Nekromanti Polaris

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Polaris
Produkt: Polaris
Produktlinje: Polaris, Tao Games
Författare: Ben Lehman
Omfång och format: 138 sidor, 138*215mm
Cirkapris:$23

Polaris är ett spännande samberättarrollspel för fyra personer. "Chivalric Tragedy at the Utmost North" är undertiteln.

För länge sedan levde ett numera utdött folk på jordens norra pol. De var vackra och uppskattade allting som var vackert i den värld som styrdes av stjärnorna. Starkast sken polstjärnan -- Polaris. En dag steg dock solen för första gången och ... (3726 fler tecken)

Gå till artikeln

Genesis

Ni dés ni maître
Åh, vad man vill spela...

... men jag vågar inte släppa Polaris på min spelgrupp. Jag vill ha en ny spelgrupp. (Hint till Örebrospelare: PM:a mig!)

För övrigt är det ju skithäftigt att Polaris blir Polar-is på svenska. Undrar om författarna vet om det?

Balderk

Swashbuckler
Re: Åh, vad man vill spela...

Det är ett sjukt spännande spel att spela. Ett av de roligaste spel jag någonsin har spelat faktiskt. Så fort din karaktär hamnar i en konflikt så kan hela dess liv ändras totalt, det finns aldrig några onödiga konflikter och insatserna är oftast enormt stora. Så man vet aldrig vart man hamnar. Sedan är det en grymt stämningsfull setting och jag gillar att konfliktsystemet bygger på vad som egentligen är stämningsfraser. Man kommer direkt in i stämningen genom de stämningsfraser som öppnar scesionen också.
Jag råder alla att testa det. Men kom ihåg att det är spelledarlöst och att man bara kan vara 3-4 personer, varken mer eller mindre.

Nu kanske jag bara upprepar vad som stod i artikeln, för den orkade jag inte läsa.

/Balderk

Rickard

Urverk speldesign
...med tydliga exempel på hur spel ska gå till
Men jag fattar ingenting av detta när jag läser recensionen. Hur kommer man fram till vad man ska berätta?

Varje spelare har egentligen fyra roller, /.../ Det intressantaste, förutom den balla världen, är konfliktsystemet.
De här två styckena förstod jag absolut ingenting av.

/Han som nu fått svar på varför han aldrig kommer ihåg vad Polaris är för spel

Big Marco

Läskig
Så skönt att det inte bara var jag som blev förvirrad, för jag delar det intrycket. Var stycken borta?

Rickard

Urverk speldesign
Jag vill inte säga något ont om Yassilus recension, men om man är intresserad av en mer utförlig beskrivning av hur spelet fungerar kan man läsa recensionen på rpg.net.
Fast den var pladdrig. *suckar*

/Han som försökte läsa den igår

Ackerfors

Alas, your rapids!
Han said:
Men jag fattar ingenting av detta när jag läser recensionen. Hur kommer man fram till vad man ska berätta? (min kursivering)
Tja, annorlunda är inte Polaris att man inte använder sin fantasi och improviserar eller utgår ifrån något förbestämt. Precis som i andra rollspel, med andra ord. Hur gör du när du spelar rollspel? :gremsmile:

Han said:
De här två styckena förstod jag absolut ingenting av.
Det förstår jag om du klipper i det. Det står nämligen efter de inledande meningarna i de två styckena.

Varje spelare har fyra roller som jag direkt berättar vad de är och vad de gör. "Varje spelare har egentligen fyra roller, en som Hjärta (spelarens huvudperson), en som Nymåne (spelaren till högers känslosamma relationer), en som Fullmåne (spelaren till vänsters ämbetsrelaterade relationer) och en som Misstag (spelaren mitt emots fiende). Alla fyra spelare har alltså en roll som står i relation till de andra huvudpersonerna."

I konfliktsystemet "köpslår man med hjälp av nyckelfraser och sin fantasi om utgången av historien." Att jag inte beskriver nyckelfraserna ytterligare handlar framförallt om att det skulle ta rätt stor plats i förhållande till de andra delarna av spelet. Nyckelfraserna finns dock lämpligt upplagda på nätet om man vill kika närmare på vad de kan vara och vad de har för funktion. Dock bör man nog ha grundläggande koll på Polaris (till exempel genom att läsa min recension i helhet och inte bara första meningen i varje stycke... :gremwink: ...Eller genom att läsa en utförligare recension från RPG.net).

Mogger

Hipsteranka
Actual play

Skulla man inte kunna få ett exempel på hur en del av en session ser ut. Det ser spännande ut men som sagt, något oklart är det.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Actual play [ändrad]

Under rubriken Reviews and Play på spelets hemsida finns det många actual play-artiklar. Har inte läst någon av dem än så jag har ingen aning om ifall de är bra eller ej, men det kanske kan ge en bättre bild än den jag misslyckats förmedla.

Ändrat: Upptäcke även att Anders Sveen skrivit en actual play-tråd på vårt Krönike-forum.

Mogger

Hipsteranka
Re: Actual play [ändrad]

Nu är det mycket klarare. Tack. Och det verkar ännu mer intressant!

Yokiboy

Veteran
Re: Åh, vad man vill spela...

Medhåller helt och fullt! Spelet är otroligt grymt. Jag var med och spelade i Anders spelrapport här på forumet och vi hade enormt kul. Hade jag inte gått och insjuknat hade vi garanterat spelat färdigt hela berättelsen, när jag äntligen tillfrisknar och kan ut och åka igen hoppas jag att Anders och Jonas bjuder in på Polaris igen.

Johan K

Gammal & dryg
Oj !
Det här var ett sånt spel som jag gjärna skulle vilja testa. Verkar väldligt spännande med det här upplägget. Känns som det är verkligen upp tillspelarna at det blir bra här.
Ska se ifall boken finns i spelbutiklen, för det skulle var kul att bläddra lite mer i den för att bilda sig en egen uppfattning om spelet.

Genesis

Ni dés ni maître
Ska se ifall boken finns i spelbutiklen, för det skulle var kul att bläddra lite mer i den för att bilda sig en egen uppfattning om spelet.
Skulle förvåna mig. Polaris är ett sån't däringa indie-spel, från The Forge. Jag tror inte att det finns i särskilt många butiker, speciellt inte i Sverige. Men vad vet jag? Nästan ingenting, faktiskt. Har inte varit i en spelbutik på länge.