Nekromanti Politisk skräck.

Tell

Hero
Appropå kommunisttråden förut: hur illustrerar man på bästa sätt rollpersoners paranoia inför vissa saker (obefogat eller ej)?

Tänkt situation: RP:n befinner sig i forna jugoslavien, med en kroat. Rollpersonen är själv albanier, men måste samarbeta med kroaten; han misstänker att han kommer att bli mördad i sömnen, men vet inte vilken natt.

Hur vidmakthåller SL skräcken för att somna, möte efter möte, utan att något egentligen "händer"?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Appropå kommunisttråden förut: hur illustrerar man på bästa sätt rollpersoners paranoia inför vissa saker (obefogat eller ej)?

Tänkt situation: RP:n befinner sig i forna jugoslavien, med en kroat. Rollpersonen är själv alban, men måste samarbeta med kroaten; han misstänker att han kommer att bli mördad i sömnen, men vet inte vilken natt.

Hur vidmakthåller SL skräcken för att somna, möte efter möte, utan att något egentligen "händer"?
Fixd.

Tell

Hero
fixd? vad betyder det? (NT)

NT = No Text (Ingen text)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: fixd? vad betyder det? (NT)

Fixd = Fixed = fixat.

Han menar att han rättat ditt språk. Albanier till alban (se han festilta markering).

Tell

Hero
Re: fixd? vad betyder det? (NT) (OT)

Åh. Tack så mycket Vulf, i så fall, och tack Endyamon som förklarade.

Internet är ännu inte min starka sida.

ikaros

Warrior
Blir kanske bäst om SL lyckas provocera spelaren att vara på den säkra sidan: Inte somna innan kroaten, eller sova avskilt. Då kan spelaren aldrig veta om kroaten har ont uppsåt. Så fort spelaren märker att kroaten inte kommer stabba albanen i ryggen så kommer spelaren bli mindre och mindre rädd. Att göra en uppenbarligen ofarlig sammarbetspartner farlig kräver kanske någon form av mystifiering, det man inte vet något om kan man vara rädd för, men jag tror det är fruktansvärt svårt. Annars kanske spelaren är helt nöjd med att rollspela rädslan och främlingsfientligheten utan att du behöver krysta fram nya skäl att hålla rädslan vid liv?

P.S. Kom på att situationen kan ändras: Ge albanen nya anledningar till att kroaten skulle vilja ha ihjäl honom. Praktgräl som går över till handgemäng eller så kanske.

Har ingen egen erfarenhet av kontinuerlig skräck men det är ju roligare att spekulera än att hålla tyst :gremsmile:

Tell

Hero
tack. följdfråga.

målet skulle i det här fallet vara att få spelaren att döda en (oskyldig) kroat.

hur kan man psyka en spelare till att göra det i kallt blod (utan att det sker natten efter hangemmänget)?

Nkari

Veteran
Re: tack. följdfråga.

Väldigt svårt o få folk o döda någon i ren paranoia.. OM inte spelarens rollperson är kapabel till att döda utan att få allt för dåligt samvete dvs.. om RP'n är en person som värnar om livet osv så kommer du aldrig få personen att agera först, han flyr hellre..

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: tack. följdfråga.

Kan jag få dina spelare istället för alla andra spelare jag någonsin haft och kommer att ha? :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Att bara låta vetskapen att den finns där ute & att den är ddjupt rotad. Jag skulle vara mycket rädd om vetskapen om att det närsomhellst så kan det smälla på ett eller annat sätt, närsomhelslt, varsomhellst, hursomhelslt.
Det skulle ge mig ett magsår & flera somnlösa nätter.

Danohrq

Veteran
Varför inte låta RP:n höra slutet av ett telefonsamtal om att han egentligen gillar killen, men att han skall slutföra sig jobb.
Misstolkande av oskylda telefonsamtal fungerar alltid bra i en modern kampanj.

Låt albanen gå i sömen och ställa sig vid sängkanten när RP låtsas sova. Låt han stå där och tveka länge medan RP låtsas som han sover. Sen kan han bara gå och lägga sig igen (För att han vaknar ur sin sömn, men det vet ju inte RP...).
Vill man spetsa till det efter några nätter kan han ju dessutom stå där mott i rummet med en kniv återigen i sömn.

Alternativt kan han sitta i sängen i halvvaket tillstånd mitt i natten med en kniv i handen och gråta och mumla någon död släktings namn. När RP sen frågar om namnet dagen efter så kan det ju visa sig var hans moster som blev våldtagen av Kroatisk milis. Efter detta begick hon självmord. Lite senare kan han pratar om det igen, men denna gången är det hans lillasyster... Verkar som han försökte förringa sitt vrede första gången.....

RP, kan hitta en kniv under Albanens kudde osv.

Albanen kan ju av misstag börja svära om Kroater när han blir arg och upenbart bli ännu argare av det och kanske krama sönder nån stackars skalbagge under upphetsning

Tänk om Albanen på toppen av allt detta har någon fix vid sin stora kniv som han alltid sitter och pillar på.... Bara helt appropå. Han kanske dessutom är lite empatilös och gillar att skojjhotas samtidigt som han får något maniskt i blicken. Vore ännu mer intressant om kniven/Bajonetten har Kroatisk inskription på sig och att han vägrar prata om detta.