Nekromanti Pompedia

Skuggvarg

Hero
Re: Undviker Pompedia

Naturligtvis överdriver jag (jag var på lite taskigt humör just då, tror jag). Men faktum kvarstår: Jag är totalt ointresserad av Pompedia, tills de visat upp mer material ur spelet (det har jag också påpekat för dem), jag gillar inte namnet, och jag gillar inte kombinationen fantasy+humor. Fantasy kan vara humoristiskt, men det känns fel om man redan från början förutsätter att det ska vara det.

Min ärliga åsikt är att jag inte kommer bli intresserad av spelet oavsett om de presenterar material eller ej, standardfantasy är helt enkelt inte min grej.
Och trots att jag frågat många gånger har du fortfarande inte talat om vilken sorts spel du vill spela, så nu får du faktiskt tala om det.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero

Förhoppningsvis hittar de till det här forumet och svarar på våra frågor, vore hur kul som helst att få veta mer.
Då kan vi ju lika gärna visa dem vägen hit, om de inte redan varit här. Maila info@qairosgames.com och tala om för dem att komma hit. Själv orkar jag inte ödsla mer energi på Pompedia.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero

Jag tror att den som gjort Pompedia hade duktigt mycket pengar och struntade i att det redan fanns tillräckligt mycket fantasy. Personen tyckte att han gjort ett bra jobb, ville se Pompedia gå i tryck och gjorde slag i saken. Skulle inte förvåna mig om boken inte ens korrekturlästs, vilket verkar vara ganska vanligt när det är en enskild person som står bakom hela projektet (det gäller alltså böcker och annat också).

/Skuggvarg

Kornella

Warrior

"Och trots att jag frågat många gånger har du fortfarande inte talat om vilken sorts spel du vill spela, så nu får du faktiskt tala om det."

Det finns flera anledningar till att jag helst inte pratar om mina egna preferenser. Den främsta är att många kan ta väldigt illa vid sig om man tycker något som de inte tycker. En annan anledning är att jag inte känt efter ordentligt, och har egentligen ingen uttänkt "programförklaring", jag bara vet vad jag själv gillar och inte gillar. Dessutom vill jag inte verka vara en snobb eller "försöka vara intressant". Därför håller jag min personliga smak för mig själv (och för min sambo).

Jag antar att jag inte heller är så förtjust i rollspel som de verkar vara tänkta att spelas, utan jag är intresserad av helt andra saker. För mig handlar det om att uppleva och upptäcka andra tider och kulturer. Att leva sig in och verkligen känna hur det är att vara någon annan från en annan tid och med helt andra värderingar och en annorlunda världsbild.

Däremot anser jag fenomenet rollspel vara ett utmärkt redskap för själva upplevandet som jag är intresserad av. Vardagsliv och drama är två ingredienser jag föredrar i rollspel framför action och "röj". (Det är antagligen av samma anledningen jag inte heller gillar actionbiofilm.)

Jag gillar helt enkelt inte konventionella rollspel, men för jag har för all del inget emot om du eller någon annan gillar det. Det är inte så att jag vill rollspela Lars Norén-pjäser och ångestdrypande friformsscenarion, utan jag vill uppleva mer jordnära tidsresor och intressanta relationer i en annan tid på en annan plats. Konceptet med ett äventyrargäng som utsätts för problem av olika slag som de sedan löser efter bästa förmåga intresserar inte mig. Dessutom föredrar jag bara en eller högst två spelare och en spelledare för bästa effekt.

Naturligtvis har jag inget emot att spela "vanligt" rollspel någon gång, men lusten verkar inte riktigt infinna sig längre. Dessutom är lusten att spela rollspel mycket mindre än att fantisera om och skapa rollspel. Sist men inte minst så är rollspel bara en väldigt liten del av alla mina intressen. Det betyder inte att jag är obetydligt intresserad av rollspel, rollspel är tvärtom den röda tråden som binder ihop alla mina intressen. Det kanske därför jag är så himla förtjust i independent-hobbyn?

Standardfantasy alla varianter av det anser jag vara direkt avtändande. Jag ogillar också jämförelsen mellan film och rollspel och förstår inte den kopplingen alls, men jag har inget emot om du eller någon annan ser rollspel på det viset. Slutligen så har jag annat för mig som jag hellre sysslar med än att spela rollspel, dessutom är jag ganska slapp.;)

Men nu inser jag att jag kanske inte svarat på frågan om "vilken sorts spel" jag föredrar att spela, men så får det väl förbli, antar jag;).

