Korpen said:
Utan att veta något om boendesituation, tillgång till dator, vad personen faktiskt sökt för tillägg, historik över tidigare beteende osv. så finns det ingen ärlig kritik någon kan komma med.
Har migrationsverket som mål att arbeta för att ge asylsökande en dräglig livsföring så har de misslyckats här. Det här väl ingen konstig kritik?
Korpen said:
För allt vi vet så kan den sökande ha spenderat fyra timmar med att skrika ”svennehora” till tjänstemannen ifråga, vilket brukar minska viljan att göra de mest tillmötesgående tolkningarna av regelverket.
Vad är det här för ett bisarrt misstänkliggörande? För allt jag vet så kanske du är gift med handläggaren som fattade beslutet, och har en bakgrund av att skjuta flyktingar med lasersikte, men jag låter ju inte sådana paranoida tankar påverka min tolkning av det du skriver.
Även om jag skulle gå in och skrika svennehora åt en tjänsteman i fyra timmar (???) så skulle ju inte det förändra mina rättigheter eller vad en dräglig livsföring är. Såklart att tjänstemannen skulle bli antagonistiskt inställd till mig, det är förståeligt men inte en ursäkt att böja på reglerna.
Jag rantar lite här, men misstänkliggörandet av andras historier är något som jag konsekvent ser dyka upp i diskussioner om utsatta grupper, såsom asylsökande, hemlösa, tiggare, våldtäktsoffer, kvinnor, papperslösa. Vi behöver bli medvetna om att det är något vi ibland gör hellre än att handskas med en ful verklighet.