Nekromanti Praktisk magi

Mogger

Hipsteranka
Eftersom magi är en naturlig del av Mundana måste den ha
gjort intrång på flera områden där den kan få en praktisk användning. Exempelvis kan en stad som en del i sitt brandförsvaret (som lånats från dvärgarna) låta trollkarlar från det lokala gillet slunga lämpliga besvärjelser mot den spridande elden. Vid omfattande byggnationer kan de framana elementarer som påskyndar arbetet m.m. Vissa länder kanske låter magiker ingå som en del av rikets här. I modulerna är det egendomligt tyst om sådant. Hur kommer det sig? Blir det för fantasy då?

I M&M hade jag gärna sett ett kapitel ägnat åt sådant.

Måns

Krille

Super Moderator
"Hur kommer det sig?"

Det är helt enkelt enklare att använda normala metoder. Magiker tar åratal att utbilda innan han fungerar. En murarlärling kan börja jobba första dagen.

Sabelkatten

Swordsman
Det är helt enkelt enklare att använda normala metoder. Magiker tar åratal att utbilda innan han fungerar. En murarlärling kan börja jobba första dagen.

Notera att det är ett antal Eon-spelare som inte håller med Krille om det här. Men räkna inte med att det någonsin kommer skrivas något särskilt om det...

/Henrik

Mogger

Hipsteranka
Magiker tar åratal att utbilda innan han fungerar. En murarlärling kan börja jobba första dagen.

Givetvis menar jag inte att trollkarlarna är en ersättning för vanliga murare, utan ett kompletment. Dessutom är det inte en fråga om kostnad utan om nyttan. Jag ser inte varför ett samarbete mellan ett trollkarlsgille och övriga verksamheter är uteslutet.

Måns

Galdermester

Warrior
Tja.. kan jo likegodt gi ett kort svar siden jeg er innom ;o)
Magikernes rolle i samfunnslivet vil jo seff. være veldig forskjellig fra kultur til kultur og by til by osv.
I et katastrofe tilfelle, som ved bla flom, stor brann, sult el. vil nok de fleste magikere hjelpe til hvis de kunne. Men til dagligdags så spørs det jo om de ville hatt en "normal" jobb.
Hvem magikere med 10 års studier ville feks. blitt en brannmann eller en tømmerhogger?
Tror veldig mange magikere er litt for individiualistiske og muligens litt arrogante for "vanlige" jobber.
Og i tilegg er det vel ikke nødvendig for en ferdig utdannet magiker og ta en "vanlig jobb" for å "overleve".
Men alt er seff. individualistisk.. En kan jo seff. forestille seg den "supersnille biomantikeren" som livnærer seg på å fungere som veterinær og lege, men da blir det vel mere som ett "kall".
Mange tror/mener at magikere hadde passet ypperlige som dommere eller sannseersker i rettsaker (gjøre løgn vanskeligere feks), men det spørs hvordan befolkningen hadde tatt en sånn løsning.
Hvilket samfunn (utenom diktaturiske ol. :feks nidland;o) og thalamur) ville likt at en person bare kom og dømte hvorvidt en person var skyldig eller uskyldig etter bare noe messing.
Tenk på magikerns rolle hadde blitt baksnakket da, og tenk på dens makt. Nei, jeg tipper all form for heksekunst og magi ikke blir sett godt på i rettsaker ol.
Jaja tilbake til det som står i bøkene om emnet..
I chadarians hopp er det forresten ett slags "vernepliktsystem" for magikere som utdanner seg ved xxxxxx akademiet (husker ikke ifarta). Det står jo litt om magikernes rolle i militært bruk (bla speiding og i strid) under yrket krigermagiker og i KV.

Ble litt rotete og ikke så fornuftig det her men, kommer sikkert mange (forhåpentligvis) bra innlegg om ikke så lenge. Men bare kjedet meg ;o) Skal forresten bli morsomt om de har lagt mere vekt på "magikernes rolle" i S&P når den kommer.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Utveckla gärna det där.

