Nekromanti Podcasts

Organ

Out of time, out of mind
Frågan har varit uppe tidigare men jag frågar i alla fall; Vilka rollspelsrelaterade podcast är värda att lyssna på?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
För den som är intresserad av OSR är ju https://viskningarfrankryptan.wordpress.com/ ett måste. Det är den enda blogg jag har lyssnat på, så jag kan inte säga något om hur bra den är relativt sett. Jag är i alla fall imponerad av den; deltagarna har stora kunskaper, inte bara i spelstilen utan också i rollspelshistoria (den är nästan värd att lyssna bara för att rollspelsallmänbilda sig), och blandar allvar och kul på ett bra sätt. De tre skaparna kompletterar varandra bra, de har lite olika perspektiv och olika temperament, vilket gör det hela intressant att lyssna på. Jag får en känsla av att det hela är mycket väl förberett.

chrull

Stockholm Kartell
Tre allmänna tips:
Viskningar från Kryptan - för sveriges bästa rollspelspodcast.
Ken & Robin Talk About Stuff - för att K&R kanske inte skriver världens bästa rollspel, men varenda avsnitt innehåller minst ett frö till en fantastisk kampanj. Och du blir lär dig mycket saker som ingen vettig person behöver veta av att lyssna på den.
The Adventure Zone - tre bröder och deras pappa spelar D&D5. Endast en av dem har någon tidigare rollspelserfarenhet, men samtliga har gott om podcast/radio-erfarenhet. De är sjukt roliga. Om tanken på magiska loafers, rollpersoner som heter Taco och "abrakaFUCK YOU" låter roligt så ska man lyssna.

Mer specifika tips:
Save or Die - Basic D&D-podcast som i flera avsnitt har Jon Peterson som gäst. Lyssna om du är intresserad av basic D&D, lyssna på Peterson-avsnitten om du är intresserad av hobbyns ursprung.
Spellburn - Lyssna om DCC intresserar dig.
A Gaming Podcast About Nothing - Den här är svår att förklara. Titeln säger en del. Det handlar inte om något speciellt. Det är en av mina favoriter. Oklart varför.
Unabashed Gaming - Lite mycket "Let me tell you about my campaign!" ibland, men den är rätt trevlig ändå. De pratar mycket om Pendragon, Iron Kingdoms och andra spel som är utanför det jag i vanliga fall intresserar mig för.

Eksem

Champion
Givetvis tipsade jag och chrull om samma podcasts fast på olika sociala nätverk :)

God45

#PrayersForBahakan
Fear the boot: Antagligen den mest välkända RPG podcasten. Har hållit på sedan podcasts precis startat och är riktigt bra.

Thaco podcast: Informell och gör inga ursäkter. Deras podcaster om politiska spel är några av de bästa jag har hört.

RPPR och RPPR Actual Play: Den lysande stjärnan när det kommer till Actual Play podcasts. Speciellt när det kommer till superhjältespel och Call of Cthulhu.

Unspeakable: Unspeakable oaths och pagan press podcasten som handlar om allt kopplat till Call of Cthulhu och Delta Green och har flera av de mest kända spel författarna som gäster eller värdar.

I podcast magic missile: De tidiga är så där men det senaste året har de blivit riktigt bra.

chrull

Stockholm Kartell
Fear the Boot har jag tröttnat lite på för att de kan bli så extremt konfrontativa och dissiga av sig utan att samtidigt vara underhållande. Vill jag höra folk som bråkar och skriker på varandra kan jag boka ett möte på jobbet, vill jag höra folk förklara varför jag har roligt på fel sätt kan jag läsa inlägg på det här forumet... Men ibland är de skitbra!

JJoghans

Regelknackare
Gamerstable RPG Podcast: Amerikansk podd som inte främst handlar om D&D, utan mer övergripande ämnen. Mycket välproducerad men samtidigt pratig, med "armbågningar" åt alla håll. Någorlunda korta avsnitt (ca 30 min). Alltid rolig att lyssna på.

Happy Jacks RPG Podcast: Amerikansk podd av folkmusiker och ölentusiaster som vuxit upp med rollspel. De snackar ofta D&D 4th ed, men de vettiga och insiktsfulla tankegångarna går att applicera på de flesta andra spel. Som spelledare har man stort utbyte av den. Ganska välproducerad, men notoriskt grabbig, pratig och oorganiserad, med öldrickande och högljudda rapar. Avsnitten är ofta 1,5-2 timmar långa, och de kan ägna långa stunder åt att snacka öl och tuttar. Jag brukar ha väldigt svårt för grabbigt snack, men Happy Jacks-folket har ett stor skopa självdistans till sina utsvävningar, så oftast kan man le åt dem. Det finns även kvinnliga spelare i casten, även om de inte är med varje gång. Sina puerila excesser till trots rekommenderar jag den.

