Nekromanti "Points of Light"

Necross

Swashbuckler
Wizards-snubben Rich Baker skriver i en Insider-artikel betitlad "Points of Light"att "default"-settingen i D&D i 4E ska utgå från att världen är monstertät vildmark, med bara "points of light", dvs städer och byar som inte har nåt inflytande över dessa vildmarksområden. Det ger ju också DM stor frihet med att t.ex. lägga in generiska äventyr o.s.v.

Visst, jag gillar det, men ändå - det här har väl existerande D&D-settings missat tämligen kapitalt genom åren? Forgotten Realms är ju ett skräckexempel, där distans mellan samhällena är så gott som noll, och varenda liten tuva och käft finns utforskad och beskriven in i minsta detalj. Utrymmet för DM att själv härja finns ju alltid, men i alla fall jag känner mig obekväm med att ändra allt för mycket.

P.S: Jag spelleder Realms hundra år in i framtiden, i en mörk, brutal framtid (utan Elministrar och Sjusystrar, med Waterdeep sjunket i havet) - och lustigt nog verkar Realms i 4E bli just det, hundra år in i framtiden!

Bombu

Hero
Wizards-snubben Rich Baker skriver i en Insider-artikel betitlad "Points of Light"att "default"-settingen i D&D i 4E ska utgå från att världen är monstertät vildmark, med bara "points of light", dvs städer och byar som inte har nåt inflytande över dessa vildmarksområden. Det ger ju också DM stor frihet med att t.ex. lägga in generiska äventyr o.s.v.
jag älskade det jag läste om points of light.... man är helt enkelt utelämnad åt sig och sina vänner... kan inte gå till baronen sherifen... kungen eller ärkemagikern för att lösa äventyret eller problemet åt en....

bra jobbat...

jag tycker det har funnits delar som sett ut så här men ju mer kampanjerna har beskrivits desto mer har vildmarken förskutits och staterna tagit över...

helt enkelt i min smak

Staffan

Myrmidon
Bara för att default-settingen (om man nu kan kalla den det) utgår från points-of-light-grejen så betyder det ju inte att alla andra settings kommer att göra detsamma. FR kommer ju då att vara ett exempel på en setting som är avsevärt mer kosmopolitisk. Eberron kan ju ses genom POL-filtret om man vill, och noterar att de så kallat civiliserade områdena i Khorvaire (de kvarvarande fyra av de Fem Nationerna) har en folktäthet som ungefär motsvarar Lapplands.

Storuggla

Champion
Det låter som något helt i min smak, faktiskt. Plötsligt vart 4e mycket intressantare, konstigt nog.

Storuggla, trätorn i barrskogen

Nightowl

Champion
WTF?!?

Det låter som något helt i min smak, faktiskt.
:gremconfused:

Storugglas kanske mest berömda post:
Alltså... innerst inne hatar jag skogar. Jag trivs inte i skogen, det finns skumma djur och gubbar med näverstövlar där. Och jag gillar fantasy (till en gräns). Men det finns alltid en skogsjävel i alla äventyr, och sen kommer en ranger och blablabla....
Har du övervunnit din fobi för gubbar med näverstövlar?! :gremshocked:

Vad kommer härnäst? Katter och hundar som sover tillsammans? Troberg gör reklam för D&D?

Erik

Pom

Swashbuckler
Det här verkar ju tyda på att det kommer en ny kampanj till DnD snart. Som du säger passar ingen av de nu aktivt stödda världarna passa in i visionen.

Dark Sun-revival, kanske? :gremcool:

Necross

Swashbuckler
Dark Sun-revival, kanske?
Tyvärr tror jag inte det. Den är ju rätt långt ifrån klassisk D&D-fantasty, även om jag älskar den. Riktigt bra setting.

Staffan

Myrmidon
Jag är också ett stort Dark Sun-fan (har alla tillbehören), men jag är skeptisk till en revival i 4e. Psionics ingår inte i grundreglerna, och jag är skeptisk till att de skulle hårdsatsa på en värld som är så pass beroende av tilläggsregler. Det bästa man kan hoppas på är nog en stor hardback och kanske en eller två små.

Wilmer

Hero
Armageddon[OT]

Spelade en oerhört underhållande MUD baserad på Dark Sun för något år sedan. Extremt inriktad på rollspelande snarare än grind, dessutom var det permadeath, tells gjorde en yr i huvudet (psionics). Hade ett väldigt coolt äventyr med min första karaktär som överlevde kanske två timmar i det hårdaste slumområdet i staden när ledaren för det ondaste gänget bestämde sig för att råna mig på mina newbiepengar (spelade en ficktjuv på 14 år med tillhörande ynklighet). Ett missförtsånd med tells (namn syns inte utan folk har korta utseendebeskrivningar istället för namn) och en invit till att joina en rivaliserande gäng + att jag inte visste hur man equippade saker i vänsterhanden ledde till att jag misslyckades med att döda gängledaren(!) som pga av sin tyngd hade snubblat, slagit i skallen och svimmat när han försökte klättra ner i gropen efter mig. Jag hade tagit hans kniv från honom och hade en fackla i andra handen men eftersom jag inte visste hur man höll i båda samtidigt failade jag med att skära halsen av honom samtidigt som den andra snubben telepaterade och jag svimmade när jag försökte svara.

Doh.

Storuggla

Champion
Re: WTF?!?

"Har du övervunnit din fobi för gubbar med näverstövlar?!"

Nej, men, alltså, jag menar, öhhh... kolla en distraktion!

Seriously though, jag kan köpa skogen som kampanjmiljö om den görs rätt. Som i en skog med snö, spridda ensliga byar där en kung bor i ett trevåningars trätorn, tjärdoft, träbryggor, sälar som slappar på isen i en vik, kargt landskap och inga näverstövlar.

Storuggla, it's a union thing

Nightowl

Champion

Nej, men, alltså, jag menar, öhhh... kolla en distraktion!
Du har väl hört den gamla visan att man får avdrag på Bluff för "dåligt rollspel"... :gremwink:

Som i en skog med snö, spridda ensliga byar där en kung bor i ett trevåningars trätorn, tjärdoft, träbryggor, sälar som slappar på isen i en vik, kargt landskap och inga näverstövlar.
En av åtta är inte illa! Jag är säker på att det inte kommer att finnas några näverstövlar i D&D 4.

Erik

Hellzon

Långsamma Vargen

Seriously though, jag kan köpa skogen som kampanjmiljö om den görs rätt. Som i en skog med snö, spridda ensliga byar där en kung bor i ett trevåningars trätorn, tjärdoft, träbryggor, sälar som slappar på isen i en vik, kargt landskap och inga näverstövlar.
Jag kommer helt omotiverat att tänka på Bloodmoon-expansionen till Morrowind. Vikingatema på en relativt nykoloniserad ö.

Morrowind som sådant följer väl knappast "Points of Light"-principen, iofs.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: WTF?!? [OT]

Eller som en park i en stooor stad?

/Dimfrost