Magiker tar ju lång tid att utbilda, främst eftersom att de behöver minst två färdigheter (alstra och besvärjelse) istället för en färdighet som en murare behöver. Och ofta har man som magiker minst sex "mystiska" färdigheter...

Och så är det ju billigare att arbeta "normalt". En murare kostar, säg 50 silver i månaden, medan en magiker vill ha säkert fyra gånger mer för samma arbete. Vilket i min hypotes skulle ge dig fyra murare eller en magiker.

Just my two cents... rub them together and pretend you're rich...

Mogger

Hipsteranka
Jag är inte heller intresserad av en magiker som står och knegar med en kåpa stel av murbruk. Vad jag talar om är hur stadens magikergille då och då kan erbjuda sin hjälp när den behövs eller kanske på förfrågan. Trollkarlen är i första hand just trollkarl. Vad jag föreslog var att de kunde delta i brandförsvar (de borde dessutom själva vara källan till en del bränder när forskningen i labet går fel), inte att de skulle arbeta som murare...Däremot nämnde jag att de vid större byggnationer och vid behov kunde framana ngn golem som kunde arbeta hela natten med att färdigställa vad det nu är som måste bli klart i tid.

Är uppfattningen att alla trollkarlar är individualister som inte kan tänka sig göra något annat än forska kring magien? Och varför skulle det vara så otänkbart med magiker som använder sina förmågor för en gemensam nytta???

Måns

DAKRilla

Hero
Jag vet inte hur det är skrivet i böckerna riktigt, men i våran spelgrupps spelvärld så är magi något man hyschar ner, något som inte är helt allmänt accepterat riktigt. Detta varierar väl från kultur till kultur, men jag tror att det inte är någonstans som en magiker kan gå omkring och kasta besvärjelser utan att det vanliga folket blir förskräckt. Dessutom så har jag hört att det inte alls finns så många magiker. Ännu färre kände dessutom.

Om inte detta är den allmänna uppfattningen så kan ni strunta i det jag skrev. Fast om jag ska vara ärlig så tycker jag att det skulle vara trist om en vanlig bonde inte ens rynkade på ögonbrynet om han såg en person vråla ut en massa oförståelig smörja, skakandes på sina armar, för att sedan få himlen att öppna sej och dränka ett brinnande hus.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Däremot nämnde jag att de vid större byggnationer och vid behov kunde framana ngn golem som kunde arbeta hela natten med att färdigställa vad det nu är som måste bli klart i tid."

Det beror ju på, men... det är ju fortfarande arbete. Magikern måste först och främst ta fram ett permanent pentagram (tar minst 10 timmar), sedan en permanent golem (tar garanterat mer än 14 timmar), sedan en provisorisk befallning till golemen (bör utformas som en ritual och därmed tar den ofta mer än 2 timmar). Han vill nog dessutom ha ett visst risktillägg...

"Och varför skulle det vara så otänkbart med magiker som använder sina förmågor för en gemensam nytta???"

För att han vill ha betalt? Han är nog inte så korkad att han jobbar gratis. Och en utbildad magiker är nog några gånger dyrare än vanliga arbetare - som säkerligen nöjer sig med 50-60 silver i månaden.
Bara en duglig alkemist (assistent) kostar ju 180 silver i månaden, ofta mer. Och då behöver han bara hjälpa till lite grann i labbet.
Det jag försöker säga är att det nog inte är så många som är villiga att punga ut de pengar som magikern säkerligen kräver - med förutsättningen att magikern inte är skitkorkad och jobbar gratis.

"...delta i brandförsvar..."

Det är en helt annat femma. Då står människoliv (oftast) på spel - det skulle nog krävas en grymt sniken magiker för att ta betalt för att rädda livet på någon. Att framkalla lite regn är dessutom betydligt lättare än att nedkalla en golem.

Men vad vet jag...

Mogger

Hipsteranka
Magikern måste först och främst ta fram ett permanent pentagram (tar minst 10 timmar), sedan en permanent golem (tar garanterat mer än 14 timmar), sedan en provisorisk befallning till golemen (bör utformas som en ritual och därmed tar den ofta mer än 2 timmar). Han vill nog dessutom ha ett visst risktillägg...

