Här kommer ett till inlägg om ett av mina favoritämnen (nej, inte Supergänget) nämligen fördelar, nackdelar, särdrag, aspekter eller vad man nu vill kalla det.
Jag tycker väldigt mycket om system som hanterar dessa med poäng. För de som inte vet hur det fungerar kommer här en snabb sammanfattning: Rollpersonerna har ett antal Särdrag som inte är uppdelade i positiva och negativa, utan i grunden är helt neutrala. Om rollpersonen hamnar i en situation där ett av Särdragen ställer till problem får rollpersonen ett poäng. Om rollpersonen vill använda ett Särdrag på ett positivt sätt kostar det istället ett poäng. Systemet balanserar sig själv eftersom rollpersonen ibland måste hamna i problem på grund av sina Särdrag för att de ska hjälpa till i andra situationer.
Nu är det så att jag tycker att poänghanteringen är lite osnygg. Finns det något smart sätt att balansera Särdrag utan att använda poäng? Några klassiska metoder är...
Separera Fördelar och Nackdelar
Rollpersonen har inte neutrala Särdrag utan ett antal Fördelar, som kan vara positiva och ett antal Nackdelar som kan vara negativa. Sådana system finns det mängder av, GURPS är ett paradexempel. Problemet är att det ibland är svårt att bestämma om något är en fördel eller nackdel. En egenskap i stil med att vara amerikan är till fördel på vissa platser i världen, men till nackdel på andra platser. Hur ska man hantera den?
Nackdelar kan bli Fördelar
Västmark har ett system där man har distinkta Fördelar och Nackdelar, men att de i vissa situationer kan användas omvänt, alltså att det som egentligen är en Nackdel då är en Fördel, eller tvärtom. Problemet här är att det lätt blir så att vissa Nackdelar är en Fördel oftare än en Nackdel, och då försvinner den balans som ska finnas i systemet.
Skit i balansen
Den uppenbara lösningen för att balansera Särdragen är att helt enkelt inte göra det. Spelarna antas vara så vuxna att de inte försöker optimera sina rollpersoner med så bra Fördelar som möjligt och inga Nackdelar alls. Man kan också göra så att man bara väljer Särdrag som både kan användas positivt och negativt (spelaren får när han väljer dem ge exempel på båda användningsområdena), eller att X av Y Särdrag (där X och Y är lagom stora heltal) måste vara sådana att de har ett mer uppenbart negativt användningsområde än ett positivt.
Någon som har en annan eller bättre idé, eller som bara vill säga vad som helst om ämnet på grund av rollspelsdiskussionsabstinens?
/tobias
Jag tycker väldigt mycket om system som hanterar dessa med poäng. För de som inte vet hur det fungerar kommer här en snabb sammanfattning: Rollpersonerna har ett antal Särdrag som inte är uppdelade i positiva och negativa, utan i grunden är helt neutrala. Om rollpersonen hamnar i en situation där ett av Särdragen ställer till problem får rollpersonen ett poäng. Om rollpersonen vill använda ett Särdrag på ett positivt sätt kostar det istället ett poäng. Systemet balanserar sig själv eftersom rollpersonen ibland måste hamna i problem på grund av sina Särdrag för att de ska hjälpa till i andra situationer.
Nu är det så att jag tycker att poänghanteringen är lite osnygg. Finns det något smart sätt att balansera Särdrag utan att använda poäng? Några klassiska metoder är...
Separera Fördelar och Nackdelar
Rollpersonen har inte neutrala Särdrag utan ett antal Fördelar, som kan vara positiva och ett antal Nackdelar som kan vara negativa. Sådana system finns det mängder av, GURPS är ett paradexempel. Problemet är att det ibland är svårt att bestämma om något är en fördel eller nackdel. En egenskap i stil med att vara amerikan är till fördel på vissa platser i världen, men till nackdel på andra platser. Hur ska man hantera den?
Nackdelar kan bli Fördelar
Västmark har ett system där man har distinkta Fördelar och Nackdelar, men att de i vissa situationer kan användas omvänt, alltså att det som egentligen är en Nackdel då är en Fördel, eller tvärtom. Problemet här är att det lätt blir så att vissa Nackdelar är en Fördel oftare än en Nackdel, och då försvinner den balans som ska finnas i systemet.
Skit i balansen
Den uppenbara lösningen för att balansera Särdragen är att helt enkelt inte göra det. Spelarna antas vara så vuxna att de inte försöker optimera sina rollpersoner med så bra Fördelar som möjligt och inga Nackdelar alls. Man kan också göra så att man bara väljer Särdrag som både kan användas positivt och negativt (spelaren får när han väljer dem ge exempel på båda användningsområdena), eller att X av Y Särdrag (där X och Y är lagom stora heltal) måste vara sådana att de har ett mer uppenbart negativt användningsområde än ett positivt.
Någon som har en annan eller bättre idé, eller som bara vill säga vad som helst om ämnet på grund av rollspelsdiskussionsabstinens?
/tobias