Nekromanti Polis-kampanj i den stora hemska staden.

Minimoni

Homelander
Hej hej. Jag har tänkt att köra igång en kampanj som är väldigt inspirerad av tv-serien Gotham. Jag har på grund av att en av mina bästa vänner dog för en månad sen haft lite svårt att fokusera, men livet måste gå vidare och då är en hobby ett bra verktyg.

Kort och gott vill jag veta vad poliserna som är rp kommer att göra. Ge mig trådar som och liknande som jag kan spinna vidare på. Kampanjen kommer utspelas i en stad likt Gotham där det som händer är anakronistiskt men inte för övernaturligt. Mystiskt är ok men superhjältar går bort.

Någon som har några bra tankar eller tips så dela gärna med er av dem. Rp kommer vara stadens vita eller smått grå riddare i form av poliser men de kommer aldrig bli korrupta svin, i alla fall inte från början.

Ge mig vad ni tänker på!

Och är jag otydlig är det för att jag skriver detta under grov medicinering.

Mogger

Hipsteranka
Beklagar :(

Jag har spelat en hel det polis-spel (bara hemmabyggen) men jag har en del erfarenheter:

- den naturliga storleken för en grupp poliser är två. Annars får man köra en The Wire och sätta ihop en specialstyrka.
- poliser har ett digert regelverk att förhålla sig till. Det kan ge en del stämning att ha koll på det. Om ni inte orkar det till en början så låt RP vara aspiranter ("ja, egentligen skulle ni haft en erfaren partner, men du vet hur det är, besparningar, nedskärningar...du vet. Ni får klara er med varandra")
- Polischefer i USA är politiska ämbeten. Värt att tänka på. De måste alltså fiska röster. Det är inte nödvändigtvis polisarbete som premieras.
- Läs A Year on the Killing Streets. Det är boken som ligger till grund både för The Wire och Uppdrag Mord (homocide: A Life on the Street. Första säsongen är nästan en speldokumentär).
- Låt dem tillhöra sedlighetsroteln. Då får de riktigt götta in sig i Gothams undre värld.

Lite snabbt.

God45

#PrayersForBahakan
-Boken Damnation City till Vampire är gjord för att man kan använda den till att skapa smutsiga och halv-dystopiska nutida städer. Du får skala bort vampyr bitarna men resten är värt det ok boken finns billig i pdf.

-En seriemördare som rör sig i bakgrunden under stora delar av kampanjen och skapar paranoia och skräck men egentligen inte dödar så många är ett bra element för att sätta stämningen. Sedan är det en bra grej för karaktärerna att lyckas ta hand om i mitteln eller slutet av kampanjen.

-Ras och klassmotsättningar är guld. Se filmen "Candyman" för att se hur man kan använda detta som ett bakgrundselement som är obehagligare än de mer mystiska eller direkt blodiga delarna.

-Du borde verkligen läsa A year on the killing streets som Måns tipsar om. Alla borde läsa den egentligen men för den här kampanjen är den dessutom perfekt.

-Att ha med den fruktansvärda, kalla och omänskliga byråkratin som poliserna jobbar som en del av är en grej du kan göra för att få allt att kännas värre. Nej, ni kan inte försöka arbeta förebyggande. Ni har pappersarbete.

Ta hand om dig i övrigt också, beklagar sorgen.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Det måste finnas ett voodoogäng i staden som klottrar veves på tegelväggarna och offrar kycklingar utanför sina fienders tillhåll. Den mytomspunne ledaren Papa Legba tillskrivs närapå gudomliga egenskaper och folk i området bönfaller honom att välsigna deras nyfödda.

Att ta ut honom skulle såklart vara en stor seger för polisen men man skulle tappa folkets förtroende i hela hans stadsdel.

Det kanske finns en hemlig sektion inom polisen som ger sig ut på nätterna, steroidmonster höga som hus, som skipar rättvisan som inte kan hittas i rättssalarna. Många poliser vet exakt vilka dom är men de flesta sympatiserar med dom.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tänker mig att grunden för kampanjen kommer ju i så fall vara ett skuggspel mellan de som tjänar lagen, de som utnyttjar lagen och de som motarbetar lagen. Så det första jag tänker på är vilka skuggmakterna är. Om man tar Gotham som exempel fanns det ju två stora skuggmakter egentligen (Falcone och Maroni) som kämpade mot varandra via "spelpjäser" och så fanns det ett antal frifräsare dessutom. Vad mer är så var dessa makter väl kända för alla inblandade.

Hade jag gjort något på det här konceptet hade jag antagligen velat ha skuggmakterna dolda från början, så jag hade antagligen kört på att staden fram tills nyligen styrts av en enda gangesterboss som ägt tillräckligt mycket av staden för att ingen skulle kunna göra något åt det. En serie intriger och komplotter ledde sedan fram till att gangsterbossen dog och att hennes imperium rasade samman.

