Nekromanti Populära raser

AnVili

Warrior
Alla jagh känner kör bara med alver eller dvärgar.............och jag med en missla........ :gremcrazy:

Vad för raser spelar ni med?

swazze

Swordsman
Jag och mina spelare kör nästan uteslutande med människor av den anledningen att jag bara skrivit äventyr för människor samt att de färdigskrivna äventyren jag har spelat/spellett har blivit mest logiska så (alla bör vara av samma ras i en grupp om det inte finns någon speciell anledning och den hittar man inte i ett vanligt färdigskrivet äventyr). De olika raserna blandar sig inte sådär jätteofta eftersom det är ganska frostiga relationer mellan dem. Ska man köra exempelvis med alver så ska det vara ett utpräglat alväventyr och inget annat.

AnVili

Warrior
hmmmm......................

I min spel grupp är det både alver och dvärgar och misslor.................... och det funkar inte det blir bråk hela tiden................

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Social kompetens

I min spel grupp är det både alver och dvärgar och misslor.................... och det funkar inte det blir bråk hela tiden................
Då kanske man ska ta ett steg tillbaka och fråga sig varför dessa personer hänger ihop över huvud taget. De måste ju ha någon anledning att umgås med varandra. I vart fall borde rollpersonerna ha sådana personligheter att de kan umgås med individer från andra folkslag utan att starta bråk, om man nu har en blandad grupp. Annars är det väl lika bra att upplösa den och starta om med rollpersoner som står ut med varandra.

/tobias

AnVili

Warrior
Re: Social kompetens

Ja det undrar jag med men vi har kommit överens om att ingen ska köra med dvärgar så att det blir nog mindre bråk nu..........bara alver en människa och en missla......... :gremgrin:

Själv spelar jag alla raser, med människor och marnkah-tiraker som favoriter.
Alver ser jag som något som tar väldigt mycket ansträngning och eftertanke att spela och jag skulle egentligen fråga de som vill spela alv om de hade tänkt spela på ett "ordentligt" sätt, eller om det bara är en människa med spetsiga öron.

AnVili

Warrior
Jag märker ingen skillnad när dem spelar människor eller alver.

Det är nog lite konstigt. :gremconfused:

hraufnir

Swordsman

Det beror ju iofs på vad det är för sorts gräl... gräl inom ett "coterie" är vanligt, men är det "jag ska döda dig"-gräl eller... "nu snodde du sista ostbiten igen"-gräl?

Alharra

Warrior
Verkar vara sanna karaktärsspelare du umgås med :gremgrin:

Du borde nogförsöka ta ett snack med hela din spelgrupp. Innan trodde jag bara det var spelledaren som var besvärlig. Men vill de inte spela som du gör så bör du nog se dig om efter andra spelgrupper.

[EDIT]Hmm. Såg inte din andra post om den bra SLn. Försök få honom att spelleda mer då?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vad är det för fel på helt vanliga människor?

Faktiskt. Folk verkar vara stirra sig så blinda på dvärgar, alver, misslor, tiraker, fan och hans moster så att de glömmer människorna. Jag lirar så gott som uteslutande människor och i våran nuvarande Eonkampanj så gör alla andra det också. I våran uppkommande kampanj så spelas det 3 människor och 1 alv.

/Naug, folkfronten för människors rätt i fantasy :gremlaugh:

Bäver

Veteran
Ett steg i lirarens utveckling

Klart att en rollspelsgrupp består av alla möjliga raser, för vem fan vill vara människa? Det är man juh ändå till vardags. Fast sedan börjar man lira och inser att alvens mobbande av dvärgens kortet och dvärgens klagande på "fladderöra" blir ganska tråkigt i längden. Då det t.o.m. kan sinka äventyret.

Eller så inser man efter ett tag att det inte är så kul att lira olika raser, för om spelledaren då är lite hård så skall man bemötas av världen så som den ser på dig.
D.v.s. alla i Mundana kanske inte har sett en alv och kanske rentav blir lite förskräckta av denna sagornas varelse.
Eller vem litar på en Tirak vid första mötet? få. Speciellt inte en köpman. Därav kan de få det väldigt jobbigt i en männsklig by, då de inte kan köpa mat eller husrum. Man kanske till och med tvingas lägga benen på ryggen eftersom männen i byn kommer med högafflarna i högsta hugg.

