Nekromanti Portala bekymmer...

Akutabi Gamma

Veteran
Jag kom på en rolig grej när jag slöläste om ritualer. Om man använder ritualen Skapa portal och lägger den på backen, och sedan lägger en till på backen (man måste göra den två gånger va?), kommer man inte åka upp och ner hela tiden om man hoppar ner i en av dem?
T.ex om man dyker ner i den kommer man upp med huvudet först, och sedan åker man ned igen och kommer fram med fötterna uppåt. Kul...

Är jag ute och seglar?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Tips lägg en ovanför den andra så man bara faller hela tiden.

Då lär man komma upp i ganska våldsamma hastigheter /images/icons/grin.gif

Hmm. Tänk om man faller 10 m, och landar i en portal. Om den andra portalen är orienterad så den pekar parallellt med marken, vad händer då ?
Kommer man komma utflygandes med en hastighet av 10 meters fritt fall, fast flygandes åt höger (eller något annat håll) ?

Det vore lite tufft /images/icons/smile.gif

/Naug

Jokimmolator

Veteran
Exempel: Möddes portalplaner

Inte så lite tufft! Och det där kan man göra rätt avancerat och uppnå svinaktigt effektiva resultat (förutsatt att man kan vrida portalerna hursomhelst):

Den kunnige magikern Mödde har kommit på ett nytt sätt att anfalla borgar. Han beger sig till närmaste borg och prövar sin teori:
Utrustning: Ett styck fetingkanonkula à 500 kg, ett styck medhjälpare som kan Skapa portal, lite matsäck.
Steg 1: Efter att ha släpat kanonkulan med hjälp av en oxe till en plats en kilometer från borgen börjar Mödde duka ut matsäcken. Mödde äter matsäcken.
Steg 2: Mödde utför Skapa portal, och väljer att placera den första portalen tjugo meter ovanför marken, riktad platt nedåt.
Steg 3: Möddes medhjälpare, Tödde, gör under tiden en ritual, som blir klar någon minut efter Möddes. Denna port riktas platt mot marken så att ett hål ner i marken bildas. Detta leder till den andra änden, tjugo meter ovanför. Där portalen bildades låg fetingkulan. På detta sätt har de nu bekvämt tid för:
Steg 4: Tödde och mödde sussar en stund för att återfå krafterna, medan kanonkulan svischar förbi, in genom den nedre och ut genom den övre och om igen, tills den vrålar fram med sådan hastighet att dess minimala luftmotstånd inte är så minimalt längre. Som tur är för Tödde och Mödde hör inte borgen detta oväsen.
Steg 5: Tödde och Mödde konstruerar nu ett nytt portalpar, varav den ena, den första som besvärjs, finns hundra meter från kanonkulan, riktad snett uppåt mot borgen. Den andra dyker upp mellan de båda andra portalerna.
Steg 6: Mödde åser nu hur kanonkulan med ljudets hastighet svischar in genom den just färdigställda portalen mellan de två första, och skjuts iväg som en kanonkula, och träffar borgen så att denna nästan rasar ihop.
Steg 7: Nöjd rider han hem på sin trogna och tålmodiga oxe.

Det var väl ett fint exempel? Och allt bara för att man kan vrida på portalerna!/images/icons/grin.gif
Vänta bara tills jag börjar kobolda det hela...! /images/icons/devil.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Exempel: Möddes portalplaner

Och så finns det folk som säger att man inte kan göra mäktiga saker med magi i Eon /images/icons/wink.gif.

Drakvrede

Swordsman
Rymdresor...

Det var väl ett fint exempel? Och allt bara för att man kan vrida på portalerna!
Vänta bara tills jag börjar kobolda det hela...!

Hmmm... Eon variant av en partikelaccelerator, med andra ord. Ganska så maffigt. Frågan är bara om man verkligen kan skapa en portal "under" ett objekt. Men å andra sidan spelar det ju ganska liten roll, för då tar man istället en 100 kg-kula, som man ber en stark person lyfta och sedan släppa ner i den första portalen, så har man löst det problemet. Och sen är det ju bara att låta kulan åka i "partikelacceleratorn" lite längre, så ska man nog kunna få upp en riktigt hög (och destruktiv!!!) hastighet. Vi antar att kulan har samma utgångshastighet som ingångshastighet, d.v.s. den kommer ut ur den andra portalen med samma hastighet som den faller in i den första. Låt detta vara v0. Kulans acceleration blir då F=ma, där F=mg (eftersom vi antar att på det korta avståndet som kulan faller, d.v.s. mellan de båda portalerna, hinner inte luftmotståndet börja verka, åtminstone i början), d.v.s. a=g. Vi kan nu enkelt härleda kulans hastighetsekvation;
v(t) = gt + C, där C = v0. Efter ytterligare en integration fås x(t)=gt^2/2 + Ct+ D. Vi antar att x(0)=0, vilket ger x(t)=(gt^2)/2+v0t. Fallsträckan 20 meter betyder nu att 20 = (gt^2)/2+v0t, vilket gör att
t = -v0/g + (40/g +(v0/g)^2)^(1/2) (minustecknet ignoreras, då t är positiv).

