G
Guest
Guest
Hej hopp!
Nu när jag fått hem Conan SE så är det snart dags att dra igång fortsättningen på min snart 3 år långa Conankampanj. Nu kommer dock en fundering.
Power Attack är en riktigt nice Feat. Alla rediga krigare och barbarer lever på den i Conan. Till skillnad från D&D så kan man här sänka sitt attackvärde med hur mycket som helst sålänge det inte överstiger ens BAB... Så det blir en hel del Massive Damage när vi lirar.. BooM! Du dog!
Hur som helst... Jag ser dock en balansproblem här. Närstridskämpar kan väldigt enkelt nå upp till höga skadevärden utan att ens maximera allt för mycket, medans bågskyttar får nöja sig med sitt STR värde och eventuellt Point Blanck Shot som lite skadebonus [kanske några få till]... Men allt detta och lite till har ju närstridskämpar också i form av Weapon Specialization, Monster Slayer, Reckless Attack och kanske Brutal Attack plus då mäktiga Power Attack. Detta tycker jag är lite snett... Jag vill att Bågar ska vara minst lika farliga som närstridsvapen... Kanske inte lika dödliga som Greatsword, men det det är inte problemet då grundskadan är mycket lägre...
Så min fråga är: Ser ni några direkta balansproblem med att låta Power Attack fungera med avståndsvapen? Ok, rent realistiskt finns det ju en begränsning för hur mycket man kan spänna en båge, för det är väl typ den Power Attack ska symbolisera, man tar i för kung och fosterland men offrar lite av träffsäkerheten... Men annats, rent spelmekaniskt, skulle det fungera?
Vad tror ni, ni som kanske annalyserat spelmotorn mer än jag.
Nu när jag fått hem Conan SE så är det snart dags att dra igång fortsättningen på min snart 3 år långa Conankampanj. Nu kommer dock en fundering.
Power Attack är en riktigt nice Feat. Alla rediga krigare och barbarer lever på den i Conan. Till skillnad från D&D så kan man här sänka sitt attackvärde med hur mycket som helst sålänge det inte överstiger ens BAB... Så det blir en hel del Massive Damage när vi lirar.. BooM! Du dog!
Hur som helst... Jag ser dock en balansproblem här. Närstridskämpar kan väldigt enkelt nå upp till höga skadevärden utan att ens maximera allt för mycket, medans bågskyttar får nöja sig med sitt STR värde och eventuellt Point Blanck Shot som lite skadebonus [kanske några få till]... Men allt detta och lite till har ju närstridskämpar också i form av Weapon Specialization, Monster Slayer, Reckless Attack och kanske Brutal Attack plus då mäktiga Power Attack. Detta tycker jag är lite snett... Jag vill att Bågar ska vara minst lika farliga som närstridsvapen... Kanske inte lika dödliga som Greatsword, men det det är inte problemet då grundskadan är mycket lägre...
Så min fråga är: Ser ni några direkta balansproblem med att låta Power Attack fungera med avståndsvapen? Ok, rent realistiskt finns det ju en begränsning för hur mycket man kan spänna en båge, för det är väl typ den Power Attack ska symbolisera, man tar i för kung och fosterland men offrar lite av träffsäkerheten... Men annats, rent spelmekaniskt, skulle det fungera?
Vad tror ni, ni som kanske annalyserat spelmotorn mer än jag.