O.k. Det köper jag.

Men om vi disskuterar det på ett generellt plan istället. Borde inte magin vara mer integrerad i samhället än vad den är. Det är bara för oss som den är främande. Invånarna i Mundana vet att magi existerar och fungerar (de vet dock inte hur den fungerar och kan således fortfarande vara skraja för den) Jag eftersträvar alltså inte små butiker som säljer magiska artefakter eller ett vilt slungande av besvärjelser på stortorget, bara en tydligare närvaro av magi, och ett sätt att visualisera det på är genom att låta den komma till praktisk användning lite då och då.

Måns

Krille

Super Moderator
"Men om vi disskuterar det på ett generellt plan istället. Borde inte magin vara mer integrerad i samhället än vad den är."

Det finns ett antal skäl till att inte göra det. Ett av de viktigaste är maktstrukturen. Mer allmän magi är en maktfaktor som adel och politiker inte har kontroll över. I de fall där magi är mer allmänt så är det för att makthavarna själva har tillgång till samma maktkälla, eller för att de är så illa tvungna att tillåta mer allmänt magiutnyttjande på grund av yttre omständigheter.

"Det är bara för oss som den är främande. Invånarna i Mundana vet att magi existerar och fungerar (de vet dock inte hur den fungerar och kan således fortfarande vara skraja för den)"

Klart de vet att det fungerar. De är precis lika övertygade om det som normalt funtat folk under medeltiden. För den normale medeltida människan så är övernaturligheter en del av vardagen. Det är inte främmande, bara skrämmande eftersom man inte har kontroll över det.

Tro inte att folk alltid har varit så sekulariserat icke-troende som de är idag. Titta i rätt hörn av världen så lär du hitta folk som tror stenhårt på övernaturligheter. De vet att det fungerar.

"Jag eftersträvar alltså inte små butiker som säljer magiska artefakter eller ett vilt slungande av besvärjelser på stortorget, bara en tydligare närvaro av magi, och ett sätt att visualisera det på är genom att låta den komma till praktisk användning lite då och då."

Ett annat sätt är att göra som i Consaber: låta magikerna vara en aktiv del i politiken. Med stor sannolikhet är det där som de kommer att förekomma.

Mystik och byggen

Mystiska metoder har använts och används än idag vid byggen. Inget så konkret som gollems som byggjobbare (men jag gillar din idé), men däremot har t.ex. slagruta använts för att bestämma bästa möjliga position för byggnader. Då har man studerat kraftlinjerna och lagt byggnaden efter dom. I Sverige var det länge så att byggmästaren själv modifierade byggnadernas storlek och form så att de passade linjerna. Detta fick ett snöpligt slut efter att en byggmästare modifierade formen på en kyrka som hade noggrannt beräknade förhållanden. Eller så säger i alla fall legenden /images/icons/smile.gif.

Men fortfarande används slagruta t.ex. för att ta ut platser för brunnar. I öst har man ofta rådfrågat munkar om positioner för byggnader så att de kunnat placera dom på bästa sätt.

Givetvis ska magi användas på praktiska sätt, varför annars syssla med det? Besvärjelser för att t.ex. förbättra skörden, öka fruktbarheten, få öl att jäsa (ojoj, hur mycket mystik det fanns runt detta under medeltiden), etc. borde vara de viktigaste för magiker.

Att kasta eldbollar? Pff, löjligt.

/Faehrengaust, amatör-rutgängare

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"...magin vara mer integrerad i samhället..."

"Invånarna i Mundana vet att magi existerar och fungerar..."

"...de vet dock inte hur den fungerar..."

Du besvarade din egen fråga /images/icons/wink.gif. De vet inte hur magin fungerar eftersom att det både är svårt, dyrt och tidskrävande att lära sig - vilket kräver ganska stora förutsättningar från början för att bli magiker.

"...praktisk användning lite då och då."

