedömmma. Och jag skulle lätt kunna vara redo att vara SL för AW 5 minuter från om med...NU! (om jag inte hade suttit på jobbet etc...) :gremsmile:

Överlag tycker jag att alla spel med en tydlig Story Now-agenda är enkla att bara dra igång och spela med. Det Apocalypse World gör så bra, till skillnad från många andra av dessa spel, är att det inte krävs så mycket snack före om kickers, drivkrafter, relationer m.m. utan allt sånt löses i spel.

Eller så spelar man InterZone (se min signatur) :gremsmile: