Nekromanti Populärvetenskap åt Dnalor

Man Mountainman

Storsvagåret
Tjo!

På senare tid har jag börjat läsa mycket populärvetenskap, och jag skulle gärna vilja ha lite hjälp att hitta intressanta titlar. "Din favorit"-trådar tenderar att vara uppskattade, och sålunda tänkte jag att jag skulle kombinera nytta med nöje och ha er att redogöra för era populärvetenskapliga favoriter.

I den mån ni är intresserade av att vara mig behjälpliga så är det här vad jag är ute efter; jag är särskilt intresserad av böcker om biologi, psykologi och kognitionsvetenskap, paleoantropologi, lingvistik, filosofi, vetenskapshistoria och flummiga tvärvetenskapliga utsvävningar ála "Kvarken och Jaguaren". Tips på böcker inom andra ämnen är också välkomna, men historia och ekonomisk och politisk vetenskap är benägna att få mina ögonlock tunga. Särskilt gillar jag böcker som driver en tes eller förespråkar någon ny teori, snarare än att bara redogöra för etablerat vetande inom ett visst fält.

I den mån ni helt enkelt vill prata om er själva är ni förstås fria att rekommendera vad som helst annat som inte stämmer in på ovanstående kriterier. :gremgrin:

Tacksam för hjälp,

Balderk

Swashbuckler
Min favoritbok när det gäller populärvetenskap är helt klart Kodboken av Simon Singh. Mycket bra om koder och chiffer, hur man knäckte tyskarnas enigma under andra världskriget och andra historiska händelser där koder och chiffer har spelat en avgörande roll.

Adlibirs

Vet inte riktigt om detta är vad du söker efter. Men ändå. Annars har han skrivit fler böcker, bland annat en som heter Big Bang och en annan som heter Fermats Gåta (något matteproblem).

/Jonas

Erik_N

Warrior
Simon Singh är mycket läsvärd. Fermats Gåta var osannolikt fängslande för att helt handla om ett litet matematiskt problem.

Troberg

Sinister eater
I den mån ni är intresserade av att vara mig behjälpliga så är det här vad jag är ute efter; jag är särskilt intresserad av böcker om biologi, psykologi och kognitionsvetenskap, paleoantropologi, lingvistik, filosofi, vetenskapshistoria och flummiga tvärvetenskapliga utsvävningar ála "Kvarken och Jaguaren".
Innan någon annan bok inom de områdena kan vara meningsfull så måste du bara läsa Zen and the Art of Motorcycle Maintenance av Robert M Pirsig, och eventuellt även hans andra bok, Lila. Han tar inte bara upp i princip vartenda ett av de ämnena, han binder också ihop dem på ett lysande sätt.

Gordeg

Hero
Om du vill läsa mer om skräckromantik, det som på utrikiska kallas gothic, kan jag starkt rekommendera "De mörka labyrinterna: gotiken i litteratur, film, musik och rollspel", av Mattias Fyhr. Det boktipset fick jag för länge sedan av Targon här på kulturforumet och jag ångrar inte att jag läste den.

Gordeg

walium

Ganska töntig, faktiskt
Gud vad du är tråkig!

Jag kan ge dig massor av tips om läsvärda böcker inom historia och samhällskunskap om du är intresserad (vilket du inte verkar vara). Det andra bjäffset sysslar jag inte med. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
"Big Bang eller varde ljus" av Maria Gunther-Axelsson. Det är en liten bok som tar upp den stora skillnaden mellan kreationism och naturvetenskap, diskuterar varför vetenskapsmän är så läbbans snabba med att avfärda kreationismen, hur det kommer sig att kreationister lätt uppfattar det som att vetenskapsmän har en ogenomtränglig fundamentalistisk mur omkring sig och vägrar att ens lyssna på kreationisterna, hur kreationistiska idéer har avfärdats, samt varför kreationister blir kreationister. Författaren är före detta kreationist själv innan hon doktorerade i partikelfysik och blev vetenskapsjournalist, så hon har en unik insikt från båda sidor.

Man Mountainman

Storsvagåret
nnan någon annan bok inom de områdena kan vara meningsfull så måste du bara läsa Zen and the Art of Motorcycle Maintenance av Robert M Pirsig
Been there, done that. Eller, inte helt och hållet. Jag gav upp efter halva boken, ungefär, på grund av herr Pirsigs oförmåga att komma till sak. Har man en poäng att framföra kan man i min mening göra den klar och tydlig redan från början.

Troberg

Sinister eater
Been there, done that. Eller, inte helt och hållet. Jag gav upp efter halva boken, ungefär, på grund av herr Pirsigs oförmåga att komma till sak. Har man en poäng att framföra kan man i min mening göra den klar och tydlig redan från början.
Ärligt talat så tror jag att den långa inledningen är nödvändig. Utan den så blir det svårt att hänga med när han börjar knyta ihop trådarna.

Gordeg

Hero
Kreationisterna (ngt OT)

Det är verkligen ett intressant ämne.
Men jag förvånas lite över att en svensk författare skriver om det här. Kreationism mot naturvetenskap i allmänhet, och evolutionslära i synnerhet, är väl en diskussion som importerats från andra sidan atlanten.
I Europa har vi i allmänhet inga problem med att forskare inte både kan vara religiösa och samtidigt bedriva forskning med krav på observation, reproducerbara resultat och allt det där.
Några exempel från Sverige eller Europa i boken?

Gordeg

Rickard

Urverk speldesign
Relationsanpassad kommunikation av Michael Ohlsson utvecklade mig som människa när det kommer till att förstå hur jag är. Boken beskriver fyra olika typer av personlighet och hur man kan vara en blandning av två eller till och med tre av dem. Du gör ett test och får fram vad du är för en individ. Den går in på hur du ska agera för att lättast tas med dessa fyra personlighetsindivider.

