Nekromanti Post Apoc-fantasy

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Har funderat ett slag på att köra ihop en post apoc-fantasy-setting-grej. Tänkte ha lite kul o låta en del fantasy-saker ha sin motsvarighet i saker relaterade till pre-apoc-teknologi, etc.

Troll = mutanter
Odöda, demoner = robotar
Jättar = biomech-stridsrobotar
Förbannelser ligger över denna mark = radioaktivitet / bio-warfare / nanobots etc
Dungeon = bunker
Magisk dörr = automatisk dörr
Onda andar / spöken = AI (liksom spöken ofta bundet till en plats, röster som kommer från väggen/marken)
Flygande matta = svävarfordon

Sen tänkte jag nog ha nån form av grej där magiker = teknik-kunnig, eller PSI-mutant

Hjälp till att komma på mer i samma stil!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Jag gör exakt den här saken just nu! Gudarna är A.I.:s som är baserade på sateliter, magi är att manipulera nanomaskinerna som fortfarande finns överallt på jorden, monsterna är bio-vapen eller varelser skapade för annat, demi-människorna är genetiskt skapade slavraser och den gammla mänskligheten förstörde sig själv i ett krig. Den mäktigaste krigsherren/kejsaren i världen är den sista överlevaren från den gammla världen som har tech nog att klona sig nya kroppar när den gammla håller på att dö. Och gammla skyskraper är magikertorn.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
God45;n314085 said:
Jag gör exakt den här saken just nu! Gudarna är A.I.:s som är baserade på sateliter, magi är att manipulera nanomaskinerna som fortfarande finns överallt på jorden, monsterna är bio-vapen eller varelser skapade för annat, demi-människorna är genetiskt skapade slavraser och den gammla mänskligheten förstörde sig själv i ett krig. Den mäktigaste krigsherren/kejsaren i världen är den sista överlevaren från den gammla världen som har tech nog att klona sig nya kroppar när den gammla håller på att dö. Och gammla skyskraper är magikertorn.
Coolt! Känns som ditt är väldigt "Lord of Light" av Roger Zelazny - mitt kommer nog vara lite mer skräphög / småskit med en touch av Dying Earth.

Men laser-attacker från satelliter är ju en asskön "I call upon god to smite thee!"-grej!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
zonk;n314088 said:
Coolt! Känns som ditt är väldigt "Lord of Light" av Roger Zelazny - mitt kommer nog vara lite mer skräphög / småskit med en touch av Dying Earth.

Men laser-attacker från satelliter är ju en asskön "I call upon god to smite thee!"-grej!
Dying Earth grejer är alltid amazing!

Med sateliterna har jag ett visst mängd level 10 spells i världen. Det är 40k style virus bomber som förintar länder. Det finns exakt 3 av dem kvar och det kommer aldrig finnas fler av dem igen. En spelare har kallat ner en av dem för att förinta sina fiender. Det var ganska episkt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
zonk;n314078 said:
Odöda, demoner = robotar
Du kan också ha cybernetic, där själva kroppen har dött, men alla cybernetiska implantat håller fortfarande igång grundläggande funktioner och kroppen går så att säga på autopilot. Och autopiloten säger ät...

zonk;n314078 said:
Onda andar / spöken = AI (liksom spöken ofta bundet till en plats, röster som kommer från väggen/marken)
Hologram kan vara coolt här, men spelarna kommer snart genomskåda det och då kan du istället slänga in nanorobotar som kan forma ihop sig till fasta skepnader, eller lösas upp i nästan osynliga moln. Keep them on their toes!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Bra grejer! Keep it coming!

En annan grej jag funderat på är att använda hieroglyfer = infographics. Evt i pussel å sånt. Annars mer som hints om vad som finns var i Dungeons, eller syftet med olika saker.

Sen kan jag känna att det ibland blir en kul grej att spelarna definitivt fattar vad de har framför sig, även om RPna inte har en susning!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Du nämner robot-jättar ovan - har alltid gillar uråldriga jätterobotar som mytiska titaner. Lite som God Warriors i Nausicaa
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Zombies hade ju lätt kunnat vara för att de är värdar åt någon slags nanomaskiner (någon typ av biomekaniskt black ops vapen) som återupplivar kroppar och försöker döda alla som kommer nära.
Nekromantiker är någon som har tillgång till de superolagliga program och hårdvara som låter någon programmera nanorobotar.