Nu börjar spelet. Det gamla imperiumet har delats upp i ett antal större och mindre gäng som har kontroll över olika delar av staden. En del av de större gängen har fortfarande kontroll över korrupta poliser och statstjänstemän, medan andra gäng kanske till och med styrs av korrupta poliser och statstjänstemän som ser ett tillfälle att antingen roffa åt sig så mycket de kan nu när tillfället ges, eller för att rensa upp staden "på sitt eget sätt" (kill 'em all, typ).

Självfallet finns det ju också "gäng" som kämpar för det goda. Hederliga poliser och andra som förut inte hade någon möjlighet att göra något åt kriminaliteten men som nu har sin chans att stövla in och upprätta Lagen som en kraft att räkna med i staden igen. Även tidigare korrupta snutar som nu försöker gottgöra sina tidigare brott av en eller annan anledning passar ju in här.

Jag skulle först och främst dela in dessa gäng i tre huvudgrupper: de goda, de onda och de fula, och det är inte bara min kärlek till Sergio Leone som får mig att välja de namnen utan jag har en baktanke.

De goda
Det här är de som faktiskt vill att lagen skall tjäna samhället, och vara (mer eller mindre) lika för alla. Visst finns det här utrymme för smärre korruption enligt vissa individer. Snutar som tycker att "obetydliga" brott kanske kan ursäktas med en smärre "donation", att det är viktigare att saker funkar smidigt än att lagen följs till punkt och pricka. Men på det stora hela symboliserar "de goda" ett samhälle med väl fungerande, rättssäkert rättsystem. De goda har egentligen allt emot sig, för de kan inte samarbeta med vem som helst även om det skulle passa deras kortsiktiga mål. De står oftast ensamma, de är sällan insatta i "den stora bilden" och de är drastiskt begränsade i vilka medel de kan använda för att uppnå sina mål. Om man snackar DnD-alignements skulle det här vara de som är Lawfull good, chaotic good och neutral good, men även Lawfull Neutral.

De fula
De här är de som vill ha lag och ordning i samhället, men samtidigt själva stå över den. Det här är de klassiska gangstrarna, som vill utnyttja lagen för att sko sig själva och hålla kontroll över alla som inte är de själva. Deras existens bygger på att det finns "vanliga människor" som jobbar och tjänar pengar och får samhället att fungera på det stora hela så att gangstrarna kan sko sig på dem. Här finns det plats både för egentligen hederliga person som dock känner att situationen är hopplös och att de i alla fall kan välja det minst onda alternativet, men även besinningslösa våldsverkare som hålls i koppel av någon boss. De fula är överlag väl organiserade, har lätt för att samarbeta mot ett mål men tenderar också att förråda och sätta dit varandra för i slutändan är det ändå en tävling. Många fokuserar helt och hållet på kortsiktiga mål, men det är bara de som håller ett öga på de långsiktiga målen som kommer att vinna i slutändan. Här snackar vi framför allt de som är Lawful evil men också de som är Neutral evil.

De onda
Här har vi Jokern med anhang. Det här är de som vill ha total laglöshet, göra precis vad de vill och vägrar erkänna att det finns konsekvenser. De är oftast dåligt organiserade och står enade endast om en riktigt karismatisk ledare lyckas vinna deras intresse. De kan alliera sig med andra men tenderar att vara oberäknerliga och opålitliga. De har sällan några faktiska mål, men då de finns är de nästan uteslutande kortsiktiga. Det enda långsiktiga målet är lika för alla: KAOS! De fula utnyttjar ibland de onda som verktyg, men de är snarast att betrakta som instabila sprängämnen. De saknar precision och kan ibland explodera i ansiktet på en själv. Har har vi Chaotic Neutral och Chaotic evil.

Sen skulle jag välja ut en eller kanske ett par "power players" inom varje grupp. Individer som symboliserar gruppens mål och har nog med karisma och intelligens att samla folk runt sig. I alla fall inom de goda och de fula. De onda skulle jag nog snarare representera med en kaosmätare. Det här är bara en smått godtycklig stapel som ökar när saker går åt helvete, och möjligen kan sänkas genom hårt arbete. Ju högre kaosstapel dessto mer kaos på gatorna. När den är i botten så så är allt ganska städat, och de flesta brotten sker så att säga bakom stängda dörrar. Staden är relativt säker för de som inte aktivt söker upp fara. När kaosmätaren är maxad så är det upplopp på gatorna, konstant skottlossning, hus och bilar brinner... Helt enkelt, ju högre kaosstapel, dessto större är gruppen "de onda".

Sen skulle jag helt enkelt släppa lös rollpersonerna i det här. Genom att lösa brott och fånga skurkar från "de fula" så försvagar de den gruppen och stärker "de goda". Genom att ta fast de galningar som Jokern som dyker upp sänker de kaosmätaren, men när saker går fel och oskyldiga dör så ökar kaosmätaren istället.