Ja, vad är det för fel med det? /images/icons/wink.gif Den bör dock inte användas i "enorma" mängder, som i till exempel Morrowind (om du har spelat det) eller som i D&D.
Hur många magiker kan det finnas i till exempel Asharien?
50? 100?
Och i Consaber? 300?

Hur många murare finns det sedan i Asharien och Consaber...?

Du förstår nog min poäng. Det är ju din spelvärld, men vi (i min spelgrupp) spelar i alla fall så att magi är väldigt sällsynt (såvida man inte rör sig i rätt kretsar - typ magikergillen och dylikt). En vanlig bonde har nästan garanterat aldrig sett en magiker eller magi. Tveksamt om särskilt många "äventyrare" har det heller.

Fast förstås... om en eldsvåda härjar staden så är det ju inte helt fel om stadens lokala magikergille kommer till undsättning och släcker ner den, eller så kanske någon grymt rik adelssnobb som vill ha sin borg klart fort och hyr en magiker som gör en golem... och så vidare.

Men jag tvivlar på att grannen (som försörjer sig som till exempel smed eller byggmästare) har särskilt mycket med magiker att göra - främst beroende på kapitalproblem. Min poäng är alltså: Magi är dyrt!
Ett kongelat till exempel värderas till runtikring fyra pund silver, en magisk artefakt kostar minst lika mycket.

En bonde har kanske 30 silver om han är rik, och en byggmästare kanske ligger och klämmer fem, tio pund om han är väldigt rik.

Och dessutom, om nu folk är skraja för magiker - varför ha med dem att göra alls? "De kanske förvandlar mig till en padda om jag säger någonting fel..."

Men det är ju hur vi spelar... och som sagt, det är ju din spelvärld - gör vad du vill med den! /images/icons/smile.gif Ingen kommer ju vilja stegla dig för det. /images/icons/wink.gif

Mogger

Hipsteranka
Re: Mystik och byggen

Givetvis ska magi användas på praktiska sätt, varför annars syssla med det? Besvärjelser för att t.ex. förbättra skörden, öka fruktbarheten, få öl att jäsa (ojoj, hur mycket mystik det fanns runt detta under medeltiden), etc. borde vara de viktigaste för magiker.

Precis sådana saker/images/icons/smile.gif Man kanske helt enkelt ska kika lite ingående på företeelser som den medeltida människan trode var övernaturliga och låta de vara det.

Måns

Mogger

Hipsteranka
Klart de vet att det fungerar. De är precis lika övertygade om det som normalt funtat folk under medeltiden. För den normale medeltida människan så är övernaturligheter en del av vardagen

Eller kanske till och med ännu mera övertygade. Såvitt jag vet fanns det inte en enda trollkarlsakademi under medeltiden och det fanns defenitivt inga dvärgar och alver på stadens gator eller en drake som som bodde i det kungliga slottet!!!!

Ett annat sätt är att göra som i Consaber: låta magikerna vara en aktiv del i politiken. Med stor sannolikhet är det där som de kommer att förekomma.

Jo. Och så är det redan i Mundana, men jag vill ha en tydligare närvaro av magi inte magiker.

Jag förstår fortarande inte varför magi kan utövas för mer praktiska syften.

Måns

Krille

Super Moderator
"Eller kanske till och med ännu mera övertygade. Såvitt jag vet fanns det inte en enda trollkarlsakademi under medeltiden och det fanns defenitivt inga dvärgar och alver på stadens gator eller en drake som som bodde i det kungliga slottet!!!!"

Tja, en flickvän som jag hade tror benhårt att det bor en vätte i hennes vedbod. Sist någon räknade fanns det väl en så där niohundra miljoner människor som benhårt trodde att en ängel uppenbarat sig för en stackars arab i Mecka för ca 1400 år sedan, och hundratusentals har varit beredda att döda (eller har blivit dödade) för den tron. En hel kasse med folk runt om i Europa brändes på bål för att man trodde att de var häxor och att magin de utövade var okristlig.

"Inte lika övertygade"? Pjäfs!

