Nekromanti [Politik] Telefonkort, migrationsverket

Björn den gode

Swashbuckler
En asylsökande bekant till mig blev rekommenderad att köpa telefonkort, ja ni vet såna där som man kan använda i telefonautomater. Tydligen är det för barnets bästa att leta upp en telefonautomat för att hålla kontakt med god man, vänner och anhöriga.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Bild på beslut

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Låter rimligt tycker jag.

/Edit: men så är ju den asylsökande inte en bekant till mig. Är man insatt i den faktiska situationen kanske saker och ting framstår annorlunda än om man bara läser den där lilla snutten av rapporten.

Minimoni

Homelander
Jag är trött och inte helt pigg, kanske därför jag inte riktigt ser vad som är så upprörande.

Men som någon nämnt så är inte heller jag helt bekant med situationen.

Med vänlig hälsning, Minimoni

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bisarrt. Telefonkort? Finns det ens telefonautomater längre?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
Bisarrt. Telefonkort? Finns det ens telefonautomater längre?
Jag har en alldeles utanför mitt hus. Den brukar till och med fungera.

Var inte så länge sedan jag själv använde automaterna utanför slussens T-bana (faaaaaaan vad dyrt det var att betala med mynt!).

Basenanji

Postd20modernist
Borde inte det rimligaste vara att skaffa en sån där kontantkorts-mobiltelefon?

Det hela gör mig irriterad. Dumsnålt.

Minimoni

Homelander
Ok, jag erkänner att jag har noll koll på hur det ser ut gällande tele-automater i Sverige. Om det inte finns någon större tillgång till automater för kort, ja då är det ett underligt beslut av migrationsverket.

Men annars ser jag fortfarande inte vad som är det förfärliga i beslutet.

Med vänlig hälsning, Minimoni

Brynolf

Dum fan
Tja, det enda de säger är ju att de inte tänker ge extra pengar för inköp av en mobil. Att de sedan rekommenderar en åttiotalslösning är ju visserligen störtlöjligt, men det är ju bara ett förslag om en lösning som är billigare än en mobil (för det lär det ju vara). Välvilligt efter omständigheterna alltså.

Den intressanta frågan är ju om en mobiltelefon är en förutsättning för ett drägligt liv eller ej. Och vad som är ett drägligt liv.

Brynolf

Dum fan
Basenanji said:
Borde inte det rimligaste vara att skaffa en sån där kontantkorts-mobiltelefon?

Det hela gör mig irriterad. Dumsnålt.
Nu när du säger det kan man ju få en skitmobil för nån hundralapp... Om MV ger bidrag för att köpa en fast telefon med abonnemang (vilket de nog lär göra), förstår jag inte varför de inte åtminstone kan tillåta en skitmobil med kontantkort i stället.

Radioaktiv

Hero
Med tanke på att socialen inkluderar det i sina summor, alltså uppenbarligen tycker att det är relevant, så är det sjukt konstigt att det inte anses relevant i detta fallet.

Jävla skitsystem.

Korpen

Hero
Björn den gode said:
En asylsökande bekant till mig blev rekommenderad att köpa telefonkort, ja ni vet såna där som man kan använda i telefonautomater. Tydligen är det för barnets bästa att leta upp en telefonautomat för att hålla kontakt med god man, vänner och anhöriga.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Bild på beslut
Känns inte som något konstig beslut med den information vi har fått här.
Utan att veta något om boendesituation, tillgång till dator, vad personen faktiskt sökt för tillägg, historik över tidigare beteende osv. så finns det ingen ärlig kritik någon kan komma med.
För allt vi vet så kan den sökande ha spenderat fyra timmar med att skrika ”svennehora” till tjänstemannen ifråga, vilket brukar minska viljan att göra de mest tillmötesgående tolkningarna av regelverket.

Troberg

Sinister eater
Är det inte dags att Migrationsverket byter namn till Antiimmigrationsverket? Det är ju vad de är idag, så varför hymla med det?

