Nekromanti Poll-funktion?

Mask_UBBT

Hero
Tjehnare.

Jag undrar om man inte egentligen kan göra så att vi användare kan fixa pollar? Jag stör mig oerhört mycket på att jag, när jag vill ställa en enkel fråga, oftast måste tampas med en disskussion när jag egentligen bara vill kunna slänga ut en enkät. Dels för att disskussioner är långdragna, och dåliga om man vill "ta tempen" på något, dels för att man oftast bara får reda på vad en eller två debbatörer tycker. För att inte nämna OT-risken.

Sååå... kan vi få pollpowas?

/Mask

Krille

Super Moderator
"Jag undrar om man inte egentligen kan göra så att vi användare kan fixa pollar?"

Ja, i teorin så går det ypperligt. I praktiken, nej. Den funktionen är avstängd, för att redaktionen inte vill ha en massa polls i onödan. Servern har det jobbigt nog som det är.

Rising

Vila i frid
Blä

På Sverok har alla möjligheten att göra pollar, och det är seriöst det dummaste som finns. Det är hur många muppar som helst som bara postar något trams och sedan vill ha många svar för att stilla deras behov av självbekräftelse.

Det har nästan aldrig i hela internets historia postats någon vettig poll, vill jag påstå. Antingen vet man redan från början vad svaren kommer bli för att frågan är så självklar, eller så har alternativen utformats på så vis att de manipulerar resultaten. Som den poll jag tyckte mig se på DoD-forumet som frågade om vad folk tyckte om reglerna. Liksom, med alternativen "de är helt fullkomliga, man behöver inte ändra någonting, jag ska döpa mina barn efter regelförfattarna för att hedra deras legendariska ansträngningar!", "några idéer är bra, men det finns mycket som kan förbättras och förenklas" samt "allihop är värdelösa till både form och ändamål, och inte ens för någon som aldrig spelat rollspel förut finns det någon ynka del som man kan lära sig något av" - ja, då var det ganska uppenbart var de flesta rösterna skulle hamna.

Och här kommer grejen; man kan inte utforma en vettig poll om man inte först har haft en diskussion om ämnet (det där har vi snackat om förut ). Ett tydligt exempel på det var ditt senaste inlägg, som ingen verkade förstå ens när du förklarade det. Varför tror du att det skulle ge dig mer om du hade gjort en poll och fått en massa resultat som folk röstade med helt andra avsikter än de du försökte mäta?

Nå, när man däremot har något att fråga om som har diskuterats, och som angår alla, då är det ju inte värre än att man kan be en moderator lägga upp pollen åt en?

Det räcker alldeles utmärkt för mig. Pollar är ett oskick på ett forum, och om man vill undvika sverok-känslan så bör det absolut fortsätta så som det är nu här på wrnu.

Tycker jag.

/Rising
som motstod impulsen att be om en poll där man kunde fråga forumiterna om hur många som ville se fria pollrättigheter och hur många som ville fortsätta som idag...

Rickard

Urverk speldesign
Pollen på DoD-forumet kom till genom att Brunalven frågade Arvidos om det kunde göras en poll vad folk tyckte om DoD6-reglerna (alternativen var samma som på Riotmindsforumet).. Om du vill ha en poll så fråga den pollansvarige på forumet, vilket jag har för mig att Arvidos är.. Det var i alla fall vad jag sade till Brunalven när han lustigt nog frågade mig via PM om hur man gör polls..

En poll om vad folk tyckte förra gången finns i den gamla tråden som Rising länkade till..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skulle föreslagit att man kan ha med det här om pollar i Hjälp/Frågor men då FAQ:en ändå är så urusel så skiter han i det (och dessutom så hittade han inget om pollfrågor i FAQ:en)