Ken and Robin Talk About Stuff har redan nämnts, och den är ju ett obligatorium. Lyssna på varje veckas avsnitt. Det blir prov på måndag.

Pod-Con: Jag skulle vilja hävda att detta är den bästa svenska rollspelspodden såhär långt. Hyfsad produktion, bra ämnen och allmänt skön stämning.

Signaler från Zonen: Fria Ligans podcast. Inte världens bästa produktion, den är ganska ämnesspecifik, och kommer ut alltför sällan. Dock tycker jag att den är intresssant att lyssna på. Särskilt fylleavsnittet var bra.

Viskningar från Kryptan: Svensk OSR-podd av folk som nyligen skrivit i denna tråd. :) Jag har lite svårt för när det snöar in på rena D&D-nörderier, men för mig har den varit en utmärkt introduktion till OSR.

Jag hoppar över The Unspeakable Oath, eftersom den kommer ut så extremt sällan att den har fallit av kartan för mig. Jag lyssnar även en del på Actual Play poddar, varav Skype of Cthulhu har hållit längst.

Paal

Imaginär fantast
Jag lyssnar mycket på Happy Jacks RPG Podcast och håller med om vad Dazumal skrev, förutom att de numera väldigt sällan pratar om DnD 4. Det var flera år sedan det var deras fokus. Oftast är de väldigt blandat vilka spel som tas upp och för det mesta är råden som ges allmänna och oberoende av spelsystem.

JJoghans

Regelknackare
Paal;n66933 said:
Jag lyssnar mycket på Happy Jacks RPG Podcast och håller med om vad Dazumal skrev, förutom att de numera väldigt sällan pratar om DnD 4. Det var flera år sedan det var deras fokus. Oftast är de väldigt blandat vilka spel som tas upp och för det mesta är råden som ges allmänna och oberoende av spelsystem.
Det låter bra. Jag har inte kommit ikapp deras utgivning - jag bestämde mig att börja lyssna från början, och trots att jag avverkar fler än en episod per arbetsdag så ligger jag vansinnigt långt efter.

chrull

Stockholm Kartell
Paal;n66933 said:

Har de slutat rapa också? Deras konstanta äckliga rapande var det som fick mig att stänga av och aldrig mer lyssna på den.

chrull

Stockholm Kartell
Jag har förresten nyligen börjat lyssna på Drink Spin Run som är en podcast om Dryck, Musik, Genre-literatur och Rollspel. Avsnitten är delade i två där den första delen går igenom van folk dricker, spelar och läser och den andra delen tar upp något rollspelsrelaterat ämne.
Det är kamratligt och det är öl, cider, doom metal, garage, DCC, OSR som är de vanliga ämnena.
Minst tre av de sakerna är väl av intresse för Organ?

gustaf s

Warrior
Jank Cast är (förutsatt att en skippar de första avsnitten och hoppar in kanske 2012-ish) den utan jämförelse bästa rollspelspodden jag någonsin hört, och jag har lyssnat på en del. Intelligent utan att bli mästrande. Ganska rotad i story game-myllan, även om ämnen och diskussioner i regel är bredare än så. För de som gillar AP's så finns det rätt mycket att plocka bland där också.

Gillar Tabletop Superhighway också. Ljudet är rätt risigt de första avsnitten, men innehållet oftast briljant.

Zappelina

Swordsman
Jag lyssnar på roleplay swansong, en actual play där dom spelar stars without number. har inte lyssnat på ngt annat. tycker det är bra. rätt roliga karaktärer, en bra spelledare (dungeon world skaparen om jag förstått saken rätt). trodde aldrig att jag skulle tycka det var så kul att bara höra andra spela!

Paal

Imaginär fantast
chrull;n66942 said:
Har de slutat rapa också? Deras konstanta äckliga rapande var det som fick mig att stänga av och aldrig mer lyssna på den.
Det rapas fortfarande, dock inte lika mycket eller ofta. Du verkar inte vara ensam om just den kritiken och jag tror de tagit den till sig litegrann iallafall.

Organ

Out of time, out of mind
Tack alla för era tips. Jag har inte lyssnat på riktigt alla förslag än men har betat av många av dem. De jag fastnat för hittills är Viskningar från kryptan och Ken and Robin Talk About Stuff. En annan jag lyssnar på är Adventures From the Shed, trots att ingen tipsat om den. Icke-rollspelsrelaterade podar jag fastnat för är The History of Rome, en pod som berättar romarrikets historia i kronologisk ordning, och Serial och Historien om ett brott, då jag är svårartat intresserad av kriminalhistoria. En mer svårdefinerbar pod jag gillar är Radiolab from WNYC, som bara handlar om sådant upphovsmännen tycker är intressant, som t ex sådant som hur man ändrar på babianers våldsanvändning inom flocken på några få generationer, sexåringar som bygger helikoptrar eller loopens histoia.