Sedan lägger vi ner skiten och öppnar gränserna, så att vi får mer trevliga medborgare till landet.

Sodivra

Champion
Rymdhamster said:
Låter rimligt tycker jag.

/Edit: men så är ju den asylsökande inte en bekant till mig. Är man insatt i den faktiska situationen kanske saker och ting framstår annorlunda än om man bara läser den där lilla snutten av rapporten.
Det går inte att ringa någon med ett telefonkort, och om man själv vill ringa ett samtal så får man ta spårvagnen in till stan och stå i en offentlig telefonkiosk.

Eh, hur kan en egen telefon inte vara en del av dräglig livsföring i dagens Sverige egentligen? Migrationsverket vill väl spara, men för mig framstår det bara som att man dumsnålar.

Sodivra

Champion
Korpen said:
Utan att veta något om boendesituation, tillgång till dator, vad personen faktiskt sökt för tillägg, historik över tidigare beteende osv. så finns det ingen ärlig kritik någon kan komma med.
Har migrationsverket som mål att arbeta för att ge asylsökande en dräglig livsföring så har de misslyckats här. Det här väl ingen konstig kritik?

Korpen said:
För allt vi vet så kan den sökande ha spenderat fyra timmar med att skrika ”svennehora” till tjänstemannen ifråga, vilket brukar minska viljan att göra de mest tillmötesgående tolkningarna av regelverket.
Vad är det här för ett bisarrt misstänkliggörande? För allt jag vet så kanske du är gift med handläggaren som fattade beslutet, och har en bakgrund av att skjuta flyktingar med lasersikte, men jag låter ju inte sådana paranoida tankar påverka min tolkning av det du skriver.

Även om jag skulle gå in och skrika svennehora åt en tjänsteman i fyra timmar (???) så skulle ju inte det förändra mina rättigheter eller vad en dräglig livsföring är. Såklart att tjänstemannen skulle bli antagonistiskt inställd till mig, det är förståeligt men inte en ursäkt att böja på reglerna.

Jag rantar lite här, men misstänkliggörandet av andras historier är något som jag konsekvent ser dyka upp i diskussioner om utsatta grupper, såsom asylsökande, hemlösa, tiggare, våldtäktsoffer, kvinnor, papperslösa. Vi behöver bli medvetna om att det är något vi ibland gör hellre än att handskas med en ful verklighet.

Vimes

Sillkung
Korpen said:
Eller begått gruppvåldtäkter, varit med i terrororganisationer, misshandlat svenska pensionärer, sålt knark, torterat kattungar, tillbett satan och kört BMW. Eller vad som nu är helt rimliga saker att spekulera i att den andre gör.

Idiot.

Eksem

Champion
Otroligt förvirrat. Ett telefonkort är ju inte en mobiltelefon?

Med det sagt kan man köpa en mobiltelefon för 200:- samt abonnemang med kostnader motsvarande telefonkortskostnader.

Bara handläggningen av ärendet lär ha kostat mer än vad en Samsung E1150 skulle ha kostat.

Ja, jag har ingen egentlig åsikt i frågan i övrigt.

Cissi

Up to no good.
Vimes said:
Korpen said:
Eller begått gruppvåldtäkter, varit med i terrororganisationer, misshandlat svenska pensionärer, sålt knark, torterat kattungar, tillbett satan och kört BMW. Eller vad som nu är helt rimliga saker att spekulera i att den andre gör.

Idiot.
Att kalla någon idiot är inte god ton. Försök att hålla ett bra diskussionsklimat.

Anarchclown

Swashbuckler
Det är väl det mest störande. Abbonemang +mobil<kostnaden för handläggningen av nekande. DVS det känns liksom inte ens logiskt ur ett "vi vill spara pengar"-tänk. Enligt min erfarenhet efter att ha använt telefonautomater en del så kan jag säga att de är jävligt mycket dyrare än abonnemang. Man kan lätt ringa upp sextiofem (har för mig att det var det man fick på kortet jag ringde för) spänn på nolltid.