Nekromanti Poll: Spelar du independent-rollspel

Krille

Super Moderator
Det finns en hel del folk på forumet som skapar egna rollspel och lägger upp dem på nätet så att andra kan spela dem. Jag är en av dem. Vi är hur som helst läbbans nyfikna på om folk faktiskt spelar våra spel. Så därför slänger jag ihop följande lilla poll:

Kornella

Warrior
Usch då, här gick jag och gav tråden en hel femma i betyg så inser jag att pollen saknar en kategori. Det borde funnits med en som var "Nej, men jag skulle kunna tänka mig spela."

Jag kan inte rösta pga det:(

Nella

Rising

Vila i frid
Ganska ledande frågor?

Det var lite dumma alternativ. Varför måste ni moderatorer spetsa pollarna så mycket? Vem provar ALLA independentrollspel? De som inte spelar independentrollspel, måste de tycka att alla independentrollspel är dåliga? Måste de tycka att rollspel måste köpas i butik? Måste de vara ovetande om independentrollspelens existens?

Jag tycker pollar är ett effektivt undersökningsverktyg, men det blir bara en pajasapparat när de används vårdslöst. Jag hade hellre sett alternativen:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Nej, jag tycker det är opraktiskt att ladda hem och skriva ut independentrollspel
[*]Nej, jag tycker inte independentrollspelen är tillräckligt ambitiösa
[*]Nej, jag har inte hittat något som tilltalar mig, och det finns alldeles för mycket skit för att jag skall orka leta
[*]Nej, inte ännu, men jag är intresserad och hoppas kunna göra det i framtiden
[*]Ja, en eller ett par stycken. Det har inte varit så kul.
[*]Ja, en eller ett par stycken. Det tänker jag fortsätta med.
[*]Ja, en hel del faktiskt. För att det är ett billigt alternativ till professionella rollspel
[*]Ja, en hel del faktiskt. En del independentrollspel tycker jag faktiskt är mer kvalikativa än de professionella varianterna!
[/list]
..eller något. Det skulle ge mycket mer nyanserade (och givande) resultat i min mening.

/Rising

Feuflux

omjonasson.se
Usch då, här gick jag och gav tråden en hel femma i betyg så inser jag att pollen saknar en kategori. Det borde funnits med en som var "Nej, men jag skulle kunna tänka mig spela."

Mitt svar skulle vara: "Jag läser en del men har aldrig spelat något. Har alldeles för lite tid att spela rollspel jag faktiskt äger så det är inte aktuellt att skaffa fler"
Varför fanns inte det alternativet med då? :gremsmile:

Erufailon

Swordsman
där gick du på bet krille![ANT]

var nu snäll och gör om pollen! :gremsmirk:
risings modell var ju ganska bra....

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Röst på Kalle Anka-partiet?

Jag lägger en röst på följande:
Jag har inte spelat något independentrollspel (som jag inte har skrivit själv), men jag läser alla spel som har en högre ambitionsnivå än: "Det är ett fansyrollspel, du har egenskaper, här är saker att slå ihjäl." Jag har ambitionen att faktiskt spela några av dem någon dag, men just nu hinner jag inte ens spela de rollspel jag betalat för så ofta som jag skulle vilja.

/tobias

Krille

Super Moderator
Re: Ganska ledande frågor?

Faktum är att de där frågorna var precis lika ledande och intetsägande som mina. Hur ledande är till exempel inte frågorna "Nej, jag har inte hittat något som tilltalar mig, och det finns alldeles för mycket skit för att jag skall orka leta", "Nej, jag tycker inte independentrollspelen är tillräckligt ambitiösa", "Ja, en eller ett par stycken. Det har inte varit så kul."?

Rising

Vila i frid
Re: Ganska ledande frågor?

"Faktum är att de där frågorna var precis lika ledande och intetsägande som mina."

"Faktum"? Hur bevisar man något sådan't?

Jag står inte här och tror att mitt förslag var perfekt, men jag tycker det är vettigare än ditt iaf, eftersom mina "nej"-alternativ fick motiveringar och "ja"-alternativen tog fasta på att folk kanske hade spelat independentrollspel men inte gillat det, eller att någon bara spelat ett fåtal men hungrade efter mer, osv.

Skulle man ta i åtanke de andra saker som folk skrivit här så skulle man säkert kunna få ihop en riktigt vettig och användbar poll till slut. Det är bättre än att hasta fram något som inte funkar.

/Rising

Morgoth

Swashbuckler
Risings får min röst i det här fallet [ANT]

Där vet jag iallafall vad jag skulle rösta på. Krille, sluta prestigelarva dig (Rising, du med) och gör om pollen! Frågan är tillräckligt intressant (fem stjärnor, juh!) för att jag ska rösta på den, förutsatt att det finns saker att rösta på. Så det så!

Wrooooom...