Nella

Skuggvarg

Hero

Den främsta är att många kan ta väldigt illa vid sig om man tycker något som de inte tycker.
Tänker du så kan man börja undra varför du överhuvudtaget diskuterar på forumet. Det finns alltid minst en person som inte tycker som du tycker. Det är en risk man får ta när man blandar sig i diskussioner, och som ursäkt betraktat är ditt svar alltså ytterst tveksamt.

Jag ogillar också jämförelsen mellan film och rollspel och förstår inte den kopplingen alls, men jag har inget emot om du eller någon annan ser rollspel på det viset.
Hur kan du inte förstå den kopplingen? Om du ser på en film och identifierar dig med huvudpersonen och lever dig in i filmen, så är det samma sak som att du spelar rollspel och lever dig in i din rollperson. Apropå hur du vill spela rollspel och vilken sorts rollspel du vill ha, så förstår jag inte varför du inte kan spela den sortens rollspel? Om det är resor, upptäcktsfärder och kulturutbyten du vill ha ut av ditt rollspelande, så är det väl bara att försöka skramla ihop en grupp rollspelande tjejer (okej, ganska svårt) som tycker likadant. Det kanske till och med är så att du just har beskrivit i ord vad de flesta tjejer faktiskt vill ha ut av rollspel, och då är det inte längre särskilt svårt att förstå varför tjejer inte spelar rollspel.
Du ska naturligtvis spela rollspel, och spela det på det sätt du vill spela, för att du ska få ut maximalt nöje av ditt spelande. Se till att hitta en SL (eller var SL själv) och spelare som tycker likadant, plocka fram vilket jämra rollspel som helst (uppenbarligen inget fantasyspel dock, eftersom du fann det avtändande) och sätt igång och börja spela.
Det verkar nästan som om du tror att det är regelboken som bestämmer hur spelet ska spelas.

/Skuggvarg

Kornella

Warrior

"Tänker du så kan man börja undra varför du överhuvudtaget diskuterar på forumet. Det finns alltid minst en person som inte tycker som du tycker. Det är en risk man får ta när man blandar sig i diskussioner, och som ursäkt betraktat är ditt svar alltså ytterst tveksamt."

Ja, att du mer eller mindre krävde en offentlig förklaring av mig, samt att du sade att du frågat många gånger och jag inte velat svara, är väl bara det ett tecken på att jag inte är så intresserad av att dela med mig av vad jag gillar för slags rollspel. Med andra ord du var tvungen att dra det ur mig. Dessutom vill jag påpeka att mitt ringa deltagande (=få postningar) på dessa forum också är ett tecken på att jag faktiskt inte är så intresserad av att dela med mig om vad jag själv tycker. Faktum är att jag är här igen för att jag blivit uppmanad och uppmuntrad till det av andra forumsbesökaer och jag är fortfarande inte säker på om jag är intresserad av att fortsätta skriva på forumen.

Jag vill absolut inte såra någon eller riskera bråk eller diskussion som "tvingar" mig att delta med ett större antal postningar, därmed avhåller jag mig för att dryfta mina mer kontroversiella åsikter.

Men du har rätt i en sak: "varför du överhuvudtaget diskuterar på forumet" - det undrar jag egentligen också. Jag är tyvärr ointresserad av det mesta som diskuteras och känner mig inte riktigt hemma här. Men jag tänker inte låta det hindra mig om det väl dyker upp en intressant diskussion jag vill delta i.

Att du överhuvudtaget betraktar min "ursäkt" som "ytterst tveksamt" gör mig bara ledsen, men du behöver inte tro mig.

"Hur kan du inte förstå den kopplingen? Om du ser på en film och identifierar dig med huvudpersonen och lever dig in i filmen, så är det samma sak som att du spelar rollspel och lever dig in i din rollperson."

Jag anser inte att film är en bra förebild för hur man spelar rollspel, med en början och ett slut och en kamp på vägen dit, och förhoppningsvis en slutstrid. Att man dessutom anammar ett filmisk stil och stuk går bara inte hem i rollspel anser jag. Då ser jag hellre en film än simulerar en film. Rollspel är däremot ett helt annat medium för mig.

"Apropå hur du vill spela rollspel och vilken sorts rollspel du vill ha, så förstår jag inte varför du inte kan spela den sortens rollspel?"

Det finns inga rollspel som funkar anser jag. Givetvis blir alla rollspel bara vad man gör dem till men jag prioriterar i så fall andra saker hellre än att spela rollspel.

