[Dungeon World] Varde ljus!
Nedan följer en egocentrisk minikrönika.
Octavia, min paladin, tog kommandot över gruppen (bestående av Kirie (Krilles ranger/alv), Hyrkorax(?) (Arvids Druid/Alv) och Lenore (Prästinna). Eller Octavia ser Lenore som gruppens sanna ledare, men som ljusets hammare ligger det på henne att möta möta farorna i grottorna.
Vi utforskar en uråldrig ruin, som jag och prästinnan tror härstammar från tiden då vår Gud Zorus vandrade på jorden, och söker efter spår hur vi kan befria hans fjättrade profet och åter sprida civilisationens ljus över den mörka kontinenten.
Vi mötte på en bunt elaka gobliner, som vi slog ihjäl. Vi mötte fler gobliner, och en av deras onda präster, som vi slog ihjäl. Men det var knivigt. Dessutom hade de fångat orchbarn, som jag såg mig tvungen att förbarma mig över. Prästen var ganska hård, men Lenore lyckades utlösa goblinernas egna fälla som slog omkull prästen. Det gav mig tid att köra svärdet genom hans svarta hjärta. Kirire och Hyrkorax kämpade tappert vid min sida. Hyrkorax krokodilhamn visade sig effektiv.
Sedan mötte vi goblinkungen, och fler präster. Tack vare mitt heliga uppdrag kunde jag tala med dem, och de visade sig ha en djävulsk plan på gång. Alverna blev helt vansinniga, och vi var tvungna att döda (nästan) alla.