Nekromanti PR till Drakar

En fråga som jag har börjat ställa mig själv på sistone är hur man bäst skulle genera PR till DoD riktad mot unga. Det vore kul med en ny rollspelsvåg...

Legioth

Swordsman
Jag tror att det som skulle fungera bäst är dels "vanlig" reklam i TV.

NÅgot som man också borde tänka på är vad folk där ute vet om rollspel, de enda rollspel de har hört om kanske är olika datorspel. Därför tror jag att det är viktigt att gå ut med information om rollspel också

Legioth

Mmm, nog tror jag att TV-reklam skulle fungera. Bara det att den kan vara lite för dyr för att ett företag som Riotminds ska få fåd med den. Hursomhelst är det ett väldigt bra förslag, på något sätt behövs det något för att initiera folk i den stora massan till hobbyn.

jonix

Warrior
DoD6 på biblioteken?

Nått som bara slog mig. Skulle det fungera? Har det testats någon gång, att man kan låna rollspelsböcker på bibblan? Jag har aldrig hört talas om det i alla fall.

Jag har givetvis ingen koll på hur biblioteken tar in böcker, men jag kan inte förstå vad som gör rollspelsböcker så annorlunda, jämfört med alla andra lek & spel böcker som finns.

Det tror jag skulle hjälpa.

Sen hur står det till med reklam till unga? Det får man väl inte hålla på med?

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Re: DoD6 på biblioteken?

Att ha rollspel på biblioteket skulle vara en bra ide, men då måste folk få reda på att biblioteket har dem. Nää, isåfall röstar jag nog mer på TV-reklam kompletterat med ovanstående. Eller Bio-reklam, det vore guld att göra reklam till Drakar i samband till sagan om ringen filmen som släpps i höst.

Jo, reklam riktad mot unga måste man väl få göra. Annars vore Pokemon-trailers på bion förbjudet, och sånt har jag sett. Nu är vi iofs ute efter en äldre målgrupp, Ca 14-15, men ändå. (De köper ju sportskor, och de har man ju sett reklam för.) Fast du kanske har rätt.

För övrigt; angående reklam mot unga, jag tror att reklam riktad specifikt mot unga kan vara förbjudet, men reklam som inkluderar ungt folk i målgruppen är inte förbjudet. Så det förklarar varför Pokemon och Nike reklam är ok, och skulle i så fall också tillåtat DoD-reklam.( En sådan reklam måste ju dualt rikta sig till även äldre målgrupper).

neuter

Swordsman

"Jo, reklam riktad mot unga måste man väl få göra. Annars vore Pokemon-trailers på bion förbjudet"

VAd jag tror man menat är att enligt svensk lag är det förbjudet för svenska Tv-stationer att sända reklam som riktar sig direkt mot barn. Däremot kan kanaler såsom tv3 sända sådan reklam eftersom de sänder från utlandet (England om jag inte missminner mig). Dessa lagar gäller troligen inte bio filmer och därför kan man se Pokémon-trailer där.

"Soylent Green is people!"

jonix

Warrior

Att ha rollspel på biblioteket skulle vara en bra ide, men då måste folk få reda på att biblioteket har dem. Nää, isåfall röstar jag nog mer på TV-reklam kompletterat med ovanstående. Eller Bio-reklam, det vore guld att göra reklam till Drakar i samband till sagan om ringen filmen som släpps i höst.

Jo visst, och en stora DoD-logga på varenda reklampelare och busshållsplats i hela landet... Såklart man att man skulle nå ut då, men jag tror inte att det är realistiskt.

Men visst, för att nå ut till nytt folk räcker det inte med att ha rollspelet på samma plats som alla andra rollspel, de som kommer dit och handlar vet oftast vad rollspel handlar om så att säga, bibliotek, leksakshandel, Åhléns, bokhandeln, konsum tja listan kan göras lång... om rollspelet finns på platser typ dessa, så tror jag att man når ut till nytt folk (folk =12-14 pöjkar), på ett relativt billigt sätt (jämfört med tv-reklam).

Hur sen vägen från tryckeriet till ex. åhléns ser ut har jag ingen aning om... om det nu finns en väg...

Jag är inte så gammal, men bedrevs det någon "reklam" när ex. DoDv1 eller EDD kom ut?

jonix.e@sweden.com

Riddaren

Swashbuckler

Om rollspelsföretagen bara följer Lagen om pliktexemplar så skall det åtminstone finnas vid samtliga universitetsbibliotek och kungliga biblioteket. Jag vet att åtminstone vissa moduler från Neogames finns på KB liksom samtliga från Västerås Stift.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Nää, jag har börjat ändra mig. Jag tror faktiskt att bussreklam/TV-reklam/Bio-reklam vore faktiskt något om den vore välgenomtänkt. Det kostar visserligen en hel del med sådan reklam men med intäktshöjnigen genom ökad försäljnig skulle det nog gå runt. Marknadsundersöknigar/ koll av vad som skett bland tidigare fall skulle vara bra att ha för att kolla att det verkligen funkar innan. Dessutom måste vi inte glömma att ideell PR-verksamhet skulle alltid kunna göras, men den når inte ut till så mycket folk.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tryckeriets skyldighet, inte beställarens (NT)

Legioth

Swordsman
Re: Tryckeriets skyldighet, inte beställarens (NT)

Det är jag inte helt säker på. Min mamma jobbar på ett bibliotek och jag säga att vilken kund som helst kan gå in dit och säga att det vill vi att ni skall köpa till bibliotekt. Sedan om de köper in det, det är en annan sak...

