Nekromanti Prag ligger i en stor värld [bild]

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Knivblänk i Prag handlar om en storstad i en dieselpunkvärld. Men i den världen ryms många andra märkliga saker. Här är en polarutpost:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
haha, lustigt sammanträffande! Jag har samma bild i referensarkivet till Noir, och där är det en av Imperiets fästningar vid den Norra fronten, vid Karev-massivet. =)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Jag misstänker att Prag-världen och Noir-världen har många likheter när det gäller stämning och teknologi. Eller vad tycker du, Marco?
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Jag tyckte det där såg djävligt hi-tec ut för att vara Noir, men inte mig emot :gremlaugh: :gremtongue:
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
463
Location
Örby, Stockholm
Hus och byggnader är imponerande men prakten når aldrig knegaren.
Jag köper det där helhjärtat. Det skulle knatat runt en infanterist i sliten yllerock på lejdaren i nederkant med en karbin över axeln.
I det militära är allt obegripligt, det är bara att rulla med motgångarna och stick ut så lite som möjligt. Individens obetydlighet för Staten blir så mycket tydligare när man ser såna här byggnader. Hur fick de upp den liksom? Befälen och Staten vet alltid bäst, de har ju byggt det här!

Mycket inspirerande bild. Kul att höra att du haft den, Marco, och var platsen kunde ligga. Jag blir grymt sugen på att fortsätta jobba på min mastodont kampanj...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Mekanurg said:
Jag misstänker att Prag-världen och Noir-världen har många likheter när det gäller stämning och teknologi. Eller vad tycker du, Marco?
Det har de. Prag känns dock något modernare medan Noir är mer anakronistiskt, med yttringar som inte "stämmer" med vår verklighet. Ett medvetet val för att skapa obehag hos spelarna. Noir spänner från typ 1880 till 1950, med krigsteknologi som är 90% WW1 och 10% WW2 - därav det fortsatta bruket av fästningar. När jag läste Prag så fick iaf jag mer vibb av ett 1960-tal?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Craygh said:
Jag tyckte det där såg djävligt hi-tec ut för att vara Noir, men inte mig emot :gremlaugh: :gremtongue:
Kontrasterna är enorma i Noir. Allt från skjul-ghetton till Versailles-palats, från brownstone till stål-glas-skrapor, från stenborgar till hyreskaserner i betong, från enorma fabriker i tegel till kupoltäckta teatrar. Allt finns. Speciellt i Sandukar. Det beror på var man befinner sig och i vilka kretsar man verkar.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Zebulon said:
Mycket inspirerande bild. Kul att höra att du haft den, Marco, och var platsen kunde ligga. Jag blir grymt sugen på att fortsätta jobba på min mastodont kampanj...
Kul att du gillar den - tacka Anders som publicerade bilden - och kul att du tyckte att Noir var ett bra köp.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
När jag läste Prag så fick iaf jag mer vibb av ett 1960-tal?
Prag-världens teknik matchar i mångt och mycket sent 1930-tal, särskilt på det militära området, även om man befinner sig vid år 1984. Exempel: Preussens bästa ifältsatta långdistansjaktplan, Jagdfalke, liknar en amerikansk P-38 Lightning. (Men t.ex. farmakologi och järnvägar är mer avancerade.) På grund av de förtryckande icke-kapitalistiska politiska systemen har teknik och jordbruk utvecklats långsamt, därav den europeiska hungerkatastrofen 1967-68
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Befälen och Staten vet alltid bäst, de har ju byggt det här!
Så sant. Makthavarna uttrycker sitt herravälde genom storvulen arkiktektur. Så är det i de flesta auktoritära stater, oavsett plats eller tidsålder.
 
Top