Nekromanti Podcasts: vad har jag missat?

Krille

Super Moderator
Nä, det handlar inte om vilka podcasts som jag borde lyssna på, utan konceptet: vad fan är grejen?

Jag är en sån där konstig typ som inte lyssnade på radio annat än Tracks när jag var finnig valp och inte kunde undgå standard-P3 med sportradion ("bara sport, bara sport, bara massor utav sport") i bilen på vägen till sommarhuset i Värmland. Så radio har aldrig varit en del av mitt liv.

Så ett årtionde med podcasts senare så undrar jag vad poängen med formatet är.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Krille said:
Att några typer kan sitta och dilla i dina öron om precis det du är intresserad av medan du diskar, i stort sett oberoende av hur smalt eller obskyrt ditt intresse är.

chrull

Stockholm Kartell
DeBracy said:
Att några typer kan sitta och dilla i dina öron om precis det du är intresserad av medan du diskar
Jag tror att just det här är viktigt, NÄR podcasten konsumeras. Jag lyssnar på podcasts när jag åker tunnelbana, när jag gymmar, när jag rakar mig och ibland när jag diskar/lagar mat. Tillfällen då det är svårt att konsumera media på något annat sätt än genom öronen.

Dessutom finns det som Debracy säger podcasts om allt. Jag lyssnade först bara på podcasts om TV-spel men det har gått vidare till rena humor-podcasts och nu på senaste tiden en del rollspelspodcasts. Ofta tar de upp ämnen som jag kanske inte alltid är helt intresserade av från början, men som faktiskt är intressant att höra någon prata om i 10 minuter medan står och väntar på spårvagnen. Hade ämnet diskuterats här på forumet hade jag antagligen inte ens klickat på tråden, men 10 minuter senare inser jag att det var helt okej ändå.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
DeBracy said:
Krille said:
Att några typer kan sitta och dilla i dina öron om precis det du är intresserad av medan du diskar, i stort sett oberoende av hur smalt eller obskyrt ditt intresse är.
Precis så. Det är radio-on-demand, helt enkelt. Det finns podcasts med tränings-coaching, yoga-pass, rollspelssnack och i princip alla andra ämnen du kan tänka dig.

Radioprogram producerade av vem som än vill, utan att vara bundna till en kanal, frekvens, geografiskt område eller tablå. Inte konstigare än så.

Eksem

Champion
Min åsikt är att de bästa medier människan har kommit på är podcasts och animerade GIFar. Kanske är det för att de är så fokuserade?

När någon talar i radio, utan bild eller video, så blir det så otroligt renodlat. Det är också mycket enkelt, vilket gör det demokratiskt. Vem som helst (vilket bevisas av att jag har en podcast) kan lansera en podcast, utan att några "gatekeepers" kan stå ivägen. Sådant är förstås alltid på gott och ont, men det leder till att mediet som sådant är väldigt ocensurerat på alla sätt, vilket t.ex. leder till att det finns podcasts om hur smala ämnen som helst.

Sedan gillar jag såklart de andra fördelarna som att det är ett perfekt medium att ta till sig medan man gör annat, såsom att städa, träna eller promenera. Nuförtiden ser jag rentutav fram emot en liten städsession så att jag kan plöja lite podcast.

Fördelen gentemot radio är ungefär som YouTube / Streaming-tjänster vs TV, att du själv sätter tablån, och att du kan vara mycket specifik med vad du är intresserad av.

chrull

Stockholm Kartell
Eksem said:
Min åsikt är att de bästa medier människan har kommit på är podcasts och animerade GIFar.
Jag tror inte det någonsin skrivits något på det här forumet som jag hållt med mer om än det här.

Godzillikles

Veteran
Jag tror inte jag kan förklara det. Det som redan är sagt är väldigt vettigt, och jag håller med om att det kan vara det bästa formatet vi har (jag håller inte med om animerad GIF, men det var ju inte frågan). Att jag föredrar det framför TV och film kom jag dock inte på förrän sent i förra veckan, så det är en rätt ny insikt.

För mig är det formen som är mest intressantast, snarare än när det konsumeras. Jag är inte vanligtvis den typen som bara kan sitta och lyssna på musik utan att göra något annat samtidigt utan att bli uttråkad och få myror i byxorna, men när jag lyssnar på en välgjord podcast om ett ämne som intresserar mig, då kan jag sätta mig i en fåtölj och bara blunda och lyssna.

Som sagt, jag tror inte jag kan hjälpa dig, men jag tror att om du inte gillar radio så kan det vara så att du inte har missat något alls.

IcarusDream

Anti-populist
Jag tycker det är mysigt att lyssna på när man sitter på bussen/tåget istället för musiik ibland.

Tex Happy Jacks RPG Podcast lyssnar jag på samma sätt som om jag skulle lyssna på praten eller sitta på konvent och lyssna på gamla vänner som pratar rollspelsminnen.