Nekromanti Poll?

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Skulle någon av de stora forumsmästarna vilja jägga in en poll? HAr en liten undran...
Min fråga är
Hur många DoD böcker anser du vara ett minimum för en ny förstagångsspelledare?
Alternativen bör väl vara? 1,2,3,4,5,6,7,8,9, inga, alla, alla inklusiva alla världsböcker scenarion mm...

Jag tror ju att det åtminstone krävs 3, PH DM o MM1(eventuellt fyra, en världsbok) bara en av dem och en ny spelargrupp skulle inte fastna för rollspelet, av olika anledningar...

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Hur många DoD böcker anser du vara ett minimum för en ny förstagångsspelledare?"

Nu tänker jag svara innan själva pollen kommer upp.
Jag tycker definitivt det räcker med en endaste liten bok, Players Handbook. Är det för att testa spelet så är det ju givet att man inte köper fler för det behövs ju inte fler för att spela. Är det för att man "måste" spela det så finns precis allting man behöver i den och ett äventyr från das übernät.
Vill man ha mer så klarar man sig med Dungeon Master Guide också. Där finns fler regler (om man vill ha det), kapitel för att skapa världar (om man vill ha det) och magiska prylar (om man vill ha det). Monster finns ju i PHB.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag håller med. Om jag skulle spelleda D&D skulle jag till och med aktivt låta bli att skaffa mig mer material än Players Handbook (möjligen med undantag för en världsbok, men jag skulle hålla mig borta från allt med extra regler, extra prestige classes och annat gunk). Players Handbook innehåller faktiskt allt man behöver.

/tobias

G

Guest

Guest
Minimum som krävs vs Vilka BÖR köpas

Hej!

Minsta tänkbara antal är 2: PH och DMG. Utan dessa går det ju inte spela helt regelmässigt.

Jag skulle däremot rekommendera alla att därtill köpa MM och ytterligare en kampanjvärldsbok, typ Forgotten Realms eller Dragon Lance. Detta för att få ut bästa möjliga känsla för D&D till minsta möjliga kostnad. Så det bästa rådet vore 4 böcker.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Trettionio …

Självklart måste man besitta Player's Handbook, Dungeon Master's Guide, Monster Manual, Monster Manual II, Monster Manual III, Fiend Folio, Complete Divine, Complete Warrior, Expanded Psionics Handbook, Draconomicon, Book of Exalted Deeds, Book of Vile Darkness, Miniatures Handbook, Savage Species, Deities and Demigods, Manual of the Planes, Planar Handbook, Arms and Equipment Guide, Unearthed Arcana, Races of Stone, Frostburn, Eberron, Forgotten Realms, Faiths and Pantheons, Magic of Faerûn, Lords of Darkness, Monsters of Faerûn, Oriental Adventures, Creatures of Rokugan, Magic of Rokugan, Hero Builder's Guidebook, Sword and Fist, Tome and Blood, Enemies and Allies, Stronghold Builder's Guidebook, Masters of the Wild, Song and Silence, Defenders of the Faith och Book of Challenges för att kunna spela D&D fullt ut.

Och så en spelledarskärm, rollformulär och några äventyr förstås.

Eller?

<font size="1">EDIT: Absolut INTE ändrad av Dante 2004-09-17.</font size>

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Trettiosju …

..., Draconomicon, Book of Exalted Deeds, Book of Vile Evil, Miniatures Handbook, Savage Species, Deities and Demigods, ...
Jaså har Book of Vile Evil kommit ut nu? :gremlaugh: Eller har du bara inte hunnit tagit knepet "Advanced Improved Skriva Listor Från Minnet" än? :gremooo:

Självklart har du rätt att man behöver de där som minst i alla fall. :gremsmirk:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag förstår inte …

… alls vad du menar. :gremconfused:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Sneak Attack! [ANT]

Why you sneaky little...! :gremshocked: Det där var en +5d6 sneak attack det. Mitt mellan skuldrorna mina. :gremfrown:

entomophobiac

Low Prep High Play
Två

I min mening räcker det med två. Player's Handbook och en världsbok.

Varför? Jo, för att Monster Manual och framförallt Dungeon Master's Guide är böcker jag knappt använder överhuvudtaget. Visst - de är bra att ha, men som förstagångsspelledare är det nog sak samma.

Det du behöver är drösvis med fantasi och intresserade spelare. Något som jag inte hittat för några rimliga priser ännu...