Det jag vill säga med detta är att när man testat med tillräckligt många raser i en grupp kommer spelarna med tiden att inse att männsika är det ultimata. Just för att dem är de vanligaste och kan därför röra sig i världen ganska obemärkt. Sedan kanske inte alla måste lira männikor jämt, men något bra att ha i bakhuvudet är att en grupp bör bestå av högst en individ med annan ras än de andra. För då kan man fortfarande lira på, och de andra kan stötta "utbölingen" när samhället misstror honom.

Sedan kan man om man vill göra en grupp där alla är av olika raser för att ge rollspelandet en utmaning, men det är en annan sida av myntet.

Johan K

Gammal & dryg
Den man trivs med...

Just det där om valet av rollspersoner är nog högst personligt. Misstänker att efter ett antal års spelande så har man nog hittat vad man gillar att spela. Tror att det är bra at testa lite olika karaktärer & sådant innan man börjar att hårddra vad man gillar bäst.
För min del så gillar jag att spela dvärg, det känns som det passar in mest på en själv.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Anledningarna kan vara flera, vissa ser att en viss ras ger fördelar inom ett visst yrke eller liknande. Till exempel blir dvärgar med sin kraftiga fysik mer uthålliga och motståndskraftiga krigare, varför en person som vill spela krigare väljer att spela dvärg. En annan anledning kan vara att de helt enkelt tycker att en viss ras har en personlighet som passar dem bra. Det är till exempel därför jag gillar sanarialver, då jag gillar att vara arrogant och överlägsen när jag spelar (förhoppningsvis inte i verkligheten) samtidigt som jag inte gärna vill hetsa upp mig särskilt mycket. Andra favoriter, då man är i rätt regioner och med rätt personer, är drezindvärgar, cirefalier och darkener. Dock blir det mestadels vanarer, då detta är det vanligaste i de hittills beskrivna områdena.

Ceram

Hero
vi lirar mest människor. Cirefalier, asharier, soldier är vanligt förekommande. en spelare vill gärna spela alver men får oftast inte för mig. Däremot har vi en renodlad léaram grupp där alla spelar den som människor :gremfrown:. Dvärgar har förekommit men tiraker är mer sällsynta än jag skulle vilja, ingen har spelat en vettig tirak någonsin...

Nightowl

Champion
Misslor är bäst...

...för man kan tillaga dem på så många sätt och det blir ändå gott! :gremtongue:

Alver är också ganska OK men smaken förstörs lätt om man kryddar dem. Tiraker däremot mår bara bra av lite peppar. Människor är bäst stekta, men man skall akta sig för människorhanar för de smakar bara testiklar. De passar mest till pölsa. :gremcrazy:

Dvärgar måste man torka i en månad och förvälla i tre timmar eller om det var tvärt om, annars är de oätliga, och det låter alldeles för jobbigt, så jag vet inte... :gremconfused:

Erik, förnekar sig inte.

Xèrion

Veteran
Jag fördrar alver...tycker dom är gansak roliga att spela...

men men...i min grupp så är människor dominerande( kanbero på att våra äventyr oftast är förlagda till Ashrina halv ön mänskliga delar)

vanarer i synnerlighet...någon enstaka cirefalier och nå alv...tiraker har inte kommit på fråga än...vet ej varför ?

dvärgar däremot är yterst sällsynta =)

Re: Misslor är bäst...

Dvärgar borde man väll klippa håret av och sen hänga ordentligt så att de mörar till sig? När de får ett nytt skägg borde de vara lagom...

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Misslor är bäst...

Med dvärgar följes lämpligen fasanprincipen, det vill säga att man hänger dem i skägget tills det lossnar. Då är de möra nog.

Sankt Creigh

Warrior

Instämmer, man får ju anpassa spelgruppen efter dess individer. Det där lät ju inte direkt som den ultimata gruppen...

Visserligen så är det i de flesta fall svårt att spela ex. dvärg och alv i allmänhet, thism och henéa då i synnerhet.