"Jag förstår fortarande inte varför magi kan utövas för mer praktiska syften."

En viktig orsak är mystiken. Om magi används i varenda gathörn... var är det roliga med den? Varför inte lika gärna införa pistoler, brödrostar och flygplan också?

Sabelkatten

Swordsman
En viktig orsak är mystiken. Om magi används i varenda gathörn... var är det roliga med den? Varför inte lika gärna införa pistoler, brödrostar och flygplan också?

Just det. Det viktiga är att ett stort antal personer inte vill ha vardaglig magi - det spelar ingen roll vad reglerna borde resultera i, utan vad man vill för spelvärld.

Det enklaste experimentet är följande:

1) Ta bort yrket magiker.
2) Låt alla yrken lära sig magi (effekter kostar 2 färdighetspoäng per magnitud). Lärda och/eller rika karaktärer bör få köpa magi som yrkesfärdigheter, andra får köpa för valfria poäng.

Se efter hur många karaktärer som lär sig magi och räkna med att det kanske 1/10 så vanligt i samhället i stort.

Du lär hamna på omkring 1 på 100 som kan litegrann, och kanske 1 på 1000 som kan mycket. Alltså LÅNGT mer än vad Krille m.f. vill ha det till.

/Henrik

Mogger

Hipsteranka
Saknas argument?

En viktig orsak är mystiken. Om magi används i varenda gathörn... var är det roliga med den?

Som jag skrev tidigare i tråden så ville jag inte göra magi vanligare, bara tydligare! Om magi enbart brukas bakom lyckta dörrar eller hos någon enstaka äventyrande individ...var är det roliga med den?

Måns

Krille

Super Moderator
"Saknas argument?"

Nej, men förståelse för vad det är du vill.

Å ena sidan vill du få ut magin i vardagslivet. Om man kallt antar att detta inte sker på bekostnad på annan magisk verksamhet så måste detta innebära att magin blir vanligare.

Å andra sidan säger du att magin inte ska bli vanligare.

Så hur ska du ha det? Ska magi vara vanligare eller inte?

Definiera gärna också vad du menar med "tydligare", för det är lite... uh... otydligt...

"Om magi enbart brukas bakom lyckta dörrar eller hos någon enstaka äventyrande individ...var är det roliga med den?"

Om man egentligen inte kan märka magi så uppfattas den lätt som farligare och mer förrädisk. Utöver ren "mystikvinst" så får man dessutom en möjlighet till mer intriger och skrämsel. Om magi blir tydligt och vardagligt så händer det väldigt lätt att något skrämmande och mystiskt avfärdas som "bara magi". Och då har magin förlorat sin magi.

Mogger

Hipsteranka
Förtydligande

Säg såhär.

I en värld som Mundana där magin är en naturlig del (till skillnad från jorden, oavsett vad gamla ex eller religiösa påstår) borde den också på ett naturligt sätt funnit vägar in i "vardagen". Ex. som tidigare i tråden som en del i att brygga öl. Däremot inte sagt att alla bryggare nyttjar magi i sitt värv. Tvärtom. Inte heller är det bryggaren som använder magin utan en trollkarl som kanske är intresserad av att brygga öl eller en släkting till bryggaren el nåt annat. I min egen kampanj så hjälpte en kasse magiker till med att gräva en kanal genom Ziu, mot att de fick del i handeln som skulle uppstå. O.s.v.

Visst detta innebär att magin blir vanligare, men jag talar inte om någon inflation i stil med "magi i varje gathörn". Jag finner det orimlig att magins enda användningsområde är inom äventyrargruppen och på universiteten eller mer indirekt som politisk påtryckning. Enkelt sagt vill jag att magin ska gå från att inte nyttjas alls till att nyttjas en aning, utan att den blir vanlig.

I M&M nämns det kort att cirefalier har en pragmatisk syn på magi så tanken kan inte vara helt främmande.

Vad gäller eventuell mystikförlust så håller jag med om det är viktigt att det farliga och främmande finns kvar. Och eftersom jag inte vill ha fler magiutövare så borde det inte bli svårt.