Nekromanti Positiva överraskningar i speltest

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,016
Location
Värnhem, Malmö
Jag speltestade mitt Desperate Blades nu på annandagen, och slogs under testandet av hur vissa mekaniker man själv varit tveksam till verkligen visar sig funka bra i spel. I det här fallet gällde det reglerna för kroppsbyggnad, vilka är smått clunky och inte helt och hållet matchar resten av resolutionssystemet. Enligt många designers blir de alltså något man definitivt borde plocka bort eller strömlinjeforma. Tvärt om märkte jag dock på mina spelare att dessa regler var evokativa -- de gjorde att rollpersonsskapandet inleddes med en tydlig bild av rollpersonens kroppsform, och avvägningen mellan stryktålighet och smygighet verkade underhållande för dem. Jag har alltså gått från "plocka antagligen bort" till "behåll definitivt". En positiv överraskning, även om jag får skriva om vissa av den nya versionens regler för att det ska funka.

Vilka liknande mekanismer har ni stött på? Sådana som verkade klumpiga när ni läste om dem men gav mycket till spelet när de väl användes?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Nature i Vampire (och kanske övriga WoD) kändes begränsande och bökig när jag läste den. Men efter ett tag i spel älskar jag den enormt mycket.
 
Top