Nekromanti postapocalyptiska rollspell

Zypher

Veteran
Letar efter rollspell i stuk med filmerna "The postman" (med kevin Costner), Book of Eli, Vägen

och Samt dator-/tv-spelet Fallout 1,2,3 och vegas

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Du spänner upp en hel del olika nyanser av postapokalypsen där...

Finns det några ickepostapokalyptiska spel som du gillar?

-

Passar inte postapokalypsen i MadMax-filmerna, Waterworld (Med Kevin Costner), Blood of Heroes, Hardware, Pestens tid, A Boy and His Dog, Six string samurai eller Steel Dawn?

Botulf

Hero
Zypher said:
Letar efter rollspell i stuk med filmerna "The postman" (med kevin Costner), Book of Eli, Vägen

och Samt dator-/tv-spelet Fallout 1,2,3 och vegas
Ta något av Mutant, Mutant Future, Choasiums BRP, Atomic Highway, D20 Modern Apocalypse etc, och plocka bort gonzoinslag såsom djurmutanter, psioniker och 50-tals robotar så borde du mer eller mindre kunna simulera FallOut utan problem. Det är ju rätt generiskt. Och när det kommer till nämda filmer plocka även bort all teknologi högre än det finns i vår tid så tja... Kanske inte finns så mycket kvar då men, just nämnda filmer är ju nutidsbaserade i teknologisk nivå så i princip vad som helst skulle man kunna använda för regelsystem egentligen. Typ grundboken till World of Darkness plus en splatbok med extra utrustning/vapen/stridsregler(minns inte namnet) och sedan bara köra. Annars har Apocalypse World, som ligger i indiegenren, varit väldigt välomtalat här på forumet men det kan nog någon annan berätta mer djupgående om bättre än jag.

Zypher

Veteran
wilper said:
Finns det några ickepostapokalyptiska spel som du gillar?

-

Passar inte postapokalypsen i MadMax-filmerna, Waterworld (Med Kevin Costner)
absolut passar waterworld och MadMax filmerna oxå, övriga filmer du föreslog har jag ej sett.

vid icke post apocalyptiska rollspel gillar jag
"EON", "D&D", "Hunter" och "Drakar och Demoner expert".

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ok. Det finns ett gammalt svenskt spel som heter Wastelands. Där orsakades katastrofen av rymdmonster, men det kan man lätt bortse från, att ändra katastrofen till något annat är så enkelt som att blunda för ett av yrkena och skippa kapitlet om rymdmonster.

Reglerna är på Eon-nivå i krånglighet, eller något lite smidigare kanske.

Möller

Hubert Hortlax
Apocalypse World och Version Noll kan båda vara intressanta om du är ute efter något nytt och annorlunda.

Men om du inte är det rekommenderar jag redan tidigare nämnda Atomic Highway. Till skillnad från t.ex. Wastelands och Mutant: UA så är det faktiskt ett fortfarande levande, understött spel. Och så är det gratis hos förlaget. Vilket kan vara trevligt.

Jag själv recenserar spelet här och det finns en till recension här.

Orkar du inte med att läsa mycket så är Atomic Highway helt kort ett hyfsat modernt trad-spel som sägs vara inspirerat av Fallout och ger dig som spelledare ett regelsystem och flera tips för att forma världen själv.

Max Raven

T12-kultist
Det finns också Gamma World, fast som med Mutant är det nog inte riktigt vad du letar efter.

Någon av Fallout (1&2)-utgåvorna har ju Fallout RPG på sig har jag för mig, men det ska inte vara sådär jättebra...