Nekromanti Pocket Players Handbook

Eksem

Champion
Alltså, jag har sökt, och sökt, och sökt och... hrm, ja, i vilket fall är jag säker på att någon på forumet tipsat mig om dess existens nån gång, men jag hittar inte inlägget i fråga.

Eh, men nu till vad jag ville ha sagt:
Jag har, som kanske bekant, funderat på att börja spela Dungeons and Dragons (jag har redan köpt ett äventyr, The Vault of Larin Karr, som verkar skitbra), och har tidigare klagat på att jag aldrig skulle ha råd att köpa allt jag behöver för att börja spela (Dante erbjöd sig att låna ut sina 3ed-böcker, men det har liksom inte blivit av). Men så påminde jag mig själv om att det faktiskt finns nåt som heter Pocket Players Handbook.
Min undran är om den räcker för att spela Dungeons and Dragons, och om den nu gör det, hur får jag tag på den på ett sätt som gör att det faktiskt blir märkbart billigare än att köpa alla Core-böckerna?

Hunk

Hero
jag har redan köpt ett äventyr, The Vault of Larin Karr, som verkar skitbra
Bra val! Det är ett juste äventyr som man kommer rätt så långt med - dessutom är det rätt lätt att utveckla egna äventyr i den region som beskrivs.

Min undran är om den räcker för att spela Dungeons and Dragons, och om den nu gör det, hur får jag tag på den på ett sätt som gör att det faktiskt blir märkbart billigare än att köpa alla Core-böckerna?
Det beror på hur mycket tid du är beredd att lägga ned för att läsa texter ur SRD och printa dessa. Jag äger inte själv Pocket Players Handbook, men har bläddrat igenom den för ett bra tag sedan och den verkade rätt mycket tunnare än vanliga PHB (det beror dock delvis på att texten är mindre). Om du kan utnyttja Dantes böcker, så tror jag definitivt att det är ett bättre alternativ, alternativt försöka hitta Core Books 3.0 billigt på eBay. Pocket Players Handbook finns i alla fall att köpa för £14.99 + 20 % porto på Leisure Games, som brukar leverera snabbt till Sverige. Priset blir väl så ca 230 SEK och det är ju inte så jättebilligt. Den vanliga Player's Handbook kostar 226 kr + 19 kr porto på AdLibris och det tror jag är ett bättre köp. Tillsammans med XP-listan i Oldtimers Dunder & Drakar och monsterlistan på samma ställe + ur SRD tror jag att man kan komma rätt så långt.

Har du cash över är dock mitt förslag att köpa åtminstone PHB och Monster Manual direkt (jag brukar dock alltid få mothugg när jag föreslår folk att köpa MM, eftersom vissa tycker att man kan komma på monster själv eller läsa i SRD - jag tycker dock att den boken är klart värd sitt pris). Har man erfarenhet av rollspel sedan tidigare och kan använda Oldtimers XP-tabell (som ej finns i SRD), tycker jag inte att DM Guide är riktigt lika köpvärd.