Nekromanti Populärt rollspel...

Emil

Hero
Nu kommer säkert någon skrika åt mig att jag är petig eller liknande, men är det inte lite missvisande att framhöja DoD som "Sveriges populäraste rollspel"? Inte nog med att den nya versionen, enligt mig, är ett helt nytt spel och inte har mycket med det gamla att göra. Det är dessutom lite dumt med tanke på att forumet precis under har dubbelt så många posts...

Jag föreslår helt enkelt att denna beskrivning förändras så att den helt enkelt inte innehåller "populäraste".

Någon emot?

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>

Riddaren

Swashbuckler
"Nu kommer säkert någon skrika åt mig att jag är petig eller liknande, men är det inte lite missvisande att framhöja DoD som "Sveriges populäraste rollspel"? Inte nog med att den nya versionen, enligt mig, är ett helt nytt spel och inte har mycket med det gamla att göra. Det är dessutom lite dumt med tanke på att forumet precis under har dubbelt så många posts..."

Drakar och Demoner är det populäraste, det går inte att säga emot. Det har med att det har funnits mycket längre, mer användare m.m. Däremot är EON, det just nu, pga att det är nytt (relativt), har mycket tillbehör och det rör sig.

Däremot håller jag helt med dig att DoD v.6 inte är DoD, utan ett helt nytt spel. Alltså kan inte benämningen populäraste användas till detta spel.

Skillnaderna är för stora mellan tidigare DoD och den nya DoD v.6 för att det skall kunna klassas som samma spel, med ändringar, för det enda som nästan är detsamma är namnet.

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Johan K

Gammal & dryg
Du har en viss poäng där.
Jag skulle vilja säga att det finns många bra rollspel, men just DoD är bland det bästa som har givits ut.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Azagthoth

Myrmidon
Det är svårt att mäta popularitet. Den kanske enklaste metoden (när det gäller produkter) är att kolla försäljningssiffror. Då är Drakar och Demoner Sveriges populäraste rollspel. Ett annat sätt är att se vilket spel folk som inte spelar nämner när de skall nämna ett rollspel. Där skulle jag tro att minst sju av tio säger Drakar och Demoner.

Att den nya versionen av Drakar och Demoner inte längre anses vara Drakar och Demoner får vara upp till de som tycker detta. Spelen heter i alla fall samma sak, och det skulle bara se löjligt ut att ha två Drakar och Demoner-forum, ett för Targets spel och ett för Riotminds.

Eon-forumet må ha betydligt fler inlägg, men Drakar och Demoner-forumet har fler inlägg per dag än Eon-forumet sedan någon månad (kanske ännu längre tid) tillbaka.

/Azagthoth

Riddaren

Swashbuckler
"Det är svårt att mäta popularitet. Den kanske enklaste metoden (när det gäller produkter) är att kolla försäljningssiffror. Då är Drakar och Demoner Sveriges populäraste rollspel. Ett annat sätt är att se vilket spel folk som inte spelar nämner när de skall nämna ett rollspel. Där skulle jag tro att minst sju av tio säger Drakar och Demoner."

Det är svårt att mäta det ja, men att skriva "det populäraste rollspelet från Riotminds", är ju lite felvisande, då Riotminds endast givit ut en produkt, som inte ens funnits en månad ens.

Riddaren

Azagthoth

Myrmidon
Det är svårt att mäta det ja, men att skriva "det populäraste rollspelet från Riotminds", är ju lite felvisande, då Riotminds endast givit ut en produkt, som inte ens funnits en månad ens.

Vi tar och läser lite längre på forumsbeskrivningen:

...På forumet kan man diskutera allt som rör spelet, både äldre utgåvor och den nya.

Forumet är alltså till för alla versioner av rollspelet som går under namnet Drakar och Demoner, och som jag tidigare skrev så är (med diverse tekniker för att mäta popularitet) Drakar och Demoner det populäraste rollspelet i Sverige.

/Azagthoth

Riddaren

Swashbuckler
"Drakar och Demoner det populäraste rollspelet i Sverige."

Jag säger inte emot dig på den punkten, men att lägga populäriteten ihop med Riotminds. Då DoD alltid tidigare är utgiven av Äventyrsspel/Target Games, det är det som är det populära. Hur den nya versionen som egentligen bara har namnet gemensamt blir lika framgångsrikt vet vi icke.

För som det står nu är det, det populäraste spelet som har gjorts i Sverige av Riotminds, vilket är en direkt felaktighet och lögn. Det enda som är sant är att de äger rättigheterna idag och har gjort en ny version. Men den är inte synonym med DoD och tidigare versoner att den kan klassas som populärast.

Riddaren

Gardener

Champion
Jag erkänner att det var jag som författade beskrivningen till DoD-forumet och den kanske inte var helt perfekt skriven men jag tycker detta bara är töntigt påpekande av ord.

Drakar och Demoner ges numera ut av Riotminds, därför nämns de i beskrivningen, Drakar och Demoner kan enligt flera sätt att se på saken räknas som det populäraste svenska rollspelet och forumet är till för diskussion för alla versioner av Drakar och Demoner. Dessa saker nämns i beskrivningen och är korrekta, sen kan man feltolka det om man vill eftersom den inte skrevs för att klara bombardemang av ordbögerisalvor.

Ingen klagade på att det stod att Drakar var det populäraste spelet förut och alla de gamla versionerna är fortfarande precis samma sak. Just nu ges dock en ny version av rollspelet ut av företaget Riotminds och det är de som supportar spelet, därför står de med i beskrivningen.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

Azagthoth

Myrmidon
...Just nu ges dock en ny version av rollspelet ut av företaget Riotminds...

...vilket kommer leda till än större popularitet. Annars vet jag inte riktigt vad jag skall säga, Gardener lade fram det jag skulle säga ganska bra faktiskt. Så det här är väl ett av de onödigare inläggen i forumens historia...

/Azagthoth

Rosen

Myrmidon
<I>För som det står nu är det, det populäraste spelet som har gjorts i Sverige av Riotminds, vilket är en direkt felaktighet och lögn.</I>

Vadå, har du sett nåt <B>annat</B> spel som Riotminds har gjort i Sverige, som är mer populärt? (-:

--
Åke

Emil

Hero
Det är svårt att mäta popularitet. Den kanske enklaste metoden (när det gäller produkter) är att kolla försäljningssiffror.

Ok, då säger vi att Tetris är populärare än Diablo II, eftersom det med stor sannolikhet köpts och spelats av fler personer...

Då är Drakar och Demoner Sveriges populäraste rollspel. Ett annat sätt är att se vilket spel folk som inte spelar nämner när de skall nämna ett rollspel. Där skulle jag tro att minst sju av tio säger Drakar och Demoner.

Men detta är ju knappast något bra sätt att avgöra saker på. Skulle folk som inte spelat ett spel avgöra vad de som spelar det tycker om det? Hör du inte själv hur dumt det låter...?

Att DoD sålt mer än alla andra svenska spel är väl inte så konstigt med tanke på att det funnits längre än alla andra svenska rollspel. Så frågan är hur man ska avgöra vad som är mest populärt i nuläget. Mitt svar på detta är att det inte går att avgöra på något säkert sätt och därför bör denna formulering strykas.

/Emil

Emil

Hero
Jag erkänner att det var jag som författade beskrivningen till DoD-forumet och den kanske inte var helt perfekt skriven men jag tycker detta bara är töntigt påpekande av ord.

Är det fånigt att påpeka att ni skriver något som egentligen inte går att bevisa. Att DoD länge varit det populäraste rollspelet eftersom det inte funnits några konkurrenter kan man inte förneka, men idag när det finns gott om spel på marknaden och DoD 6 bara är ett produktmärke och inget klassiskt DoD så är saken en annan. Jag anser inte att det går att kora något "populäraste rollspel" och därför bör formulering ändras.

Ingen klagade på att det stod att Drakar var det populäraste spelet förut och alla de gamla versionerna är fortfarande precis samma sak. Just nu ges dock en ny version av rollspelet ut av företaget Riotminds och det är de som supportar spelet, därför står de med i beskrivningen.

Har inte läst det tidigare, eftersom det inte legat längst upp på forumssidan särskilt länge...

/Emil

Azagthoth

Myrmidon
Ok, då säger vi att Tetris är populärare än Diablo II, eftersom det med stor sannolikhet köpts och spelats av fler personer...

Med denna mycket enkla och för övrigt allmänt accepterade princip så är det mycket riktigt så. Tetris är populärare än Diablo 2.

Men detta är ju knappast något bra sätt att avgöra saker på.

Jag sade aldrig att det var ett bra sätt, jag sade att det var ett sätt.

Skulle folk som inte spelat ett spel avgöra vad de som spelar det tycker om det? Hör du inte själv hur dumt det låter...?