Krille

Super Moderator
Re: Risings får min röst i det här fallet [ANT]

"Krille, sluta prestigelarva dig (Rising, du med) och gör om pollen!"

Går inte. Av hysteriska skäl kan man inte ändra i ett inlägg med en poll när den väl har skapats. Det går naturligtvis att skapa en ny poll, men det skulle uppenbarligen kräva en poll bara för att ta reda på vilka frågor som ska vara med i pollen.

Morgoth

Swashbuckler

"Går inte. Av hysteriska skäl kan man inte ändra i ett inlägg med en poll när den väl har skapats. Det går naturligtvis att skapa en ny poll, men det skulle uppenbarligen kräva en poll bara för att ta reda på vilka frågor som ska vara med i pollen."

Gott. Kanske ett sånt tillfälle där skriftliga redovisningar är på plats?

Rising

Vila i frid
Ang. pollar

"Det går naturligtvis att skapa en ny poll, men det skulle uppenbarligen kräva en poll bara för att ta reda på vilka frågor som ska vara med i pollen."

Jag tycker man ska inleda en undersökning med ett helt vanligt inlägg. "Hur tror ni folk spelar independentrollspel? Varför tror ni folk väljer att inte spela independentrollspel? Varför tror ni folk gillar independentrollspel? Finns det dem som vill spela independentrollspel men ändå inte har gjort det någon gång? Hur tror ni det kan komma sig? Finns det dem som bara läser independentrollspel, fast som ändå inte spelar dem? Varför tror ni i så fall folk gör det?" osv osv osv. Då får alla lägga fram de tankar som kommit fram i den här tråden, bland annat.

När den diskussionen är över, DÅ gör man en poll efter det som kommit fram i ens diskussion. I diskussionen är ju vissa forumsmedlemmar aktivare än andra, men när man sammanställer allt i en poll så blir plötsligt alla röster lika mycket värda. Då kan man se hur det egentligen ligger till. Men pollen i sig bör vara det sista steget i en undersökning. (Nja, det absolut sista är förstås att man analyserar pollresultaten), det är inget man inleder en diskussion med, som sedan får alla att opponera sig mot pollens utformning.

Så tycker iaf jag.

/Rising

Sodivra

Champion
Tyst.. och lyssna:

Kommer ni ihåg den där hjälten i ett barnprogram som alltid sa: "Vad är problemet?" Eller? Kanske inte.. Hehe.

Iallafall, eftersom det nu finns en poll om hur sugen man är på att spela, varför inte följa upp med två för "motivationen" också? Varför man spelar eller varför man inte gör det? Det kan ju tillochmed få den smaskiga effekten att dom som spelar några få indierollspel kan motivera BÅDE varför dom spelar några få, och varför dom inte spelar fler än dom gör.

Lägg upp två polls till alltså, det är mitt råd, Krille.
(Många kommatecken blev det, men vad ska man göra?)

Men det bli ju kul... först förslag från folk om vilka frågor/hur de ska bli formulerade, sedan förkval, kval och återkval för att slutligen bli en riktig poll... :gremcrazy:
Eller har jag glömt något? :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Do it yourself

"Iallafall, eftersom det nu finns en poll om hur sugen man är på att spela, varför följa upp med två för "motivationen" också?"

Äntligen någon som verkar förstå tanken bakom pollen. Jag är inte särskilt intresserad av att få reda på varför folk spelar eller inte spelar indie-rollspel, utan hur gärna och hur mycket.

Morgoth

Swashbuckler
Re: Do it yourself

"Jag är inte särskilt intresserad av att få reda på varför folk spelar eller inte spelar indie-rollspel, utan hur gärna och hur mycket."

Problemet är att jag inte hittade något som passade mig bland dina alternativ. Bland Risings, däremot...

Sodivra

Champion
Eh.. lol? (Redigerad efter upplysning)

Haha, det där var ju ett skrivfel, jag skulle skrivit "varför INTE" :gremsmile:

Edit: Fast iofs: Jag missförstod ditt missförstånd kom jag på nu.. Jag håller ju med om att frekvens och motivering är två olika saker.

Do it yourself? Jag tolkar det som att du föreslår att jag slänger upp pollarna. Okej, ikväll då. Så kan ni komma fram till några extra motiveringsalternativ förutom dom som redan lagts fram. Om ni vill.

Sodivra

Champion
Titta på svaret, bortse från motiveringarna. [ANT]

..Ty dom var tydligen bara där som utfyllnad, och missförstånd uppstod.

Morgoth

Swashbuckler
Re: Titta på svaret, bortse från motiveringarna. [ANT]

"..Ty dom var tydligen bara där som utfyllnad, och missförstånd uppstod."

Helt plötsligt blev det väldigt svårt att välja mellan "Japp" och "Jadå". :gremwink:

Allvarligt talat, vad ska man rösta på om man spelar så mycket man kan, men knappast "alla" eller "en eller två". Jag diggar indie helt enkelt. Det är mitt svar.