Jag kan också fråga henne om hon tror att de skulle kunna tänka sig att köpa rollspel på biblioteket.

Om man har satt i önskemål på att de skall köpa en bok så är man själv antagligen också den som först får låna boken då den kommer till bibliotekt.

Legioth

Legioth

Swordsman

Då jag läser ditt inlägg så ser jag ett par som står framför en hylla i t.ex. vid Åhléns och vill köpa något annat än datorspel åt sin son (eller dotter...). Sedan ser de något som kallas Drakar och Demoner, och hjälp, de tror plötsligt att det är något satanistiskt, för det står ju demoner på lådan!!!

Nästa tanke är att det är rollspel, och de minns att de för länge sedan hörde att någon i USA, eller någonstans, har mördat någon p.g.a. rollspel. Så då köper de istället Diablo II åt sin stackars unge.

Men så får det ju inte gå!!! OK, det är större chans att någon som spelar Diablo II skall börja spela rollspel än någon som spelar SimCity 3000...

Problemet är alltså ryktet om att man blir en mördare om man spelar rollspel. Och för att förebygga sådana fördomar så är information den enda lösningen. Ingen skillnad hur häftig reklam det finns. Och att få ut information är inte sååå svårt, jag har själv varit med på lokaltidningens ungdomsspalt och berättat om just rollspel. För läänge sen men...

Legioth

Krille

Super Moderator

"Det är jag inte helt säker på."

Det ska du vara helt säker på. Lagen säger att KB (universitetsbiblioteken var en nyhet för mig) ska få ett exemplar av varje bok som produceras i Sverige. Huruvida kommunernas bibliotek kan beställa låneex från KB vet jag dock inte.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Riddaren

Swashbuckler

Både ja och nej... beställaren är skyldig att påminna tryckeriet om det... Och trycks det utomlands är det beställaren som skall skicka in det.

Riddaren

Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler

Nytryck av ett nytt verk skall skickas in till KB och de sex universitetsbiblioteken (totalt 7 ex), är det bara en ny rättad version skall det skickas 2 ex, ett till KB och ett till Lunds universitetsbibliotek som fungerar som KB:s reserv.

Riddaren

Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler

"Det är jag inte helt säker på. Min mamma jobbar på ett bibliotek och jag säga att vilken kund som helst kan gå in dit och säga att det vill vi att ni skall köpa till bibliotekt. Sedan om de köper in det, det är en annan sak..."

Jope, så funkar det, men nu var det tal om pliktexemplar som alltså bibliotek får gratis, och det berör bara Kungliga biblioteket och universitetsbiblioteken.

Riddaren

Dale Carnegie

jonix

Warrior

Problemet är alltså ryktet om att man blir en mördare om man spelar rollspel. Och för att förebygga sådana fördomar så är information den enda lösningen.

Då hjälper det inte att man "gömmer sig" och säljer rollspel i små trånga utrymmen/lokaler/affärer där det kryllar av svartklädda och finniga nissar (som du och jag). Man måste visa att rollspelsböcker inte är så speciella så att de behöver speciella affärer, inte konstigt att det blir fördomar. Då kvittar det hur mycket info man sprider. Man kommer inte få dataspelsnissarna som köper sina spel på Åhléns att gå till dessa affärer i alla fall.

Frågan var hur man skulle nytt folk att lira rollspel (DoD6 i dett fall). Då måste man ut och sälja på de ställen där nytt folk finns, själv tycker jag att det låter lättare att flytta en produkt till "det nya folket" än att flytta folket till produkten.

Men, men , vi har ju nissar som bestämmer över affärerna och dessa vill nog inte ha en massa "Demoner" i hyllorna i sina affärar. Det är väl snarare där informationen skall fram.

?

Nu har jag inte brytt mig om att spekulera i tillgång och efterfrågan och alla andra kapitalistiska formler och hypoteser som finns.
/images/icons/smile.gif

jonix.e@sweden.com

Jag tror iofs att ångesten över att de ska känna igen hobbyn/Drakar som någon svartmålad avgrundssysselsättning är lite överdriven. Det är nog till en viss del vi själva som mest vet om Allan Rubin mfl-den breda allmänheten bryr sig mest inte så mycket om Rubin mfl. Och bryr den sig så bryr den sig i så fall lika mycket om "farliga" datorspel.

Fö har vi det från rollspelsforumet att "hotet" Rubin ska fortfarande aktuellt.

kalcidis

Hero

Ad&d reglerna finns på Kalmars bibliotek Jonix (I cd format dock). Gå och kolla in det nästa gång.. Vem beställde in det? Guilty as charged.

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat