Nekromanti Polisserie...

Honken

Hero
Jag har funderat på att göra en kampanj där spelarna är poliser. Kriminal poliser alltså. Är det någon som har någon aning hur man ska lägga upp nått sånt?

Min tanke är att skriva en bakgrunds historia, och dessutom då kanske koncentrera sig på saker som utredare skulle kunna vara intresserade av. Jag vill ge äventyret/kampanjen en autentisk kännsla, det vill säga inte så mycket pang-pang, men ändå kunna skapa lite action.

/Honken

Honken

Hero
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Kolla in "PÅ SPANING I NEW YORK"<p><hr></blockquote><p>Nu tänkte jag inte riktigt göra en såpa...

/Honken

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag själv spelar en RP i ett annat SF-rollspel där vi just nu är anställda vid en polisrotel. Roteln är ny och har som uppgift att undersöka brott som är relaterade till mutanter eller liknande "trash". Vår SL gav oss ett relativt enkelt uppdrag först. En liten mordgåta och problemet vi först upplevde var att det blev alldeles för mycket "Homicide" över det hela. I det nuvarande uppdraget så har vi ökat tempot och actionscenerna. Leathal Weapon, Die Hard och Dead Bang blandat, vilket ger kniviga gåtor att lösa men även en hel del action. Som polis har man ju tillgång till en hel del resurser. Problemet är väl att man som polisrollperson förväntas fungera som polis också trots att den lede fi är känd men inte kan bindas vid brottet.

/Svammelman

Dr Ikusha

Veteran
Ta en titt på FBI:s hemsida (www.fbi.gov). Där finns nog upplägg så det räcket plus material till personprofiler och liknande. Enligt mina erfarenheter kan kriminal kampanjer bli helt lysande om de sköts rätt. Kom ihåg att det inte är nödvändigt (om än kanske roligare just då) att RPna löser fallet. Om de kör fast på ett brott, ge dem ett nytt och låt dem tro att det förra är förlorat. Sedan kan det ju alltid komma in anonyma tipps i efterhand. Då måste RPna bestämma vilket fall de ska prioritera. Kan bli extra kul om det förra fallet blev "personligt" men det nuvarande har större tidspress.

Nil Mortifi Sine Lucre

ripperdoc

Myrmidon
Klipp bort såpadelarna. Hämta inspiration från flera serier. Min personliga favorit är Uppdrag Mord, med ärkefienden Luther Mahoney. Det skulle funka bra i rollspel. En hög nivå av realism ser jag även som en viktigt ingrediens.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Honken

Hero
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Klipp bort såpadelarna. Hämta inspiration från flera serier. Min personliga favorit är Uppdrag Mord, med ärkefienden Luther Mahoney. Det skulle funka bra i rollspel. En hög nivå av realism ser jag även som en viktigt ingrediens<p><hr></blockquote><p>Tja, jag har tänkt ha en skapligt hög realism. Det går nog inte göra för mycket, då kan det bli för tråkigt. Det kommer inte att vara att man hittar brottsligen och sedan så kommer det att bli en cool skottlossning och sedan är brottet är löst.

Man kommer att måsta hitta uppsåt, och bevis för handlingen. Det var faktiskt en äldre polis serie som gav mig ideen. Hunter...

/Honken

Honken

Hero
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ta en titt på FBI:s hemsida (www.fbi.gov). Där finns nog upplägg så det räcket plus material till personprofiler och liknande.<p><hr></blockquote><p>Wow, varför tänkte jag inte på den. Kollade in sajten... Det fanns MASSOR med material. *tackar och bockar*

/Honken!

PAX

Jordisk Äventyrare
Tänk dock på att dina spelare kanske vill spela en annan sorts "polisserie". Dvs med ett annat upplägg på kampanjen. Bättre att prata med spelarna innan man startar kampanjen och kanske även få ideér från dem.

/PAX