Nanomaskinerna skapar sakta men säkert biomekaniska ersättare för de muskler som håller på att ruttna bort tills "kroppen" består av ett skelett med ett nätverk av tunna metalliska trådar så att det kan röra sig och fortsätta sitt uppdrag.

P.S: I en teknomagisk kampanj använde jag Golems som en terminologi för teknomagiska robotar (teknomagi är teknologi som är så avancerad att den går bortom rationell förståelse av teknologi).

P.P.S: När jag tänker efter borde skeletten vara täckta i svarta trådar, för det borde vara lättare för nanorobotar att göra muskeltrådar av kolfiber än metall (med tanke på tillgängligt material osv).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Jag kom att tänka på gamla Apornas planet (andra filmen om jag minns rätt) där det finns en kult som dyrkar en atombomb, samt på technomages i Babylon 5-universat. Att göra teleportörer till magiska portaler så som i Stargate passar också in.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Leon;n314096 said:
Du nämner robot-jättar ovan - har alltid gillar uråldriga jätterobotar som mytiska titaner. Lite som God Warriors i Nausicaa
Det här känns jäkligt fett. Gigantiska (2-300 m höga) jättar som vandrar runt på oklart strövtåg. I ett träsk e.d. finns en som trillat kull o gått sönder. Det är en dungeon inuti.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,250
Location
Stockholm
Jag tänker direkt på ASE (Anomalous Subsurface Environment) som är just en postapokalyptisk fantasysetting. Där är gudarna också just satelliter från en svunnen tid. Kan vara ett bra lästips.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Numenera har en hel del sånt här. Fast där är det post-post-post-post-post-post-post-post-apokalyptisk fantasy. Så teknik kan härstamma från så gamla civilisationer att alla dess egentliga funktioner är helt bortglömda vid det här laget.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Ja Numenera känns liksom fel i stilen. Det är lite för mkt superhjälte-spandex och flashbang, jag tänker mer skitigt, dumt och skrotigt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Det som vållar mig mest huvudbry är nog alver, dvärgar och orcher. Ska man ha dem med, och vad ska de isåfall motsvaras av? Eller ska man skippa dem, för en annorlunda flavor?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Jag vet ju att det finns postapokalyptisk fantasy där dvärgar, alver och orcher är human subspecies ifrån olika överlevnadsstrategier. Orcherna överlevde på ytan. dvärgarna i djupa gruvor, alver på rymdstationer i omloppsbana (därav är de ganska spensliga) och människor i de designerade överlevnadsbunkrarna.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
zonk;n314193 said:
Det som vållar mig mest huvudbry är nog alver, dvärgar och orcher. Ska man ha dem med, och vad ska de isåfall motsvaras av? Eller ska man skippa dem, för en annorlunda flavor?
Jag tycker att det i nio fall av tio blir fånigt när man kombinerar typiska alver, dvärgar och andra fantasyfolk med någon slags framtid. Bättre då att du skapar olika grenar av människoättlingar, formade efter de miljöer de levt i. Ett alternativ skulle kunna vara att någon rymdfarande art haft jorden som laboratorium och att de kvarvarande folken enkelt är resultatet av storskaliga experiment. Då skulle en grupp kunna vara anpassade för slavarbete, en annan grupp för att slåss och dö för sina herrar, och en tredje grupp för att övervaka och administrera kolonin. Det ger till viss del samma struktur som dvärgar-orcher-alver, men å andra sidan en helt annan infallsvinkel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Jag har alver, dvärgar och halflingar som slavarter skapade innan apokalypsen med gentech. Nu är de fria och ingen minns var de kommer från.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
zonk;n314192 said:
Ja Numenera känns liksom fel i stilen.
Medan jag håller helt med att Numenera som spel ligger helt felt i stilen, så rekomenderar jag att du kollar in cyphers. Detta är gammal skrot, ofta använt på ett sätt det inte var menat, som gör häftiga saker.

I praktiken fungerar de som engångsartiklar, som förstörs efter en användning. Men en del av dem kan ha permanenta effekter och de fungerar ofta lite slumpmässigt.

Konceptet bör kunna funka ypperligt som skatt-tabeller när äventyrarna rotar runt i gamlar ruiner och bunkrar, och jag skulle säga att de i allmänhet går att sno rakt av.

