Nekromanti Poänglöst vapen

Anchorman

Swashbuckler
Jag har nyligen börjat spelleda en stadskampanj i Fantasy miljö. Det är en sandbox så fokus ligger på massa slps och politiska intriger.

Nu har jag fått för mig att jag vill lägga in en något humoristisk person, det är en stroppig typ som anser sig stå över de flesta även om han inte riktigt kan backa upp det. Vad jag nu behöver är ett vapen för den här personen och jag vill att vapnet ska vara riktigt dumt.

Tänkte då kolla ifall någon kan komma att tänka på något, gärna med referenser ifrån historien, det är ju alltid kul.
Vad jag tänker mig så ska vapnet vara ett närstridsvapen, det ska vara av finare slaget men dumt. Typ ha konstig opratiskt form eller vara alldeles för tungt. Det ska liksom vara ett bättre drag att slänga bort vapnet och plocka upp ett vanligt vedträ än att försöka slåss med det.

Någon som kan komma på något?

Sapient

Swashbuckler
Trippel-stridsgissel?

Varje missad attack kan ge 50% sannolikhet att tillfoga användaren full skada..?

Anchorman

Swashbuckler
Kedjesvärd vet jag inte exakt vad du menar med. Dubbelsvärd är ju onekligen klumpigt att slåss med, men har ändå en hög "coolhetsfaktor" så tror inte det funkar.
Lantern shield skulle kunna funka :)

Snow

Swashbuckler
Ett manuellt brinnande stridsgissel. Huvudet är ihåligt där man kan fylla på olja och tända på. Det är bökigt så det tar ett tag innan det tar fyr ordentligt. Sen är risken överhängande att man skvätter brinnande olja på sig själv eller att elden i huvudet släcks.

Anchorman

Swashbuckler
Den flygande giljotinen var onekligen bland det dummaste jag sett så den är en stark kandidat.
Brinnande stridgissel är dumt, dock finns det en risk att det bara ser ut som ett vanligt stridsgissel om han inte slåss med det, vilket jag inte tror att han kommer göra ofta om ens alls.

Snow

Swashbuckler
Ymir;n60380 said:
För mig är den flygande giljotinen det självklara "so stupid yet so awesome"-vapnet i alla såna här lägen. "You'll need a certain level of Kung Fu skill..."

Listan på vapen med avsevärt lägre men ändå påtaglig wtf-faktor inkluderar bland annat meteorhammaren, en annan favorit.
Men meteorhammaren är väl inte dålig? Svår att bemästra, ja för tusan, men i en mästares händer är den bra. Kan ioförsig bli en bra komisk poäng när klanten trasslar in sig i kedjan.

Anchorman

Swashbuckler
Oj såg inte att du har lagt till meteorhammaren. Enligt mig klassas det defenitivt som ett dumt vapen, visst i mästarens händer kanske det funkar men nog vettigare att lägga ner tiden på att träna med ett värd eller spjut :p

Just nu är dock flygande giljotinen herre på täppan :)

Ymir

Liten kantbaron
Anchorman;n60386 said:
Oj såg inte att du har lagt till meteorhammaren. Enligt mig klassas det defenitivt som ett dumt vapen, visst i mästarens händer kanske det funkar men nog vettigare att lägga ner tiden på att träna med ett värd eller spjut :p

Just nu är dock flygande giljotinen herre på täppan :)
Flygande giljotinen är alltid herre på täppan. Jag har till och med börjat fila på ett helt wuxia/shenmo-regelsystem bara för få en ursäkt att använda den.

God45

#PrayersForBahakan
Glaive-Guisarme! Det är en enorm burköppnare på en pinne!

Gyrspike! Det är ett svärd med en morgonstjärna som kommer från handtaget. Det är helt idiotiskt:

Sword-chucks! Det är som nun-chucks fast med svärd istället för pinnar!

Dire-flail:

Orkisk dubbelyxa:

Cybot

Mest spelbar
God45;n60416 said:
Glaive-Guisarme! Det är en enorm burköppnare på en pinne!
Svär att han kommer försöka att få en glaive-guisarme-användare i varje av God45s sessioner. För en glaive-guisarme är banne mig ett nyttigt pålvapen. Det är en glaive mer en krok på för att kroka ryttare eller sköldar.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n60422 said:
Svär att han kommer försöka att få en glaive-guisarme-användare i varje av God45s sessioner. För en glaive-guisarme är banne mig ett nyttigt pålvapen. Det är en glaive mer en krok på för att kroka ryttare eller sköldar.
Sedan kan man använda den till att öppna upp fiendens rustning som om den var en burk med böner i tomatsås :p

solvebring

Superhero
Ingen bra idé kring vad för slags vapen, men givet ett som måste packas upp och monteras före varje användning och därmed plockas isär och packas ned efteråt, just eftersom det är så jävla otympligt, alternativt, ska föreställa att vara väldigt ninja-hemligt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n60416 said:

Och sen tar vi och kombinerar detta och lägger på ytterligare lite: en dubbelyxa, med tre slaghuvuden fästa vid varje yxhuvud. Och när vi ändå håller på kan vi väl fästa några stora spikar längst med skaftet också!

Anchorman

Swashbuckler
Tack för alla tips! Det är intressant att i fantasy så är alltid lösningen på att göra ett vapen mer dödligt att lägga till ett till vapen på det :p

Solfjäder är verkligen sjukt dumt :p