Nekromanti Positiva tics?

Ram

Skev
Ytterligare en tråd med självdiagnosdrag.

Jag har ett par grejjor som får min kretiva ådra att pulsera lite mer rejält än annars.

1. Kartor. Nästan alla former av kartor funkar men de som får mig att gå igång mest är mellandetaljerade kartor med lite kuriosa på. Av någon anledning så går jag även igång stenhårt på sådana saker som handelsballanskartor och om det finns med en gruva på en karta så blir jag alldeles till mig i bandagen.
2. Beskrivningar av maktballanser. Det kan vara mellan länder, i gillen eller andra organisationer, i en stad eller vad som.

Båda dessa företeelser (som i flera aspekter bara är olika sidor av samma mynt) får min hjärna att massproducera konflikter, personer och händelser och äventyrskrokarna rasar fram.

3. Bra, kortfattade karaktärsbeskrivningar. Här genererar mitt skruvade sinne omgivningen där denne agerar och har en roll att fylla.

Vilka skumma (eller för all del mindre skumma) saker går du igång på?

Rising

Vila i frid
Fraktioner
Jag fucking älskar textstycken som beskriver grupper av personer. Stora och små sammanslutningar i stil med länder, politiska partier, allianser, subkulturer, hemliga sällskap, konspirerande kabaler, maffiafamiljer, handelsimperium m.m.

Det är de enklaste och mest textekonomiska sätten jag vet för att inspirera till äventyr. Man bara sitter och läser lite och plockar några grupper på måfå, för att sedan hitta på några slitningar och konflikter mellan dem. När jag har ett äventyrskoncept på gång så kan jag nästan alltid lägga till en extra fraktion för att röra om i grytan. Jag vet exempelvis inte hur många Kultäventyr jag planerat där jag plockat in liktorernas konspiration eller någon drömfurste på sluttampen som extra krydda.

Jag skulle lätt vilja ha en Fraktionsbok till Chronopia eller Kult; bara sida upp och sida ner med en massa grupperingar av olika slag, alla ganska kort beskrivna - en per uppslag som mest. Det skulle vara mumma, det.

Det här tycker A om B:
Jag älskar de där sidorna som Vampire har - där en klan beskrivs och man får läsa citat om vad de har att säga om samtliga övriga klaner. De är skitroliga. Gondica har en liknande liten grej; en sida där en mekanurg, en ekomantiker och en Dan-si turas om att förklara sina respektive synsätt på olika frågor om Gud, världen, människan och idealsamhället.

Det är ett klatschigt sätt att sammanfatta och presentera olika åskådningar, helt enkelt. Att sätta dem sida vid sida så att man som läsare snabbt kan få en överblick över dem och enkelt jämföra dem med varandra.

Jag tycker väldigt mycket om dessa sidor, och skulle faktiskt önska att någon skrev en sådan lättåskådlig uppspaltning över de idétraditioner som finns i vår värld. Liksom: Så här tyckte epikuréerna; så här tycker objektivisterna; så här resonerade merkantilismen; osv... Det skulle vara skitpraktiskt och oerhört pedagogiskt. Och om man dessutom ger det lite av den snärtiga och personliga formuleringskonst som WW demonstrerade i vampyrböckerna så skulle det dessutom bli väldigt atmosfäriskt och inspirerande att läsa.

Regler som jag kan grokka - men inte sönderanalysera - på papperet
Well, vad kan jag säga? Jag är en spelighetsnörd.

Något av det bästa jag vet är att få läsa om ett litet minispel vars dilemman och valsituationer är sånt som jag direkt kan förstå innebörden av - alltså vad spelet går ut på, och vad de olika valen innebär, såväl tematiskt som spelmässigt - men som jag ändå inte kan optimera eller lösa på papperet. Jag måste liksom spela det för att verkligen förstå hur de olika delarna hänger ihop och vad de kommer att resultera i.

Nu kan jag inte direkt påstå att det här någonsin har hänt mig när jag läst ett rollspel, men jag hoppas fortfarande. Eurovågen inom brädspel är ju oerhört stark, så det borde komma lite influenser till rollspelshobbyn, kan man ju tycka...

"Grokka" är förresten ett jättebra ord.

Arfert

Facit
Gillar också kartor.. och illustrationer som säger nåt om spelvärlden, inte bara folk som slåss. Hellre en bild på brödbak, eller en typisk handelsskuta.

Ram

Skev
Heh, jag var tvungen att googla grokka och även om det är coolt och så så undrar jag vad det är för fel på förstå... :gremcrazy: :gremwink:

Men jag kan bara hålla med hundraprocentigt om den grokkade posten, sådana system är underbara (och sällsynta).