Hattifnatten
Warrior
Vilket system använder VEUS, jag har följt hemmsidan men unte funnit någon info om vad det är för system..
Hmm det har jag inte tänkt på, ungefär hur länge håller det? Hur hur länge kan man få det att hålla.Per Folmer said:Bensin är ju något som blir dåligt relativt fort, det går dock att lagra lite längre med tillsatser. Hade inte bensin varit värdefullt att spara på? En deciliter bensin mot en trehövdad höna kanske?
jag tror inte bensinen går att fixa till efteråt när den väl blivit angripen av bakterier. Men det finns, som Per Folmer skrev, ett medel man kan tillsätta till tanken för att förhindra tillväxt av bakterier.celledor said:Hmm det har jag inte tänkt på, ungefär hur länge håller det? Hur hur länge kan man få det att hålla.Per Folmer said:Bensin är ju något som blir dåligt relativt fort, det går dock att lagra lite längre med tillsatser. Hade inte bensin varit värdefullt att spara på? En deciliter bensin mot en trehövdad höna kanske?
Om det har legat i en tank några årtionden så kanske den inte är speciellt användbar, men i så fall går den att fixa till erferåt?
Med enbart grundläggande högstadiekemi att basera detta på men om problemet enbart är att bensinen blir oren pga organismer borde man inte helt enkelt kunna koka upp bensinen och destillera den för att rena den?celledor said:Okej, men då är det nått jag utan större problem kan skriva in i spelet med någon rad utan att behöva kolla upp detaljer.
Fast det skulle vara intressant att veta om det är en jätteprocess för att rena det från bakterier eller om det finns t.ex. små flaskor med medel för detta.
nu går vi lite OT kanske... men här är lite fakta om en typ av additiv för diesel: http://minasidor.wurth.se/cassis/117742_Biodieseladditiv_Tables.xmlcelledor said:Okej, men då är det nått jag utan större problem kan skriva in i spelet med någon rad utan att behöva kolla upp detaljer.
Fast det skulle vara intressant att veta om det är en jätteprocess för att rena det från bakterier eller om det finns t.ex. små flaskor med medel för detta.
Hehe ja det skulle vara nått det, får kolla vidare på detta när jag får tid eller om något råkar vara ett kemigeni här som kan svara på detta.chryckan said:Med enbart grundläggande högstadiekemi att basera detta på men om problemet enbart är att bensinen blir oren pga organismer borde man inte helt enkelt kunna koka upp bensinen och destillera den för att rena den?
Om nu bakterierna på något sätt äter upp bensinen på något sätt och därmed ändrar dess kemiska sammansättning så att den inte fungerar vill säga.
(Hoppas verkligen att svaret är att man kan rena bensinen genom destillation enbart för att tanken på att någon måste få det totalt blindgalna jobbet att koka bensin tilltalar mig extremt mycket.)
Coolt, räcker för mig att någon gör det. Undra om detta finns för andra bränslen också.Sereg said:Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt för att veta exakt hur det fungerar...