"Om det är resor, upptäcktsfärder och kulturutbyten du vill ha ut av ditt rollspelande, så är det väl bara att försöka skramla ihop en grupp rollspelande tjejer (okej, ganska svårt) som tycker likadant. Det kanske till och med är så att du just har beskrivit i ord vad de flesta tjejer faktiskt vill ha ut av rollspel, och då är det inte längre särskilt svårt att förstå varför tjejer inte spelar rollspel."

Jag tror inte min syn skulle vara typisk kvinnlig syn på hur man vill spela rollspel. De tjejer jag känner till inom hobbyn vill som de flesta killar ha sådant som de flesta rollspel är konstruerade för, alltså spela äventyr och liknande.

Att det är så få tjejer i rollspelshobbyn tror jag beror på flera saker. Rollspelens utformning (bild och språk) tilltalar främst unga pojkar. (Jag tror exempelvis inte att många vuxna skulle finna ett standardmässigt rollspel speciellt intressant, oavsett kön, såvida man inte redan är rollspelare sedan tidigare.) Jag försöker dock inte påstå att jag skulle vara mer "vuxen" än någon annan här på forumet.

"Du ska naturligtvis spela rollspel, och spela det på det sätt du vill spela, för att du ska få ut maximalt nöje av ditt spelande. Se till att hitta en SL (eller var SL själv) och spelare som tycker likadant, plocka fram vilket jämra rollspel som helst (uppenbarligen inget fantasyspel dock, eftersom du fann det avtändande) och sätt igång och börja spela.
Det verkar nästan som om du tror att det är regelboken som bestämmer hur spelet ska spelas."

Jag finner STANDARDfantasy vara avtändande, men jag anser däremot viss fantasynivå vara nödvändigt för att det skall vara möjligt att spela intressant rollspel för högsta möjliga inlevelseförmåga.

Av alla de hundratals rollspel vi omsätter på Legend Hobbyspel så har väl endast em handfull varit sådana som jag själv hade kunnat tänka mig att spela, men det känns aldrig som om spelen håller i det långa loppet. Jag hinner alltså tröttna på dem redan innan jag hunnit börja spela.

Som jag sagt tidigare så är lusten att spela rollspel i sig är ganska svag och jag tänker inte tvinga mig att börja spela igen bara för att jag "måste" spela rollspel. Vi får väl se vad som händer i framtiden, jag har ett par rollspelsprojekt på gång. Och det är just det jag gillar med rollspelshobbyn, friheten att skapa och fantisera ihop världar. Det känns mest som att jag har tagit en "semester" från rollspelandet och lär ha det även en tid framöver.

Sist men inte minst måste jag medge att jag tycker det känns väldigt konstigt att jag känner att jag behöver motivera mina privata åsikter, speciellt som jag inte försöker tvinga dem på någon annan. Det är istället sådana här "förhör" som gör att jag inte är speciellt intresserad av att uttala mig på forumet.

Nella

Skuggvarg

Hero

jag är fortfarande inte säker på om jag är intresserad av att fortsätta skriva på forumen
Tja...jag och säkert många andra med mig, uppskattar dina inlägg. Sen får du väl själv bestämma hur du vill göra.

Att du överhuvudtaget betraktar min "ursäkt" som "ytterst tveksamt" gör mig bara ledsen, men du behöver inte tro mig.
Jag tyckte faktiskt inte att det var en bra ursäkt, men jag ville å andra sidan inte såra dig heller. Vill jag få ett svar, drar jag mig inte för att provocera.

Sist men inte minst måste jag medge att jag tycker det känns väldigt konstigt att jag känner att jag behöver motivera mina privata åsikter, speciellt som jag inte försöker tvinga dem på någon annan. Det är istället sådana här "förhör" som gör att jag inte är speciellt intresserad av att uttala mig på forumet.
Det som stör mig är att du å ena sidan klankar ner på fantasyrollspel och andra rollspel, men å andra sidan inte talar om vad du själv skulle uppskatta. Du säger att du inte vill göra folk förargade eller upprörda, men att du säger A utan att säga B gör faktiskt mig lite förargad. Och det är sånt man får räkna med på debattforum, att folk tar åt sig, tycker olika, och vill diskutera. Det är väl inte så svårt att förstå att när du säger att du inte gillar den sortens rollspel som finns, så blir jag nyfiken och frågar dig vad du då gillar. När du sen bara ger mig kryptiska svar, är det väl inte underligt att jag blir irriterad?

/Skuggvarg