Om vi nu antar att g=9,82 och v0=1 m/s, betyder det att det tar ungefär 1,92 sekunder för kulan att falla genom portalen, vilket betyder att dess hastighet ökar med 1,92g + v0, d.v.s. 1,92g+1=19,85 m/s. Som synes kommer kulans hastighet att öka väldigt snabbt. Efter exempelvis en minut är kulans hastighet 590 m/s!!! (9,82*60+1) Visserligen kommer antagligen snart luftmotståndet att börja påverkan kulans hastighet, men det kommer ändå att bli möjligt att komma upp i fasansfulla nivåer av rörelseenergi, vilket kommer att göra kulan till ett mycket obehagligt vapen...

En annan cool tillämpning vore om man istället för en kula slänge in en varelse i "partikelacceleratorn" och sedan riktade den rakt uppåt. På så vis skulle man mycket enkelt kunna "slänga ut" en varelse i rymden! Coolt va?
/images/icons/cool.gif

Carl Johan Ström

Swordsman
Portala är horisontella!

Jag tänker mig att en portal passeras horisontellt. Det har alltid tanken att man skall gå igenom en portal. Skulle det vara vertikalt borde det heta "hål", "schakt" eller något liknande. Enligt beskrivningen i M&M måste den dessutom läggas en fast plats.

MVH
CJS

zuntona

Swordsman
Re: Portala är horisontella!

"Enligt beskrivningen i M&M måste den dessutom läggas på en fast plats."

Typ undersidan av en stor gren eller taket i någon byggnad eller grotta, det är väl fasta platser.

Lontryuin

Veteran
Re: Rymdresor...

Tyvärr tror jag att luftmotståndet ökar till sådana nivåer att hastigheten slutar öka innan man kommer till den hastighet som krävs för att kunna flyga ut i rymden... Principen är väl sund annars, antar jag...

Drakvrede

Swordsman
Re: Rymdresor...

Hmm... Uttryckte mig uppenbarligen lite dumt. Menade ju inte bokstavligt talat "slänga ut i rymden", utan mer bara "väldigt väldigt högt". Att man inte kommer ut i rymden e ju ganska uppenbart, för i den formeln jag härlett så antas a vara konstant (d.v.s. a accelerar inte). Om man istället använder en mera korrekt formel för a, d.v.s. något i stil med a - kv, där k är luftmotståndskonstant, kommer accelerationen snart att nå noll, vilket gör att hastigheten snart kommer sluta öka. Men med ett konstant a, som dessutom sätts lika med 9,82, kommer man naturligtvis aldrig att "flyga ut i rymden", bokstavligt talat.
/images/icons/thinks.gif

Jokimmolator

Veteran
Tödde påpekar.

För det första påpekar den allmänbildade Tödde att om man accelerades så snabbt skulle man sannolikt brinna upp när man for därifrån, även om man hade erhållit sin hastighet i ett friktionslöst område. Men däremot borde man ju kunna skjuta ett föremål ut genom rymden (tror Tödde med sina kunskaper om aerodynamik som förvisso inte omfattar "absurda" hastigheter). Det är ju bara att göra ett luftomt schakt där kulan acceleraras! Då är ju friktionen noll och hastigheten blir så mycket man behagar (tror Tödde som ej känner till relativitetsteorin). Således kan man skjuta iväg den så snabbt man önskar, även så snabbt att den lämnar jorden.

För det andra påpekar Tödde nöjt att ritualen han och Mödde gjorde tog 16 timmar mellan stegen, plus 8 timmar sovtid, så kulan han svischa fram ett dygn och uppnåde alltså troligen sin maximala hastighet. Tödde tror att om han iddes skulle hann kunna räkna ut att det bara blev en krater kvar av borgen, men det ids han inte, och dessutom är han avlivad av sin balanserade SL. /images/icons/tonguea.gif