Nekromanti Pottpurri

ikaros

Warrior
Funkar det att blanda fantasy med sin magi, underliga varelser och tillhyggen med avancerad teknologi (eller iaf smuts-teknologi)?

Jag har spelat ytterst lite mutant och där blev det mest som nåt mellan-fantasy ting med nästan övernaturlig teknik i sälsynta fall.

Jag klurar på en värld som är lite som mutant (dock mer vanlig teknik och mindre high tech).

Dessutom är mutant inte fantasy...

Selly

Level 5 Laser Lotus
Ja. [ANT]

”Funkar det att blanda fantasy med sin magi, underliga varelser och tillhyggen med avancerad teknologi (eller iaf smuts-teknologi)?”

Ja, det funkar alldeles utmärkt. Den blandningen har framgångsrikt används i massvis av balla miljöer – Masters of the Universe, t.ex. <font size="1">^__^</font size>

Krille

Super Moderator
"Funkar det att blanda fantasy med sin magi, underliga varelser och tillhyggen med avancerad teknologi (eller iaf smuts-teknologi)?"

Varför inte? Biblioteksvärlden innehåller mekanurgi och mekanoider. Tekniken är inte så avancerad (dvs inga datorer eller kiselkretsar), utan mer ånga, urverk och weird tech, men den har såpass stor roll i spelet att det finns en plats för mekanurger. Exempelvis så kommer det att finnas regler för att bygga och reparera manicker, och mekanoider (dvs raser som tekniska i sitt ursprung istället för biologiska) kan inte läka skador, utan måste repareras av en mekanurg.

Nightowl

Champion
Funkar det att blanda fantasy med sin magi, underliga varelser och tillhyggen med avancerad teknologi (eller iaf smuts-teknologi)?
Alldeles utmärkt! Var dock beredd på att många fortfarande har en ganska snäv uppfattning om vad fantasy "ska" vara, och att säg din spelgrupp kan bli besvikna - "näää, det här är ju inte fantasy". Annars är det som med sex - är alla inblandade med på det är nästan allt OK.

Kan du berätta lite mer om vad du tänkt dig?

Erik

Nightowl

Champion
OT

Den blandningen har framgångsrikt används i massvis av balla miljöer – Masters of the Universe, t.ex. ^__^
Jag måste bara säga det: He-Man rular något fruktansvärt. Jag såg aldrig serien som barn, men som vuxen nörd gillade jag remaken så mycket att jag nästan gick och köpte actionfigurerna.

Erik

Selly

Level 5 Laser Lotus
Agreed. [ANT]

Fast jag såg ju originalserien som barn, men gillar nog ändå den nya bättre… :gremcrazy:

Daniel Andersson

Swordsman
Shadowrun blandar en del, och det har rönt viss uppskattning, trots ett ganska meckigt regelsystem (och i de första utgåvorna en närmast fasansfull redigering och korrekturläsning).
Så, det tycks fungera.

Daniel

Big Marco

Läskig
Re: OT

Jag har originalfigurerna från 80-talet, samt Castle Grayskull. ,-) Den du!

(men så är jag figursamlare nu för tiden också - jag ångrar att jag brände upp mina gamla Big Jim-figurer)

ikaros

Warrior
Jag är väldigt öppen till vad som ska befolka spelvärden då jag vet att alla inte tycker mina favorit-humanoider är häftigast.

Men några grejer:

Människor med insektsvingar, och för att se till att dom inte blir älvor/féer (eller vad de nu heter) så ska jag ge dom flera insektiod-egenskaper.

T.ex. ska de "födas" nästan färdigutvecklade, med bra fysiska egenskaper fast lite erfarenhet (inga kobolter här inte), lite low-alround rp alltså. De kommer ha ett larvstadium (fast man får inte spela detta), ev. ska de "smitta" vanligt folk som senare förpuppas och pumpas fulla med skojiga endorfiner och tappar minnet (ev.) och sånt (då kan man ju ha en bakgrund oxå). De ska vara lite äckliga...

Kameleonter, egentligen bara folk med balla pigment som kan ändras.
Kanske sugfötter oxå... :p

Skepnadsändrare: kan nybilda och nyskapa celler och på så sätt få nya egenskaper och utseenden (bara dom har tillgång till levande vävnad från den "arten", som dom kanske äter upp eller nåt)

Mänskliga "blötdjur": De förökar sig genom delning!!! :p Kräver väta (pga skyddande slem-lager) och regenererar fasligt bra, har typ Trikiner och annat sånt för att klara extrema skador. Känselspröt hamnar här oxå, kanske gälar...

Detta är de mer orginella jag kommit på, jag vill inte göra dom för "omänskliga" då det helst ska vara reserverat för ev. hemskheter.

Vad gäller teknik så skulle jag främst vilja ha, som krille föreslog, mkt mekanik men även kemi och biologi/bioteknik välutvecklad.

Häftigt med snabb-reproducerande stamceller på burk :p

Jag vill kunna spela skräck, så jag vill inte vandra iväg alltfär långt vad gäller vardagen, då finns det inget annorlunda och skrämmande kvar ju!

Men iof, om man vill ha (möjlighet till) skräck så kanske den trista vardagen är den bästa rollspelssettingen, eller vad tror ni?

P.S. Vampyrer är häftiga, såna vill man ju ha med förstås, (dock inte som överlägset intrig-nät som i VtM)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Kort svar. (Ja, det var intentionen i vart fall…)

”Men iof, om man vill ha (möjlighet till) skräck så kanske den trista vardagen är den bästa rollspelssettingen, eller vad tror ni?”

Njäe… Skräck borde man kunna spela i pretty much vilken miljö som helst, sålänge det fortfarande finns skräckiga element kvar. Om det är den gråa vardagen eller en färgsprakande fantasivärld borde inte spela någon roll. Det går ju utmärkt att spela skräck i Vampire <font size="1">(den som ens försöker kapa tråden genom att käfta emot får en fucking käftsmäll)</font size>, och även om det har en variant på verkligheten som spelvärld så antas ju rollpersonerna vara en del av det där mystiska och övernaturliga – då blir den grå vardagen som mest en backdrop. Hell, Eksem pratade någon gång om att spela skräck i Nobilis (vilket jag tyckte lät som en ball idé; det tycker jag fortfarande), och där spelar man inte i den trista vardagen.

fia-lia

Veteran
[ QUOTE ]
Tänk magisk k-pist som skjuter brinnande kulor, typ.

[/ QUOTE ]

Låter som Deadlands. Fast utan Fantasy-känsla. :gremgrin:

mmmmm Deadlands...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Det fanns en gång ett märkligt spel vid namn Lords of Creation (Avalon Hill) som försökte göra så. Mer bisarrt är bra, men kul att läsa.

Johan K

Gammal & dryg
Jajamen !

Självklart !
Titta bara på Stjärornas Krig.. Där har vi ju laservapen, dödsstjärnan som faen & lassar iväg en massa stryk.. För att sedan gå till ewokerna som är på en stedåldersnivå..
Så det funkar ju att mixa hu man vill, det är bara din fantasi som sätter gränserna !!
Så tuta & kör !!