En lista med lite fan-skapade cyphers som exempel hittar du här.


zonk;n314193 said:
Det som vållar mig mest huvudbry är nog alver, dvärgar och orcher. Ska man ha dem med, och vad ska de isåfall motsvaras av? Eller ska man skippa dem, för en annorlunda flavor?
Jag tycker Warhammer 40Ks lösning är rätt bra inspiration här. Döp om dem, och ge dem ett ursprung som passar settingen lite bättre, men behåll det mesta av det som utmärker dem. Så mina förslag:

Alver - De uråldriga, eller Stjärnvandrarna
De kommer från fjärran galaxer, sökande efter kunskap. De har en mystisk koppling till de galaktiska energierna (eller till sin märkliga tekonologi, vad du nu vill använda för att förklara magi). De har byggt rymdstationer kring planeten från vilka utför sina vetenskapliga expeditioner, men det finns flera utstötta som sökt sig till planeten för brott mot kutymen eller för att de velat utföra ickesanktionerade experiment. Spelarkaraktärer är en av dessa utstötta.

Du kan använda dessa experiment för att förklara existensen av andra folkslag så som halvlingar och dvärgar (vilka är baserade på människor men som genomgått massa DNA-mixtrande) om du vill ha allterantiv till mutationer. Dvärgar tycker jag funkar utmärkt som namn då det är mer generiskt, medan halvlingar kan kallas pysslingar, småfolk, kryplingar eller dylikt).

Halvalver är så klart hyrider mellan människor och stjärnvandrare som skapats i ett försök att höja upp människan, eller för att skapa en arbetarklass som skulle klara rymdenfärdernas påfrestningar bättre, men behålla människans foglighet.

Orcher kan vara en art med rymdvarelser som stjärnvandrarna förde med sig som schocktrupper, och i ett försök att förbättra dessa skapades halvorcherna som en hybrid mellan orch och människa. Orcher kan kallas orruker, orkurer, olbach eller nått annat främmande. Men tack vare GW så känner jag att orch funkar alldeles utmärkt det med =)

Jag skulle antagligen köra på halvlingar som en "naturlig" muterad (alltså mer till följd av kemiskt avfall och radioaktivitet, snarare än planerade experiment) underart till människan, jag skulle antagligen göra dem till den största befolkningsgruppen och säga att de finns överallt. De kan överleva i nästan alla miljöer och är nyfikna och uppfinningsrika, men att de är små och svaga och därför sällan kan försvara sig själva (förutom enstaka byar om kommit över mäktig fornteknologi) så de är ofta allierade med andra för skydd.

Stärnvandrarna som civilisation är nästan helt skiljd från världen. Man träffar endast på dessa i små grupper på vetenskapliga expeditioner till planetens yta, i vilket fall de normalt är väldig väl utrustade, eller i form av utstötta exemplar som driver runt och äventyrar, eller har bosatt sig någonstans och etablerat en bas för att bedriva sin egen forskning). Det finns självfallet väldigt många olika falanger här, så bara för att en grupp stjärnvandrare är fredliga betyder det inte att nästa grupp man träffar på inte kommer att skjuta en så fort de ser en för att de behöver försöksobjekt.

Dvärgarna är ett experiment för att skapa en tåligare, starkare människa för att driva fabriker och gruvdrift åt stjärnvandrarna, men de var för självständiga och gjorde uppror. Nu har de sina egna enklaver på planeten och ligger i princip i krig mot stjärnvandrarna (även om stjärnvandrarna antagligen inte bryr sig så mycket. Dvärgarna var ett misslyckat experiment som nu är avskrivet).

Orcherna skulle kunna ha problem att överleva på planeten (avsaknad av något specifikt ämne de behöver i kosten) så de existerar främst i sammband med en stjärvandrare som styr dem. De olika utstötta som byggt fästen på planeten har ofta en mängd orcher som försvar.

Halvorcher är ett försök att skapa orcher som kan överleva på planeten, och stjärnvandrarna har lämnat en stor grupp av dem för att utrota dvärgarna (detta hände för länge sedan när dvärgarna gjorde sitt uppror. Stjärnalverna såg detta som ett avslutat kapitel i och med att de satte ut halvorcherna, men för dvärgarna är det så klart väldigt aktuellt då kriget på vissa platser fortfarande pågår). Halvorcherna har på en del platser tröttnat på att slåss för mästare som de aldrig ser och har därför slutit fred, eller i alla fall vapenvila, med dvärgarna.

Det viktigaste tror jag är att hitta andra namn för saker som passar ihop med din setting. Gör du det kommer allt kännas naturligt efter ett spelmöte eller två.
 
Top