Herr_Billing
Veteran
Jag har läst då och då i trådarna och stött på ordet "powergamer". Är det en synonym till kobold eller något annat? Svara gärna.
Det här är egentligen fel forum att diskutera saken (här diskuteras enbart saker som specifikt rör spelet Eon) då det rör sig om ett uttryck som är allmänt för hela rollspelarkulturen. Jag tänker dock ta och besvara din fråga ändå då det trots allt är ett uttryck som används frekvent även här på eonforumet.Jag har läst då och då i trådarna och stött på ordet "powergamer". Är det en synonym till kobold eller något annat? Svara gärna.
En phar-zhon (vilket är sköldens korrekta namn) precis som alla sköldar har visserligen lätt svårighet (Ob2T6) som grund för att blockera men knappast enklare än så om du samtidigt vill utföra offensiva manövrer.Ärligt talat är det skitkul att komma fram till saker som en dvärg med en extra lätt "pyramidsköld" (e trekanting men kommer inte i håg namnet) i varge hand som han med lite deffensift parerande får både blockera och använda ripost med Ob1t6 dvs ofta perfekt för extra skada mm.
Inte Eldgasten i N&V iallafall, inte ens om salamandern var av 5:e rangen (då det är +Ob2T6 svårare = Ob5T6 i svårighet totalt för att träffa den med ett normalt hugg)! Observera att man inte kan få svårighetsökning mer än en gång för stickande rök.Eller en Eldgast som är ob7t6 svår att träffa med ett normalt hugg.
Som spelare av en vätte gör du nog inte det (såvidare du inte optat dig med maximal RÖR och fjäskig stridkonst eller magi eller dylikt).Undra om jag klassas som en powergamer? hehehe...
Alltså typ kobold..Det finns flera termer.. Jag har inte dökoll på dem så ta inte det här som dagens sanning.. Powergamer, munchkin och kobold.. Powergamer optimerar sin gubbe så mycket som möjligt och tar bara de bästa prylarna.. Munchkin gör detta samt mest är med och spelar för att röja och samla XP (erfarenhet)..