"Populär" är bland annat synonymt med "Folkligt". Den metod som du tycker är "dum" mäter just "folkligheten" som Drakar och Demoner har.

Att DoD sålt mer än alla andra svenska spel är väl inte så konstigt med tanke på att det funnits längre än alla andra svenska rollspel.

Så du anser att det är orättvisa villkor? Bara för att DoD lanserades först så är det inte rättvist mot de andra spelen att konstatera att det sålt mest? Vart vill du komma med det?

Så frågan är hur man ska avgöra vad som är mest populärt i nuläget.

Varför är det frågan? Texten avslöjar ingenting om tidsintervallen. Kanske är vi inte ute efter vilket spel som är populärt i nuläget, utan vilket spel som är populärast sedan rollspelen slog igenom i Sverige. Då är DoD tveklöst det mest populära spelet (har det sålt mest har det rimligtvis spelats mest och av flest också).

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Är det fånigt att påpeka att ni skriver något som egentligen inte går att bevisa.

Det går att bevisa, det är bara du som vägrar acceptera bevisen på grund av något som jag tyder som "orättvisa villkor". Varför skulle man inte kunna avgöra vad som är populärt via försäljningssiffror?

...DoD 6 bara är ett produktmärke och inget klassiskt DoD...

Mig vetes (jag kan inte vara säker, jag har inte sett spelet själv) så är DoD 6 ett fullständigt rollspel, inte ett produktmärke. Sedan så är forumet till för alla versioner av spelet, således adderar vi populariteten bland alla versionerna.

Jag anser inte att det går att kora något "populäraste rollspel" och därför bör formulering ändras.

Vi anser att det (med hjälp av en enkel och allmänt accepterad metod) går att kora vilket spel som är populärast. Du förkastar dock denna metod, detta kan vi inte göra någonting åt.

/Azagthoth

ripperdoc

Myrmidon
Eon-forumet må ha betydligt fler inlägg, men Drakar och Demoner-forumet har fler inlägg per dag än Eon-forumet sedan någon månad (kanske ännu längre tid) tillbaka.</I>

Nu tänkte jag vara petig såhär på kvällskvisten. Vände inte du på allt nu? Var det inte intressant vad som var populärast genom tiderna, snarare än just nu? Så populäraste forum är ju Eon. Men detta är tämligen ovidkommande när allt kommer omkring, som hela den här diskussionen.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Krellh

Warrior
Så det här är väl ett av de onödigare inläggen i forumens historia...

Är det? Jag håller helt med Emil i den här frågan, och jag vet att jag absolut inte är ensam om det.
Grejen är ju den, att det DoD som Riotminds ger ut inte har något annat än namnet gemensamt med tidigare versioner av DoD, och just därför bör formuleringen ändras.

Förresten, är det bara jag som inbillar mig, eller var detta ett känsligt ämne? Tonen blev snabbt ganska stingslig från vissa håll...

/Tobbelobbe

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Jag håller med både Tobbe och Emil i denna fråga.

<I>"Förresten, är det bara jag som inbillar mig, eller var detta ett känsligt ämne? Tonen blev snabbt ganska stingslig från vissa håll..."</I>

Det verkar så...

You are victim of the random .sig

Azagthoth

Myrmidon
Nja, jag lade till en slutknorr som påpekade att Emils starkaste (?) argument i dagsläget inte stämmer.

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Betänk skillnaden på "inlägg" och "tråd". Ett "inlägg" är en del av en "tråd". Alltså kan en "tråd" vara viktig, men innehålla ett onödigt "inlägg". Mitt inlägg du svarade på anser jag var väldigt onödigt, det tillförde inte debatten särskilt mycket.

Det jag skulle kunna tänka mig ändra i formuleringen är att göra om den så att "av Riotminds" och "populäraste" inte står i samma mening. För att (alla versioner med namnet Drakar och Demoner räknade) säga att DoD är det populäraste rollspelet i Sverige är inte en lögn.

Angående tonen, jag tycker också att det är lite ordbögeri att bli kinkig över en sådan löjlig sak. Ungefär lika skoj som att börja bråka om regler i en spännande slutstrid.

/Azagthoth

Är det fånigt att påpeka att ni skriver något som egentligen inte går att bevisa

JA!!!!

jag fattar inte hur du orkar bry dig. Det kanske är dags att lägga upp ett paragrafryttar-/besserwisser-forum för dylika diskussioner.

Willie

"Bite me dough boy!" - Mimi i The Drew Carey show