Min utvärdering av Eon III
Jag har speltestat hela stridssystemet (eller okej, skadesystemet och vissa frivilliga regler). Det funkade helt okej. Mina spelare tyckte det var lite segt när dom fick slå i snitt 4-5 slag på en fiende för att han skulle duka under, men det ordnade jag genom att t.ex. placera striderna på höjder (torn och andra höga platser), och använda regeln tillbakaknuffning, där en tackling eller träff kan sänka en fiende, i dubbel bemärkelse
Vi spelade i ett jargiskt fort som (i slutet) stormades av korrupta jargiska legioner, och det blev riktigt bra. Sen om det var jag som är (ovanligt) bra spelledare, eller reglerna som förhöjde stämningen, vet jag inte (vi säger att de va en kombination
). Men jag gillar att systemet är mer realistiskt, och SPECIELLT omtöckningen, som får spelare eller fiende att tappa vapnet osv... Det var helt perfekt (ur stämningssynpunkt) när min spelare tappade vapnet mitt i en strid med ett fientligt underbefäl, för att turligt nog blockera anfallen med skölden tills hans vän kom till undsättning... hur som helst, omtöckningen och dom förlängda striderna tycker jag om. Förut kunde mina spelare om dom var bra nog, köra ett enda kraftigt anfall mot en fiende för att däcka denne, men nu måste dom TÄNKA lite också
Helt klart förbättrat, även om jag inte hade kunnat komma på att detta saknades i Eon 2. Tur att nån annan kom på detta
Sammanfattat: Good work Neogames (och speciellt tack till den/dom som kom på omtäckningen... fast de kanske va alla på NG tillsammans då såklart... Aja, tack hur som helst
)
/Johan - Återupptog spel(led)andet i fredags, efter två månaders uppehåll