Nekromanti Powerful race's, Är dem verkligen bra?

Eljer

Veteran
I vår grupp har vi nu gått med i en lords armé, Min swashbuckler är tvungen att använda longsword och large shield istället för sin studded leather och rapier. Long sword vilket han är väldigt dålig med, Och scale mailen drar ner på total dex mod. Och turen har varit med mig, näradöden en gång (-9HP). knockade ner till prick 0 några gånger

Men överlevande har han gått ur alla slag utom ett han inte deltog i, Men de andra har dött alla ihop, först var en av dem elf barbarian, en elf fighter och en human fighter. Dem alla dog, Sen gjorde dem 2 hound archons. Dem fick ha sin egna utrustning. Men nog fan dör en och den andre ligger på 5.

Sen Djannin som kom till var inte speciellt bra och dog nästan han också!

Så, Jag tycker inte de är så mäktiga och deras level adjustment är väldigt hög.

Så min slutsats är att dem inte är så "powerful", Vad anser ni?

Pom

Swashbuckler
Level adjustment är ett lite vidare begrepp än CR (annars vore det ju fånigt att ha flera olika termer med identisk betydelse) och handlar om hur bra rollpersonen är på äventyrande i stort, inte bara strid.

Visst kan man diskutera enstaka level adjustments, men i stort är jag hyggligt nöjd med dem. Men då måste man som sagt ta med andra aspekter än ren slagkraft/stryktålighet.

Bombu

Hero
Sen Djannin som kom till var inte speciellt bra och dog nästan han också!

Så, Jag tycker inte de är så mäktiga och deras level adjustment är väldigt hög.
Dom flesta "monster" som har level adjustments har ju special powers som en människo barbar eller fighter inte har.

Så man får "betala" för dessa special förmågor.

Vill man helt enkelt ha nån som är duktig på att slåss, då ska man välja en fighter eller barbar, 1/2-orch kanske.

Väljer man en djinn får man nått som kan väldigt mycket olika saker, har väldigt höga värden, men som inte är överlägsen motsvarande människo fighter i strid.

Samma sak med hound archon, det är ju ett "monster" som har specialförmågor som passar väldigt bra i vissa situationer, (har inte alla dess förmågor i huvet :gremsmile: )

Så beroende på vad man vill ha så är "monster" pcs kanske inte det bästa eller så är det vad man vill ha.

Om du vill ha ett "monster" som är duktigt på att slåss, så kan du ju ta en ogre eller en minotaur, inte en djinn.

Eljer

Veteran
hur som helst gick det åt skogen, Min arroganta, ljugande och opålitliga swashbuckler med Djinn bloodline, som påstod att hans lde var att bli konung dog mot en ogre,

Tack vare tarvligt slag på survival tände jag fyr på ett sädesfält och dog nästan, Avoral guardianen rädddade mig då dem upptäckte det när dem gick på sitt håll, Själv klart skyllde jag branden på invanderaren (djannin) Dock gick folket inte på det men mitt straff blev att ha branden på samvete :gremshocked: :gremconfused: Alla fall min karaktär fick sitt straff från gudarna och cikrus karavanen vi jagade hant för långt iväg tack vara mig.

Varför jag var ensam på fältet var för att jag skulle åka till vår gamle arbetsgivare Lorden och be om fyra hästar då en cirkus åkte runt och vi misstänkte att den hade skelett med sig som den skickade ut på kvällen och dem kom tillbaka efter en vecka och plockade resterna av skatterna.

Hästarna som jag skulle be om skulle jag förmodligen inte få även om vi skulle rädda en by i lordesn domäner.

Pom

Swashbuckler
Mina kondoleanser.

Fast missödet med sädesfältet lät faktiskt riktigt roligt... :gremgrin:

Eljer

Veteran
Du, Sånt händer ofta i min grupp, Jag gör mycket skit. I dag flyttade en på en matta och en fälla utlöstes (Darkness)

allt blev bäck mörkt och när den försvann ska jag nog fan gå fram och röra den igen. Sen har jag en jäkla otur, träffade 2-3 hugg av 30 mot en slaad i en gång där vi inte kunde använda våra great sword :gremconfused:, Jävla dolk....

Ursäkta men jag ändrar denna tråden lite nu tyvärr :gremsmile: