Necross
Swashbuckler
- Joined
- 25 Aug 2005
- Messages
- 1,869
Wizards-snubben Rich Baker skriver i en Insider-artikel betitlad "Points of Light"att "default"-settingen i D&D i 4E ska utgå från att världen är monstertät vildmark, med bara "points of light", dvs städer och byar som inte har nåt inflytande över dessa vildmarksområden. Det ger ju också DM stor frihet med att t.ex. lägga in generiska äventyr o.s.v.
Visst, jag gillar det, men ändå - det här har väl existerande D&D-settings missat tämligen kapitalt genom åren? Forgotten Realms är ju ett skräckexempel, där distans mellan samhällena är så gott som noll, och varenda liten tuva och käft finns utforskad och beskriven in i minsta detalj. Utrymmet för DM att själv härja finns ju alltid, men i alla fall jag känner mig obekväm med att ändra allt för mycket.
P.S: Jag spelleder Realms hundra år in i framtiden, i en mörk, brutal framtid (utan Elministrar och Sjusystrar, med Waterdeep sjunket i havet) - och lustigt nog verkar Realms i 4E bli just det, hundra år in i framtiden!
Visst, jag gillar det, men ändå - det här har väl existerande D&D-settings missat tämligen kapitalt genom åren? Forgotten Realms är ju ett skräckexempel, där distans mellan samhällena är så gott som noll, och varenda liten tuva och käft finns utforskad och beskriven in i minsta detalj. Utrymmet för DM att själv härja finns ju alltid, men i alla fall jag känner mig obekväm med att ändra allt för mycket.
P.S: Jag spelleder Realms hundra år in i framtiden, i en mörk, brutal framtid (utan Elministrar och Sjusystrar, med Waterdeep sjunket i havet) - och lustigt nog verkar Realms i 4E bli just det, hundra år in i framtiden!