/Han som även kan tipsa om Ebbe Schöns böcker om man gillar folkloristik

Nightowl

Champion
Eftersom du vägrar läsa historia, ditt miffo, kommer jag att bara kunna rekommendera böcker som är usla eller som alla har läst redan!

Astronomi, fysik och filosofi (med en del historia, antropologi och dylikt): Stjärnvägar, Rymdljus och Solvindar, av Peter Nilson. Ljuden från kosmos, däremot, är en bok om musik och fysik. Visar att naturvetenskap är långt ifrån torr.

Mera fysik, och vetenskapshistoria: E = mc2 - historien om världens mest känd ekvation, av David Bodanis. Inkluderar bekvämt bortglömda fakta om fysiken, samt hur teamen som kappades om att bygga atombomben jobbade på olika sätt beroende på olika akademiska traditioner.

Språkhistoria: I döda språks sällskap, av Ola Wikander. Presenterar 20 garanterat stendöda språk och förklarar varför de är så balla som de faktiskt är.

Fysionomi, psykologi och, öh, idéhistoria: Höger hand, vänster hand, av Chris McManus. Varför är de flesta människor högerhänta? Varför associeras vänsterhänthet (sinister) med det som är fel och ont, genomgående i den mänskliga historien? Varför kan man ha hjärtat på allt annat än rätta stället och föra ett fullständigt normalt liv?

Erik

Krille

Super Moderator
Re: Kreationisterna (ngt OT)

Oja, det finns ganska gott om exempel, faktiskt - om inte annat så författaren själv.

Icke desto mindre så framgår det ganska tydligt att den svenska kreationistiska rörelsen mestadels importerar argument från framförallt USA och Australien. Men rörelsen drivs ändå här och försöker få inflytande även i europeisk politik, och det finns rätt mycket pengar bakom.

Man Mountainman

Storsvagåret
Astronomi, fysik och filosofi (med en del historia, antropologi och dylikt): Stjärnvägar, Rymdljus och Solvindar, av Peter Nilson.

Intressant att du skulle nämna dom; jag upptäckte till min lätta förbryllelse att jag ägde dom när jag städade min bokhylla hemma i Luleå i somras. Lust att berätta lite om dom?

Språkhistoria: I döda språks sällskap, av Ola Wikander. Presenterar 20 garanterat stendöda språk och förklarar varför de är så balla som de faktiskt är.

Står i min bokhylla :gremsmirk:

Nightowl

Champion
Lust att berätta lite om dom?
Kan väl försöka. Nilson (salig i åminnelse) berättar på ett sätt som jag måste beskriva på engelska: rambling . Han blandar fakta om universum med fakta om de människor som gav oss dessa fakta, med spekulationer om vad de kan innebära för oss som människor, med tänkta scener ur historien, med spekulativ SF där han föreställer sig resor in i singulariteter eller till historiens slut, med anekdoter ur sitt eget liv...

En av mina favoriter av de senare är om en vän till honom som i ungdomen byggde en maskin som var avsedd att stänga av sig själv när man satte på den, och som ville bygga en maskin som kunde demontera sig själv (på ett mer sofistikerat sätt än att bara spränga sig i luften). Nilson relaterar detta till von Neumanska maskiner och eventuella dylika byggda av eventuella utomjordingar - bland annat.

Erik

Ceram

Hero
Berörs ID-rörelsen och om ja, ur vilket perspektiv? en bok om kreationism vs darwinism borde visserligen ta upp ämnet men alltid bäst att fråga.

/Ceram, insyltad i konflikten

Krille

Super Moderator
Ja, ID-rörelsen berörs som en del av den kreationistiska rörelsen.

Det är inte enbart darwinism som tas upp (den biologiska aspekten har ett eget kapitel, skrivet av en biolog som också varit före detta kreationist), utan hela grejen från Big Bang och framåt, kontra ung jord och skapelsebiologi och andra delar av skapelsetron.

Men framförallt handlar boken om hur det vetenskapliga samfundet fungerar, med prövningar och ifrågasättande av varje bevis och teori tills de slutligen kan accepteras, och jämför det med skapelsetrons avsaknad av ifrågasättande och auktoritetslära.

Bland annat berättar författaren om ett stort antal fysiker som var på plats i Schweiz för att få höra om bevis för att toppkvarken hade hittats. Åhörarna var i princip övertygade om att toppkvarken existerade, men den stackars forskaren (som beskrevs med orden "stackars man") utsattes ändå för brutala frågor där hans bevis plockades ner i detalj och totalsågades, av kollegor som trodde på att toppkvarken fanns.

Det är bland annat det här som författaren menar är det som gör skapelsetro, intelligent design och kreationism till pseudovetenskap: en vetenskapsman hittar bevis på toppkvarken och blir totalsågad av kollegor som försöker hitta brister i beviset, medan en kreationist som konstruerar ett bevis för att jorden bara är 6000 år möts av "halleluja" och "vad var det vi sade", men ingen ifrågasätter vare sig bevis eller tes.

Ceram

Hero
Intressant. Lustigt att ID alltid hamnar i kreationistfacket även då de själva ständigt tjatar om att de inte är kreationister.

Det verkar vara en mycket intressant bok, du fick in den i den lilla antecknigsfil som heter "böcker som bör läsas". Det verkar ju som att boken kanske till och med kan försöka ge rimliga anledningar till att många innom krationistfalangen envisas med att försöka förklara att jorden är ung, big-bang är skräp och liknande teser som härstammar från en tradition och inte alls beläggs i bibeln. Det är alltid min största fundering i sammanhanget.