Nekromanti Poll: Vilken version var din första?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej! Efter alltför lång frånvaro kommer nu nästa omröstning.

Med tack till Staffan för listan över olika versioner.

Posta gärna och berätta hur er första spelomgång gick till. Om ni minns det, vill säga.

VoteMaster Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Min första omgång

Basic (röda boxen, till och med Companion höll vi på). Tyvärr minns jag inte hur min första omgång D&D gick eller vad den gick ut på. Självklart "spelade" jag igenom det korta introäventyret... med Bargle och den snälla clericen. Vänta förresten... nu minns jag... tror jag. Mitt första D&D-äventyr (i grupp) var The Lost City, ett klassiskt äventyr där man hittar en övergiven underjordisk stad i öknen, och ska utforska den! Det var 1983 eller 1984 eller nått sånt.

Magnus

Boobis

Warrior
Vi spelade bara D&D några sessioner. Jag hittade på ett äventyr och spelledde för några kompisar över sommarlovet, runt 1990 tror jag att det var. Det var Oldtimers svenska översättning. Sen slutade vi spela, och i min andra spelargrupp var det DoD och Mutant för hela slanten.

Sen började vi med D&D3e när det kom ut.

-J

Oldtimer

Slava Ukraini!
Min första version var (givetvis) D&D 1ed (fristående tillägg till Chainmail).

Vi ritade labyrinter på alla rutade papper vi kom över och använde Outdoor Survival som vildmarkskarta, eftersom reglerna sa att man skulle det. :gremsmile:

Men oftast gick man "tre-sex-nio, du står nedanför en trappa, korridor höger-vänster, dörr rakt fram" tills gubben dog 17 våningar längre ner i labyrinten.

/Mikael

P.S.
Vad är det för skillnad på:
D&D 3rd ed, Basic Set (med tillägget Expert Set)
och
D&D 3rd ed, Basic Set (med tillägget Expert Set)
i pollen?

Staffan

Myrmidon
Jag hade den svenska översättningen av D&D Basic set, men tummade aldrig ur och spelade det. Den första versionen som jag faktiskt spelade var AD&D 2nd ed.

DanielSchenström

Swashbuckler
Weee, alla editioner!

Det värmer en gammal veteran.
Jag spelade svenska D&D i 2 år innan jag började med AD&D 1st ed. Jag köpte förstås Dungeon Master's Guide först så det var lite stapplande som blev aningen lättare när Player's Handbook inköptes. Men Gygax språk är inte det enklaste att förstå så det var inte förän 2nd ed dök upp året efter som AD&D kördes på riktigt.

När D&D "3rd ed" dök upp började vi köra det. De flesta kampanjerna är överlag 2nd ed-kampanjer med mycket av detaljerna från 1st ed (som artefakter, örters och ädelsttenars magiska egenskaper, åldersindelningarna med mera). De vanliga "D&D"-kampanjerna har förblivit D&D enbart medan AD&D-kampanjerna utvecklats med varje ny regelbok.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hepp!

Jag trodde du skulle ha spelat sen 74, med Gygax och grabbarna, så encyclopedisk din kunskap kan vara ibland. Se så fel man kan ha, du är ju ny i gården! :gremgrin:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Skillnader

Den ena innehåller en osynlig magisk ring som ger spelaren makten att ta över TSR. Det enda exmplar som nånsin hittades, innehas av Peter Adkinson.

:gremgrin:

M.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det beror förstås helt på hur man ser det. Jag ska berätta hur jag ser det...

För länge, länge sedan (1998) i en källare långt, långt borta satt en pojke framför sin kompis nya 450 mhzare. Han hade fått ett nytt spel som man gärna ville testa. Spelet var Baldur's Gate. Det bästa spelet som någonsin gjorts enligt mig. Det anser jag är den första versionen av DnD, eftersom det var Baldur's Gate som fick mig att börja spela rollspel.

Om inte det räknas så är det DnD 3rd... :gremlaugh:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
AD&D 1st ed (nt)

NT = Normbildande Teknetiumförening

Balderk

Swashbuckler
Första, för mig var...

AD&D 2nd ed! Och det spelade jag för ungefär fem år sedan. Fast jag spelade inte det särskilt mycket, kanske några månader i någon kampanj. Det enda minnet jag har från den kampanjen var faktiskt mitt namn. Scott ivory, som sálla började bryta på skotska när de sa det. Och en sak som hände underkampanjen som är relaterad till namnet, han blev: Scott Ivory: The one and only... Hmm... Det där One and only får ni tolka som ni vill, allt jag säger är att det har med de nedre regionerna att göra.. :gremgrin: (ja, vi gick i sjuan och var ganska så omogna... Fast då var han ju värsta manschovenisten också... :gremwink: )

/Herr Balderk, med nostalgi i blicken :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Re: Hepp!

Nej då, jag är bara en kunskapssvamp som absorberar information från lite varstans och har lätt att komma ihåg obskyra detaljer. Jag är även ninja på TP (av samma orsak), så länge jag slipper den oranga kryptoniten (aka Sport & Fritid).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fanns det inte...

...en klon med AD&D-frågor också? Den skulle jag vilja spela på nått konvent!

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fler frågor

1. Har du det?
2. Om du har det, kan inte du ordna en trivia-omgån på GothCon?

M (förhoppningsfull)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Fler frågor

Jag köpte det tyvärr inte. Det kom ju året efter att jag hade stängt min butik och blivit tvungen att betala för varorna... :gremsmile:

/Mikael