Testade Polaris igår tillsammans med Han, [nickname missing #1] och [nickname missing #2]. Lite tankar och frågor kring spelet.
Spelet flöt på bra och de flesta scener blev fina. Dock kändes avancemangstakten för erfarenhet som allt för långsam för att det ska finnas en rimlig chans att hinna hitta ett avslut i spelet om man kör det som enkvällars. Vi spelade med den i den här regelöversättningen från nordnordost.se föreslagna alternativregeln att alltid låta erfarenhetsslagen "lyckas" vid resultat 1-3 och teman suddas vid resultat 4-6 men ändå kom ingen i närheten av veteranstatus. Vi gjorde uppskattningsvis ca 15-20 slag under 4,5 timmar (kanske lite lågt tempo?), alltså någonstans 13,5-18 minuter mellan varje slag (som vi förvisso hade galet "oflyt" på.
Hur hinner man komma fram till ett naturligt avslut om man ska spela Polar som en enkvällars/konventsgrej? Om det genomsnittligt är ett slag var 10:e minut måste man spela drygt fem timmar innan man man genomsnittligen ska nå fram till veteranstatus (4 spelare * 10 minuter mellan slagen * 8 slag på 50% för att nå fyra avancemang = 320 minuter) och lika lång tid för att fylla upp Umtattning, detta givet att man delar erfarenhet ca en gång per slag som slås.
Tidsåtgången gjorde inte spelet tråkigt eller segt men om det känns krystat att avsluta kampanjen när alla ligger på 2-3 Nit. Tankar eller förslag?
Vi funderade på att för att göra det spelbart under en kväll endast använda ett rollformulär och rotera det för att turas om att vara hjärta, misstag och månar för samma protagonist. Erfarenheter av att göra så?
Spelet flöt på bra och de flesta scener blev fina. Dock kändes avancemangstakten för erfarenhet som allt för långsam för att det ska finnas en rimlig chans att hinna hitta ett avslut i spelet om man kör det som enkvällars. Vi spelade med den i den här regelöversättningen från nordnordost.se föreslagna alternativregeln att alltid låta erfarenhetsslagen "lyckas" vid resultat 1-3 och teman suddas vid resultat 4-6 men ändå kom ingen i närheten av veteranstatus. Vi gjorde uppskattningsvis ca 15-20 slag under 4,5 timmar (kanske lite lågt tempo?), alltså någonstans 13,5-18 minuter mellan varje slag (som vi förvisso hade galet "oflyt" på.
Hur hinner man komma fram till ett naturligt avslut om man ska spela Polar som en enkvällars/konventsgrej? Om det genomsnittligt är ett slag var 10:e minut måste man spela drygt fem timmar innan man man genomsnittligen ska nå fram till veteranstatus (4 spelare * 10 minuter mellan slagen * 8 slag på 50% för att nå fyra avancemang = 320 minuter) och lika lång tid för att fylla upp Umtattning, detta givet att man delar erfarenhet ca en gång per slag som slås.
Tidsåtgången gjorde inte spelet tråkigt eller segt men om det känns krystat att avsluta kampanjen när alla ligger på 2-3 Nit. Tankar eller förslag?
Vi funderade på att för att göra det spelbart under en kväll endast använda ett rollformulär och rotera det för att turas om att vara hjärta, misstag och månar för samma protagonist. Erfarenheter av att göra så?